۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

آیا فناوری بیومتریک کف دست ، تشخیص چهره را از بین خواهد برد؟

بعد از آمدن ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای راهکارهای بدون تماس، فناوری تشخیص چهره ظاهراً جایگزین سنسورهای اثرانگشت در اکسس کنترل شد. با این حال، پیشرفت های اخیر مانند اسکنرهای سیاهرگ کف دست برای پرداخت در فروشگاه ها، بحث هایی در مورد استفاده از بیومتریک کف دست در اکسس کنترل آینده به وجود آورد. این مسئله به ویژه زمانی پر رنگ تر شد که سیستم تشخیص چهره هنگام استفاده از ماسک، با چالش های جدیدی مواجه شد.

مؤسسه تحقیقاتی Mordor Intelligence پیش بینی می کند که بازار فناوری بیومتریک کف دست بین سال های 2020 تا 2025 با رشد سالانه 12 درصدی مواجه شود. انتظار می رود بانکداری، خدمات مالی و شرکت های بیمه، بیومتریک کف دست را سریع تر از سایر صنایع به کار بگیرند.

مزایای بیومتریک کف دست

مزایای بیومتریک سیاهرگ کف دست اساساً به دلیل ماهیت آن است. اسکنرهای سیاهرگ کف دست با نور مادون قرمز کار می کنند که ساختار سیاهرگ روی کف دست فرد را تشخیص داده و ترسیم می کند. این ساختار در هر فرد با سایرین متفاوت است.

  1. بدون تماس و بهداشتی

اسکنرهای بیومتریک کف دست اکنون به شما اجازه می دهند تا افراد بدون نیاز به تماس فیزیکی با دستگاه، اسکن شوند. تنها کافی است کف دست خود را بالا آورده و روبروی اسکنر قرار دهید، سپس ریدر آن را تشخیص داده و شروع به اسکن می کند. این شیوه تشخیص هویت، با وجود پاندمی کرونا بسیار کاربردی تر شده است. با این حال، حتی اگر پاندمی را نیز در نظر نگیریم، چنین سیستمی برای مکان هایی مانند بیمارستان ها که رعایت پروتکل های بهداشتی در آن همیشه پر اهمیت بوده است، ضرورت دارد.

  1. حفاظت حداکثری

فناوری بیومتریک مسلماً امن تر از رمز عبورهای سنتی، کارت های RFID و حتی اکسس کنترل موبایلی است. آنچه که بیومتریک کف دست را امن تر از سایر انواع بیومتریک مانند اثرانگشت یا تشخیص چهره می سازد، آن است که سیاهرگ کف دست در داخل بدن هرگز نمی تواند توسط سایرین مورد استفاده قرار گیرد. لحظه ای که شما تشخیص چهره را استفاده می کنید، تصویر چهره شما گرفته شده و برای حملات جعلی در دسترس قرار می گیرد. کمپانی ها بر تست های زنده بودن فرد برای مقابله با این مشکل متکی هستند.

  1. حداکثر حریم خصوصی

تشخیص چهره دغدغه های متعددی را به وجود می آورد؛ زیرا هنگامی که چهره شما ثبت می شود، وارد پایگاه داده ها شده و ممکن است در میان مؤسسات مختلف به اشتراک گذاشته شده و بدون رضایت شما به کار رود. فناوری به قدری پیشرفت کرده که چهره های تشخیص داده شده در فضای عمومی را می تواند شناسایی کند. اگرچه این قابلیت ممکن است برای اهداف مختلفی مانند شناسایی متخلفین کاربردی باشد، اما حریم خصوصی شهروندان را نباید کم اهمیت دانست.

اسکنرهای بیومتریک کف دست اجازه می دهند تا فناوری بیومتریک بدون نیاز به ثبت چهره، اثرانگشت یا سایر اجزای قابل مشاهده افراد استفاده شوند؛ اجزایی که ممکن است توسط افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

  1. دقت بالاتر

کف دست انسان، سطح وسیع تری در مقایسه با بیومتریک های عنبیه و اثرانگشت دارد. همچنین بر خلاف اثرانگشت، هیچگونه نگرانی در مورد عدم خوانش ناشی از بریدگی یا آسیب دیدگی انگشت فرد وجود ندارد. نرخ عدم پذیرش و پذیرش کاذب فناوری بیومتریک سیاهرگ اثرانگشت یکی از پایین ترین انواع در سیستم اکسس کنترل به شمار می رود.

  1. معتبر بودن در گذر زمان و با تغییر شرایط

ماهیت منحصر به فرد سیاهرگ کف دست موجب شده تا این فناوری در هر زمانی معتبر و قابل اطمینان باشد. بر خلاف تشخیص چهره، در این فناوری نگرانی در مورد نیاز به نور محیط وجود ندارد. فاصله ریدر در یک اسکنر بیومتریک کف دست اغلب آسان تر از دستگاه های تشخیص چهره تشخیص داده می شوند. بر خلاف اثرانگشت، سیاهرگ کف دست با بالا رفتن سن افراد، تغییر نکرده و یا کمرگ تر نمی شود؛ بنابراین با گذر زمان نگران اعتبار و دقت آن نخواهید بود.

ثبت یک پاسخ