۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

تشخیص سیلاب با استفاده از دوربین نظارتی

پاندمی کرونا در کنار حوادث دیگری که هر سال در سراسر نقاط جهان رخ می دهد، قرار گرفته است. برای مثال، در اوایل سال 2020، پایتخت اندونزی، جاکارتا، با سیلاب شدیدی مواجه شد که آسیب های بسیاری را در آن منطقه بر جای گذاشت. حوادث مشابه در نقاط دیگر جهان نیز اتفاق افتاد. اگرچه کرونا به عنوان بزرگ ترین حادثه در حال حاضر محسوب می شود و صنعت حفاظت، بیشتر تمرکز خود را بر مقابله با این ویروس قرار داده است، اما مشکلات و حوادثی نظیر سیل نیز در کمین ما هستند که خسارات و خطرات آن و همچنین نیاز به تجهیزات تشخیص سیلاب را نمی توان نادیده گرفت.

خوشبختانه، راهکاری برای تشخیص امکان وقوع سیل پیش از اتفاق وجود دارد؛ بنابراین افراد می توانند هشدارها را دریافت کرده و از وقوع فاجعه جلوگیری کنند. برخی از کمپانی ها راهکارهای ویدئوآنالیتیک ارائه کرده اند که از ویدئوی گرفته شده توسط دوربین مداربسته برای تشخیص بالا آمدن سطح آب در رودخانه ها و سایر منابع آب استفاده می کنند.

نظارت تصویری با قابلیت تشخیص سیلاب

از گذشته تا کنون دو نوع سنسور برای نظارت بر بالا آمدن سطح آب رودخانه ها به کار می رفته است: سیستم مبتنی بر فشار و سیستم مبتنی بر فراصوت یا رادار. راهکار مبتنی بر فشار، ارزان قیمت است، اما ناگهانی بوده و احتمال بروز خسارت در آن بیشتر است. راهکارهای مبتنی بر فراصوت یا رادار گران قیمت بوده و نصب آنها نیز دشوار است. به همین دلیل راهکار مبتنی بر دوربین مداربسته در این زمینه ارائه شد.

یکی از کمپانی هایی که راهکار مانیتورینگ سطح آب و تشخیص سیلاب مبتنی بر دوربین مداربسته را ارائه می کند، کمپانی فرانسوی به نام Tenevia است. Leo Estrade (لئو استرید) توسعه دهنده تجاری این کمپانی در مورد نحوه عملکرد این راهکار توضیح می دهد.

وی اظهار داشت: «دو راهکار اصلی بر اساس الگوریتم های پردازش تصویر وجود دارد که بر پایه دوربین مداربسته و نظارت تصویری ارائه می شود. یکی از این راهکارها برای اندازه گیری سطح آب و دیگری برای تشخیص سرعت سطح آب و تخلیه آن می باشد. بنابراین زمانی که در مورد تشخیص خطرات سیل صحبت می کنیم، اولین گام، داشتن دید از مسیل و سنسورهای سطح آب است تا هشدارها ارسال شوند».

سخت افزار مورد نیاز 

راهکار کمپانی Tenevia را می توان روی دوربین یا داخل ابر راه اندازی کرد. اما Estrade اشاره می کند که عوامل به خصوصی باید هنگام تنظیم دوربین در اولویت قرار گیرند. انتخاب دوربینی که از نظر سایبری امنیت مناسبی داشته باشد نیز حائظ اهمیت است.

Estrade خاطرنشان کرد: «دقت سنسور به رزولوشن دوربین و فاصله بین دوربین و هدف بستگی دارد. اساساً ما سه نوع سخت افزار را پیشنهاد می کنیم: سخت افزار های مخصوص فاصله 20 متری، 40 متری و بیشتر از 40 متر.

تقاضا در بازار

طبیعتاً مشتریان اصلی برای تشخیص سیلاب ، دولت و مراکز دولتی هستند. با این حال، هر چه این راهکار رایج تر می شود، بازارهای هدف و مصرف کنندگان بیشتری نیز جذب این راهکار می شوند. برای مثال، مدیریت پساب و فاضلاب، نیروی برق آبی، کشاورزی و صنعت آبیاری، همگی بخش هایی هستند که می توانند از این راهکار بهره ببرند.

Estrade متذکر شد: «ما قصد داریم با مؤسساتی کار کنیم که مدیریت خطرات مربوط به حوادث طبیعی را برعهده دارند. برای سیستم های هشدار اولیه، با مؤسسات دولتی کار می کنیم. ما حتی با صنایعی کار می کنیم که مستقیماً با منابع آب سر و کار ندارند اما در محدوده فعالیتشان رودخانه، رود یا هر منبع آب دیگری دارند و با خطر سیل در محدوده فعالیتشان روبرو هستند».

تقاضای شهر هوشمند

مزایای این راهکار تشخیص سیلاب بر مبنای دوربین مداربسته، واضح و روشن است، اما تقاضای واقعی برای این راهکار زمانی به وجود می آید که پروژه های شهر هوشمند در سراسر جهان پیشرفته تر شوند. یک شهر هوشمند به شدت به سنسورهایی وابسته است که مسئولان را قادر سازد تا خود را برای هر نوع حادثه طبیعی آماده سازند. توانا شدن در استفاده از سنسورهایی که مبتنی بر دوربین های نظارت تصویری هستند می تواند در هزینه ها صرفه جویی کرده و راه اندازی آنها نیز آسان تر خواهد بود.

Estrade یادآور شد: «ما بر روی شهرهای هوشمندی کار می کنیم که به دنبال راهکارهای مانیتورینگ و نظارت هستند. ما با شهرداری هایی همکاری می کنیم که در مدیریت منابع آب، مشکلاتی دارند».

این راهکار ممکن است بیشتر در بازارهایی با تقاضا مواجه شود که احتمال وقوع سیل و سایر حوادث مشابه در آنها بیشتر است. برای مثال، برخی از مناطق به طور ویژه مستعد طوفان هستند. برای مشتریان در چنین مناطقی ممکن است این راهکار بسیار جالب توجه و مفید باشد. با این حال، همانطور که Estrade توضیح داد، راهکار مانیتورینگ و نظارت بر سطح آب و تشخیص سیلاب با دوربین مداربسته، می تواند کاربردهای گسترده تری داشته باشد.

ثبت یک پاسخ