۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

شهر هوشمند؛ راز موفقیت کره جنوبی در کنترل کرونا

 به گزارش دنیای حفاظت کره جنوبی که در هفته های گذشته در صدر جدول مبتلایان کرونا بود، توانست، سرعت انتشار را آهسته تر کند و در عرض دو هفته، آمار مبتلایان جدید خود را به شدت کاهش دهد. نکته جالب اینجاست که این کاهش، تنها با قرنطینه کردن سریع مبتلایان و بدون قرنطینه کردن کامل تمام شهر صورت گرفت. پس این کشور چگونه موفق شد شیوع ویروس را کنترل کند؟! یکی از عوامل مهم کنترل ویروس کرونا در کشور کره جنوبی در کنار علم پزشکی و کار درمانی، استفاده از فناوری شهر هوشمند در برابر کرونا بود.

فناوری شهر هوشمند در کنترل بیماری کرونا

در 2 هفته گذشته چند وزارتخانه دولتی کره جنوبی اعلام کردند که با استفاده از فناوری شهر هوشمند از انتشار بیشتر ویروس کرونا جلوگیری خواهند کرد.

به همین منظور، وزارت زیرساخت و حمل و نقل، سیستمی هوشمند مقابله با کرونا را برای پشتیبانی از تحقیقات مربوط به انتشار ویروس (اپیدمیولوژی) با استفاده از «هاب داده های شهر هوشمند» طراحی کرد؛ ابزاری برای آنالیز داده های شهری که از سال 2018 با همکاری وزارت علوم و فناوری این کشور در دست توسعه بوده است.

با کمک این هاب داده ها، محققان در زمینه اپیدمیولوژیک، می توانند داده های مربوط به افراد مبتلا به کرونا ویروس و کسانی که با آنان در تماس بوده اند را تنها توسط یک پلتفرم،تهیه و استفاده کنند. این فناوری، کسب آمار دقیق و جامع در مورد کرونا را که می توانست کاری بسیار خسته کننده و زمانبر باشد، به طور قابل ملاحظه ای تسهیل کرده است. سیستم مذکور، از تاریخ 16 مارس 2020 برابر با 26 اسفند 1398 در کره جنوبی به اجرا درآمد.

دولت کره جنوبی برای اجرای هر چه بهتر این سیستم از فناوریهای جدیدی نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا یا IoT به منظور نظارت و مدیریت کارآمدشهری استفاده می کند.

وان گیپ کیم، مدیر ارتباطات و اطلاعات سئول اظهار داشت: این اولین پروژه در جهان است که یک شبکه مخابراتی عمومی در شهری به بزرگی سئول ایجاد شده، بدون نیاز به استفاده از شبکه های قبلی یا استفاده از شبکه مخابراتی تجاری که برای تلفنهای همراه استفاده می شوند. با این شبکه جدید، یک سرویس وای فای عمومی در سرتاسر شهر سئول ایجاد می شود و با استفاده آنی از داده های تولید شده، خدمات مختلفی را می توان در سطح شهر انجام داد.

همچنین همزمان با استفاده از فناوری هوشمند از دیگر عومل مهم دیگر کنترل این بیماری در کره جنوبی، انجام تست کرونا روی تعداد بالایی از شهروندان بوده است تا افراد مبتلا شناسایی شده و مراحل قرنطینه و ایزوله سازی روی بیماران و افراد در تماس با آنان اجرا شود. کره جنوبی از بالغ بر 270 هزار نفر تست گرفت؛ یعنی بیش از 5200 تست در هر یک میلیون شهروند. بنابراین طبق آمار ارائه شده توسط وبسایت Worldmeter،  بعد از کشور کوچک بحرین بالاترین درصد اجرای تست کرونا را در جهان دارد.

درسهایی از ویروس قدیمی MERS

در سال 2015 یک تاجر کره ای با سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) وارد کشور خود شد. پس از تشخیص بیماری و ایزوله کردن، تحت مراقبت و درمان قرار گرفت. اما تا زمانی که شناسایی و ایزوله شود، زنجیره ای از انتقال بیماری تشکیل داده بود که منجر به ابتلای 186 نفر و مرگ 36 تن شد. به دنبال آن، دولت حدود 17 هزار نفر را قرنطینه کرد.

کیم اظهار داشت: آن تجربه نشان داد که تست آزمایشگاهی برای کنترل یک بیماری مسری ضروری است. وی افزود: تجربه MERS بدون شک به ما کمک کرد تا قابلیت پیشگیری و کنترل بیماریهای عفونی را در بیمارستانهایمان ارتقا دهیم.

قوانینی که از آن زمان وضع شد به دولت این قدرت را داده تا اطلاعات مربوط به تلفن همراه، کارتهای بانکی و سایر اطلاعات افرادی که تستشان مثبت شده را جمع آوری و ضبط کند تا بتوانند رفت و آمدها و مراودات آنان را تحت کنترل درآورند. این اطلاعات در اپلیکیشنهای رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و به سایرین اجازه می دهد تا متوجه شوند آیا در مسیرشان فرد بیماری قرار دارد یا خیر.

بعد از آنکه کرونا ویروس جدید در چین به وجود آمد، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در کره (KCDC) کیت تست آن را تولید کردند و برای تولید انبود و تجاری کردن آن با تولیدکنندگان مربوطه به همکاری پرداختند. اولین تست در تاریخ 7 فوریه انجام شد و به مراکز بهداشت و درمان منطقه توزیع گردید. تنها 11 روز بعد، تست یک زن 61 ساله تحت عنوان «مورد شماره 31» مثبت شد. او در روزهای 9 و 16 فوریه در مراسم کلیسای بزرگ شینچونجی در Daegu، واقع در 240 کیلومتری جنوب شرقی سئول شرکت کرده بود؛ در حالی که کمی احساس بیماری داشته است. بیش از 500 شرکت کننده در آن مراسم به مدت 2 ساعت شانه به شانه یکدیگر نشسته بودند. در 12 روز بعدی، 2900 مورد مبتلای جدید شناسایی شد که درصد بالایی از شرکت کنندگان آن کلیسا نیز جزو این آمار بودند.

به گفته جاستین فندوس، پزشک و استاد دانشگاه Yale، تاکنون کره جنوبی و تایوان جزو معدود کشورهایی هستند که عملکرد استاندارد و با ثباتی در مبارزه با ویروس کرونا از خود نشان داده اند و از دستورالعمل های SOP به درستی پیروی کرده اند. البته با توجه به تجارب این کشورها در شیوع بیماریهای SARS و MERS این نظم و ثبات، دور از انتظار نیست. استانداردهای کره جنوبی در مقابله با ویروس کرونا شامل پنج مرحله می شود: کمپین اطلاعات شفاف و دقیق، اجرای تست به صورت گسترده، قرنطینه کردن افراد مبتلا، رسیدگی به بیماران حاد، و ضدعفونی کردن محیطهای آلوده.

ثبت یک پاسخ