۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

شهر هوشمند فراتر از علم پزشکی در برابر کرونا

شاید تصور افراد در این باشد که مقوله علم پزشکی پر اهمیت ترین مبحث در کنترل بیماریهای دارای اپیدمی به مانند ویروس کرونا است اما تجربه اخیر کشور چین در برابر بیماری کرونا ثابت نمود بهره مندی از زیرساختهای شهر هوشمند برای کنترل ویروس کرونا فراتر از علم پزشکی می باشد.

با در نظر گرفتن این پیش زمینه، اقداماتی که شهرها می توانند انجام دهند تا از انتشار بیماریهای مسری جلوگیری کنند و در بهبود حال شهروندان مؤثر واقع شوند بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا کرده است. در این مورد، فناوریها و راهکارهای شهر هوشمند می توانند بهترین اقدامات را ارائه کنند.

مسلماً پروژه های شهر هوشمند در تمام جهان رو به گسترش و افزایش است. با توجه به اینکه اکثریت مردم جهان به زندگی در شهرها روی آورده اند و مدیران شهری با محدودیت منابع مواجهند، روز به روز به شهرهای هوشمند بیشتر متمایل می شوند و از دستگاههای اینترنت اشیا و داده هایی که تولید می کنند بهره می برند تا کارآیی را افزایش داده و زندگی در شهرها را لذتبخش تر و ایمن تر سازند.

جالب است بدانید که واژه شهر هوشمند زیرمجموعه های بسیار زیادی را شامل می شود؛ مانند حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند. در این میان، بهداشت و درمان هوشمند نیز می تواند به بهبود و ارتقای سلامت جامعه و شهر کمک شایانی کند. در شرایط حساس و بحرانی کنونی، نقش بهره مندی زیر ساختهای شهر هوشمند بسیار حیاتی تر از همیشه است.

 

در مجموع  با استفاده از روش های ذیل و مجهز بودن بدنه شهرها به مقوله شهر هوشمند می توان به نتایج فوق العاده ای دست یافت.

کنترل و نظارت بیماری

داده های تولید شده از منابع مختلف می توانند به شهرها کمک کنند تا نظارت کافی بر بیماری های خطرناک داشته باشند و پاسخ مناسبی نیز به آن بدهند. این موضوع به ویژه در مقابله با کرونا ویروس کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است. مقامات بهداشت و درمان با ردیابی فوری و آنی بیماران جدید، می توانند سریع تر از انتشار و اپیدمی بیماری پیش بروند. این ردیابی می تواند شامل جستجوهای اینترنتی و استفاده از تلفن همراه باشد؛ چرا که ابزارهای نامبرده روز به روز پیشرفته تر می شوند. در سال 2016 که ویروس Zika شایع شده بود، متخصصان اپیدمی، فناوری و بهداشت عمومی به همکاری و مشارکت با یکدیگر شتافتند تا اطلاعات محلی را جمع آوری نموده و آن را با داده های مشاهدات و ابزارهای نقشه برداری تحلیل کنند. در آن زمان ویروس در سرتاسر شهر ریو منتشر شده بود و در نهایت به میامی نیز راه یافت.

همچنین کشور چین از زیرساختهای شهر هوشمند خود درکنترل بیماری کرونا بهره برد. با اینکه هیچ یک از شهرهایی کشور چین در صدر جدول برترین شهرهای هوشمند جهان قرار نگرفته اند اما برخی از شهرهای آن به خوبی توانسته اند در جدال با ویروس کرونا قابلیتهای هوشمند خود را نشان دهند.

پروژه های شهر هوشمند به چین کمک کرده تا حد زیادی موفق به محدود تر کردن شیوع ویروس کرونا گردد.

چین پروژه های شهر هوشمند بسیاری را اجرا نموده است. شهر سوژو یکی از این شهرهای هوشمند است. این شهر در 170 کیلومتری شهر ووهان کانون شیوع ویروس کرونا می باشد. تکنولوژی های شهر هوشمند سوژو جان افراد را در برابر بیماری کرونا نجات داده است. این شهر از طریق ابزارهای دیجیتال در این مدت در حال پیشگیری از ویروس کرونا بوده است . شهروندان در شهر توریستی سوژو می توانند از طریق یک اپلیکیشن موبایلی شرایط و علائم خود را مستقیما به مراکز درمانی اعلام نمایند.

مراکز درمانی کشور چین بصورت 24 ساعته از طریق اپلیکیشن فوق مشغول ارائه خدمات به شهروندان می باشند.

بهترین امکانات زیر ساختی در شهر هوشمند سوژو باعث گردید در روزهای ابتدایی پیدایش ویروس کرونا، با سرعت عمل بالا در 2 روز به میزان بیش از 2 میلیون نفر سلامتی قطعیشان مورد بررسی قرار گیرد.

کشور چین با استفاده از فناوریهای های هوشمند با ارائه کد QR افراد را به سه دسته قرمز نارنجی و سبز در آورد.

و تنها افراد سبز رنگ و البته با محدودیت زمانی با استفاده از اسکن کد QR  خود در ورودی های اماکن مجوز استفاده از وسایل حمل و نقل، فروشگاه ها و … را داشتند.

در برخی از شهرهای چین از سال 2015 فناوریهای محاسبات ابری، اینترنت اشیا، بیگ دیتا و اینترنت تلفن همراه برای هوشمند سازی شهرها استفاده گردید.

سرویس های حمل و نقل عمومی شهری، فروشگاه ها و ساختمان ها با استفاده از ابزار فوق هوشمند گردیدند.  به این روش هوشمند، چین توانست تا حد بسیار زیادی زنجیره فراگیری ویروس کرونا را قطع نماید.

شهرهای شنزن، سوژو و پکن تا حد قابل توجهی از زیرساختهای شهر هوشمند بهره مند هستند و مقوله AI یا همان هوش مصنوعی بصورت کاربردی در این شهرها استفاده گردیده است.

در بسیاری از بیمارستانهای شهرهای هوشمند چین از روباتهای مختلف مجهز به هوش مصنوعی بهره گرفته شده است که تا جای ممکن ارتباط بیماران کرونا با کادر درمان کم گردد.

همچنین استفاده از پهپادها برای کنترل بیماری کرونا در چین از اهمیت خاصی برخوردار بود. این پهپادهای مجهز به دوربین، با پرواز بر فراز شهرها و ثبت موارد مشکوک قانون شکنی ها در قوانین وضع شده قرنطینه، به افراد  هشدار داده و در صورت نیاز مامورین به محل اعزام خواهند شد  و یا در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری در سطح شهر به مراکز درمانی و نیروهای درمانی برای اعزام اطلاع داده می شود.

همینطور استفاده از دوربینهای موثر شناسایی افراد مشکوک به بیماری کرونا و استفاده از روبات های مجهز به هوش مصنوعی که قابلیت تشخیص صدای افراد را نیز دارند در مراکز درمانی و فرودگاهها برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا بکار گرفته شد .

مراقبت بهتر از بیماران

پزشکی از راه دور به پزشکان این قابلیت را می دهد تا توسط ویدئو کنفرانس اینترنتی، از راه دور بیماران را معاینه و با آنان صحبت کنند. این قابلیت به ویژه در شهرهایی مفید است که منابع محدودتر هستند. در بسیاری از شهرهای با درآمد متوسط تا پایین، تعداد پزشکان نسبت به جمعیت، بسیار کم است. در چنین شرایطی، پزشکی از راه دور این پتانسیل را دارد که جان افراد را بیشتر نجات دهد. با شیوع ویروس کرونا 2019، فناوری پزشکی از راه دور می تواند گزینه ای بسیار عالی برای برقراری ارتباط بین پزشکان و بیمارانی باشد که قرنطینه هستند.

افزایش سلامتی

شهرها می توانند سلامت افراد را افزایش دهند که خود، با کمک راهکارهای بهداشت و درمان و شهر هوشمند، عاملی کلیدی در پیشگیری از بیماری محسوب می شود. ظهور بیشتر دستگاههای متصل به شبکه و اینترنت و نیز برنامه های بهداشت و درمان می تواند به افراد، اطلاعات و پشتیبانی بیشتری بدهد تا انتخاب های سالمتری در مورد مواد غذایی، الکل، ترک دخانیات و مواد مخدر، پیشگیری از ابتلا به بیماری و اتکا به دستورات پزشک در شرایط موجود انجام دهند.

 

ثبت یک پاسخ