۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

فناوری تشخیص تب، راهکاری مؤثر برای مقابله با کرونا

در سراسر جهان، تأثیر پاندمی کرونا، عملکرد روزمره ما را در جامعه و محل کارمان تغییر داده است. ایمنی و سلامت هر یک از افراد و خانواده ها، همسایگان و همکارانشان، اهمیت بیشتری پیدا کرده و رعایت قانون فاصله گذاری اجتماعی به یکی از وظایف روزمره ما تبدیل شده است.

از زمانی که پس از طی دوران قرنطینه به زندگی و فعالیت عادی روزمره خود بازگشتیم، اقدامات پیشگیرانه را همچنان ادامه می دهیم تا به هدف جهانی کاهش انتشار ویروس کرونا تا حد امکان برسیم. همانطور که کشورهای مختلف به مراحل جدیدی از این فرآیند می رسند، برخی بخش های جهان همچنان در محدودیت ها و تعطیلی های مربوط به کرونا به زندگی و کار خود ادامه می دهند و از دیگر سو، برخی دیگر به تازگی این محدودیت ها را برداشته اند. این بدان معناست که دولت ها و نیز مشاغل و سازمان ها، برای کاهش خطر ابتلای شهروندان خود پس از بازگشت به کار بیرون از منزل، باید فراتر از ضدعفونی سازی و اقدامات سطحی عمل کنند.

ردیابی میزان انتشار ویروس کرونا

البته، این کار نیازمند پشتیبانی بیشتری از سوی رهبران و مسئولین دولت، بهداشت و درمان و تکنولوژی است تا روش های نوآورانه ای برای ردیابی انتشار کرونا یا COVID-19 ابداع کنند. از راهکارهای ردیابی مخاطبین گرفته تا اپلیکیشن های خودگزارش دهی و دوربین تشخیص تب، دولت ها و مشاغل، مسئولیت جدیدی دارند تا مؤثرترین روش های تضمین ایمنی و سلامت مردم را جستجو و تقویت کنند.

این اقدامات، به ویژه برای کسانی که شروع به بازگشایی کسب و کارشان می کنند لازم است، و نیز افرادی که به رفت و آمدهای روزمره و فضاهای اداری، بازمی گردند. از آنجا که مردم بیش از پیش شروع به رفت و آمد در اماکن عمومی و تجاری می کنند، ما باید بیشتر به فناوری تکیه کنیم تا اطمینان یابیم ایمنی و سلامت مردم نیز مانند دوربین مداربسته، مورد نظارت قرار می گیرند.

دوربین تب سنج یا تشخیص تب حرارتی

یکی از فناوری هایی که انتظار می رود بیش از پیش رواج یابد، دوربین تب سنج و سیستم مانیتورینگ تشخیص تب است. مثالی در این زمینه، دستگاه همه کاره یا all-in-one کمپانی D-Link است که کیت تشخیص تب هوشمند بوده و شامل یک دوربین ترموگرافی لنز دوگانه، کالیبراتور بلک بادی و نرم افزار مدیریت یکپارچه می باشد.

پیش فرض دوربین های تشخیص تب، استفاده از فناوری تصویربرداری حرارتی مجهز به هوش مصنوعی به منظور تشخیص آن است که آیا یک شخص به تب دچار است یا خیر و هنگامی که فردی در خطر ابتلا به کرونا تشخیص داده شود، به طور اتوماتیک، آلارمی فعال می گردد.

به منظور نظارت بر پیشرفت یا کاهش شیوع کرونا، فناوری هایی نظیر تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی، نقش مهمی در کاهش خطرات انتشار ویروس ایفا می کند. دوربین های حرارتی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند می توانند به راحتی دمای بدن کارکنان را ثبت و مدیریت کنند و از ورود آنان در صورت داشتن تب، جلوگیری به عمل آورند. به همین منظور، چنین دستگاه هایی معمولاً در ورودی ساختمان ها نصب می شوند تا افرادی را که علائم بیماری را نشان می دهند، هنگام ورودشان به ساختمان به سرعت شناسایی کنند.

با توجه به اینکه محدودیت ها و قرنطینه تأثیراتی بر سلامت جسمی و ذهنی افراد داشته است، باید با زندگی پس از کرونا خود را تطبیق دهیم. مردم نه تنها باید به شرایط جدید عادت کرده و با فشارهای عاطفی و ذهنی زندگی پس از دوران قرنطینه و بیرون رفتن از خانه مقابله کنند، بلکه با خطر بسیار جدی مواجهه با ویروس و نگرانی های مربوط به آن مواجه می شوند.

نصب صحیح دوربین تب سنج

کمپانی ها و سازمان ها در این دوران مسئولیت هایی دارند تا از کارکنان پشتیبانی کنند، مثلاً به آنان اجازه دهند تا کار خود را در خانه و به صورت دورکاری انجام دهند و احساس راحتی و آرامش خاطر بیشتری داشته باشند. همچنین زمانی که از محدودیت ها کاسته شود، کارفرمایان وظیفه دارند، محل کار را به مکانی امن برای تضمین سلامت پرسنل تبدیل کنند. با این حال، برای اینکه دوربین حرارتی نتایج مؤثری ارائه دهد، باید به درستی نصب شود.

موارد زیر، نکات کلیدی برای نصب صحیح دوربین تب سنج به شمار می روند:
  • راهکاری را انتخاب کنید که به کالیبراتور بلک بادی مجهز باشد. بلک بادی، پایه ای است برای کالیبراسیون صحیح دستگاه های ترموگرافی مادون قرمز و به دستگاه، امکان تشخیص صحیح تب را می دهد.
  • پنجره ها و درب ها و نیز منابع گرمایشی مانند رادیاتورها را بررسی کنید؛ زیرا این موارد، احتمال انحراف دستگاه از تشخیص دقیق را افزایش می دهند.
  • مراقب آب و هوا و تغییرات آن باشید؛ زیرا دستگاه برای سازگاری با این تغییرات دمایی نیاز به زمان هستند. به منظور افزایش دقت دستگاه، بهتر است افرادی که از بیرون وارد ساختمان می شوند، پنج دقیقه صبر کنند و سپس غربالگری شوند.
  • هنگامی که دوربین نصب شد، باید روبروی افراد و به موازات چهره آنان قرار گیرد تا بتواند دمای داخل چشم آنان را اندازه گیری نماید.
  • دستگاهی را انتخاب کنید که از هوش مصنوعی استفاده می کند و افراد را بر اساس تصویرشان در سیستم تشخیص دهد.
  • پیش از انتخاب و نصب دوربین های تب سنج، از معتبر و قانونی بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

ثبت یک پاسخ