۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

فواید استفاده از تشخیص چهره در برقراری امنیت شهرها

پیشرفت در قدرت محاسبات همراه با ارتقای سریع کیفیت فناوری تصویر و ویدئو در صنعت حفاظت طی 15 سال اخیر، موجب پیشرفته شدن و بلوغ فناوری تشخیص چهره گردیده است. استفاده از تشخیص چهره به روش های گوناگونی در جوامع مفید است؛ از جمله کمک به نیروهای پلیس در یافتن کودکان مفقود شده، مبارزه با قاچاق انسان و یافتن مجرمین خطرناک. همزمان، این فناوری به افراد کمک می کند تا هویت خود را برای ورود به مکان های مختلف و نیز برای انجام تراکنش های آنلاین، به سرعت و به راحتی اثبات کنند.

عملیات ضد تروریستی

فناوری تشخیص چهره می تواند در شرایط اضطراری که در آن یک حمله تروریستی مشکوک در حال وقوع است، به کار رود. این فناوری، زمان لازم برای اولین پاسخ و بررسی ضد تروریستی را به شدت کاهش می دهد تا افراد مشکوک را به موقع شناسایی کنند. این فرآیند می تواند در نهایت به جلوگیری از تلفات ناشی از چنین حملاتی یا کاهش آنها کمک کند و جان افراد بسیاری را نجات دهد.

حفاظت فرودگاه

فناوری تشخیص چهره در تعداد زیادی از فرودگاه های جهان نصب و راه اندازی شده و روز به روز بر تعداد این فرودگاه های مجهز به تشخیص چهره افزوده می شود. مسئولین فرودگاه ها با همکاری گمرک، تصاویر پاسپورت را به پایگاه داده ها یا دیتابیس تطبیق می دهند تا شناسایی هزاران مسافری که وارد فرودگاه شده یا از آن خارج می شوند را تأیید کنند. این فناوری ابزار مهمی برای حفاظت مرزها به شمار می رود.

بهداشت و درمان

استفاده از تشخیص چهره در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی به روش های مختلفی می تواند از سلامت و ایمنی بیماران و پرسنل مراکز محافظت کند، از جمله محافظت از تجهیزات آزمایشگاهی ارزشمند و برقراری دسترسی بدون تماس تا فقط پرسنل آموزش دیده و مجاز بتوانند وارد محدوده های حساس بیمارستان مانند اتاق های استریل شوند و خطر آلوده شدن این مکان ها به صفر برسد.

تحقیقات پلیس

استفاده از تشخیص چهره به محققان و کارآگاهان کمک می کند تا جستجوی افراد مشکوک برایشان ساده تر شود و سریع تر بتوانند این افراد را بیابند. این فناوری در یافتن کودکان مفقود شده، نجات قربانیان قاچاق انسان، تبرئه افراد بی گناه، قضاوت صحیح در مورد قربانیان، شناسایی اجساد و بسیاری موارد اجتماعی دیگر به نیروهای پلیس کمک می کند.

بر اساس روش های سنتی و قدیمی، پلیس به جستجو می پردازد تا طی تحقیقات شخص ناشناس مورد نظر را از طریق نگاه کردن به صدها عکس و قرار دادن آنها کنار یکدیگر، جستجوی دیتابیس با استفاده از توضیحات مبهم مظنون یا نام هایی که مظنونین به زبان می آورند، شناسایی کند.

شناسایی دقیق و صحیح با تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره اولین گام برای شناسایی تصاویر مرتبط از پایگاه داده ها را به صورت خودکار انجام داده و کیفیت آن را بالا می برد. صرف نظر از بهبود فرآیند جستجو و تحقیق، استفاده از تشخیص چهره به شناسایی دقیق تر نیز کمک می کند. مؤسسه ملی علوم و فناوری کشور ایالات متحده به این نتیجه رسیده که محققان و کارآگاهان زمانی که از فناوری تشخیص چهره بهره مند شوند، عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت و این کار نتیجه بهتری را نیز در بر دارد.18

ثبت یک پاسخ