۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

فناوری سیستمهای حفاظتی سلاحی موثر در جنگ با ویروس کرونا

هر فرد آلوده به کرونا ویروس به طور میانگین می تواند در عرض 5 روز 2.5 نفر را آلوده کند. هدف اصلی از استراتژی های مهار مؤثر این بیماری، بیش از اینکه کاهش تعداد موارد قطعی باشد، کاهش احتمال سرایت بیماری است. بدون اقدامات مهار مؤثر، ویروس COVID-19 به سرعت منتشر می شود و فراتر از گنجایش سیستم بهداشت و درمان خواهد رفت. اما اگر نرخ ابتلا به این ویروس را بتوان با تشخیص سریع و زودهنگام به حداقل رساند، تعداد افراد مبتلا در یک برهه زمانی مشخص کاهش می یابد و در نتیجه سیستم بهداشت و درمان بهتر می تواند پاسخگو باشد. در این مطلب در ارتباط با فناوری سیستمهای حفاظتی که می تواند  کم شدن زمان لازم برای کنترل بیماری کرونا را در بر داشته باشد، توضیح خواهیم داد.

تشخیص، آزمایش و نتایج

به عنوان یک نمونه، هدف بسیاری از کشورها، انجام آزمایش کرونا از بیشتر افراد به منظور تشخیص سریعتر افراد مبتلا است. بنابراین شناسایی و تشخیص افرادی که احتمال دارد آلوده به ویروس شده باشند و قرنطینه کردن آنها از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. این یک روش سعی و خطا به حساب می آید. اما روشی زمانبر در جنگ با ویروس محسوب می شود و ابهامات زیادی نیز دارد. به دلیل محدودیتهای آزمایشگاهی، جواب آزمایش کرونا حداقل 48 ساعت زمان می برد. همچنین یافتن شخص آلوده ای که پیش تر این بیماری را به شخص بیمار کنونی انتقال داده بسیار سخت و مبهم است. یادتان می آید در ده روز گذشته دقیقاً با چه کسانی دست داده اید  و یا از فاصله نزدیک ؟ آیا می توان اطلاعات دقیقی در این مورد به دست آورد؟

فناوری سیستمهای حفاظتی برای نجات افراد

فناوری سیستمهای حفاظتی می تواند در کم کردن زمان لازم برای کنترل بیماری کرونا بسیار مؤثر باشد. دوربینهای تصویربرداری حرارتی و سنسورهای دما نمونه هایی هستند که می توانند به تشخیص افرادی که دمای بدنشان بالا است کمک کنند. تب، یکی از نشانه های بیماری کروناویروس است. در مکانهایی نظیر فرودگاهها، ایستگاههای قطار یا در ورودی های بیمارستانها، دوربینهای تصویربرداری حرارتی می توانند به سرعت نشان دهند که کدام یک از افراد تب دارند. احتمالاً افراد بیمار می توانند به راحتی مشخص و جدا شوند تا نشانه های دیگر را نیز از آنان پرسید. فناوری حفاظت فیزیکی در اینجا می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دکتر فرانک گیلرت، از اساتید دانشگاه علوم کاربردی ویلداو آلمان، به عنوان یکی از دانشمندان پیشرو در تحقیق حفاظتی تدارکاتی، معتقد است که «نوآوری سریع در رابطه با موقعیتهایی مشابه COVID-19 باید در اولویت قرار گیرد». وی پتانسیل عظیمی در فناوریهای IT و هوش مصنوعی می بیند.

هدف اصلی در این بحران جهانی

در بحران جهانی مانند شیوع کرونا، مشکلات حفاظتی بیش از پیش آشکار می شوند و فضا برای نوآوری های فنی فراهم می گردد. هدف دولتها و شرکتها، بازیابی حفاظت و نجات جان انسانها با بالاترین سرعت ممکن است.

به عنوان مثال نیروگاه آنالیز داده های آلمانی به نام G2K، سیستم تشخیص و مهار کرونا (CDCS) را طراحی و ارائه کرده که می تواند فوراً زمان را ثبت کند. تشخیص همراه با آنالیز داده های مربوط به هوش مصنوعی صورت می گیرد تا نقاط اوج شیوع و مسیرهای انتشار ویروس را شناسایی کند و نیز به تشخیص دیگر افراد مشکوک به ابتلای این بیماری بپردازد.

هنگام طراحی این سیستم، دو سؤال بیش از هر چیز مورد توجه قرار داشت: چگونه یک شخص مشکوک به ابتلا را در محیط های شلوغ تشخیص دهم و حتی مهم تر از آن، چگونه به سرعت و به طور کامل، روابط و تعاملات قبلی فرد و الگویی برای دستیابی به این اطلاعات را به دست آورم؟ متخصصان داده در این شرکت آلمانی پاسخ را در ترکیب فناوریهای حفاظت فیزیکی با پلتفرم آنالیز داده های موجود یافتند.

پلتفرم مقیاس پذیر IOT

این سیستم بر مبنای پلتفرم مقیاس پذیر IoT شرکت G2K به نام «ایجاد آگاهی نسبت به شرایط» یا SAB می باشد که در حال حاضر در بسیاری از پروژه های سراسر جهان به کار می رود و استانداردهایی را در اتوماسیون و بهینه سازی فرآیند تعیین می کند، از جمله مدیریت حفاظت.

به محض اینکه فردی دارای تب توسط سیستم تشخیص داده شود، می توان او را فوراً جدا کرد تا مانع از تماس وی با دیگر افراد شد و بنابراین از انتشار بیشتر بیماری تا حد امکان جلوگیری به عمل آید و به قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کند.

دوربینها یا موبایلهای تصویربرداری حرارتی مجهز به سنسور دمایی را می توان برای این منظور به کار برد. فردی که احتمال ابتلا دارد باید همان موقع ثبت نام و به یک پزشک یا بیمارستان ارجاع داده شود تا اقدامات تشخیصی دقیق تری روی وی صورت گیرد. کل این فرآیند توسط اپلیکیشن موبایلی G2K انجام می شود.

ترکیب سیستمهای حفاظتی با پزشکی

این پلتفرم را می توان در بیمارستان، گزارشات ابتلا به ویروس، انتقال و پروفایلهای تماس فرد با سایرین نیز به کار برد. بنابراین ایزوله کردن پزشکی لازم می تواند به سرعت اجرا شود.

همزمان، بیماران می توانند این اپلیکیشن را برای مشاهده وضعیت درمان خود استفاده کنند و در جریان فرآیند درمان خود قرار گیرند. تمامی این داده ها با استفاده از روشهای یادگیری عمیق به صورت مرکزی مدیریت و آنالیز می شوند. این امکانات برای مدیران بحران، نظارت، کنترل و ابزار مدیریت منابع واحدی را فراهم می سازد که به مبارزه با انتشار ویروس می پردازد و در مورد وضعیت اپیدمی، شفافیت کاملی را به مقامات مربوطه ارائه می کند.

کارستن نیوگباور، مؤسس و مدیر کل این شرکت در مورد تعهد مجموعه خود اینگونه می گوید: «چند هفته پیش ما نیز با افزایش دشواریها به دلیل بحران کرونا مواجه بودیم. از آنجا که حضور پررنگی در مناطق مختلف و به ویژه اروپا داشته ایم، می بایست به تعویق افتادن آغاز پروژه و محدودیت منابع را جبران کنیم. اما تیم تخصصی G2K بجای اینکه از در نظر گرفتن این بحران چشم پوشی کند، تصمیم گرفت تا به جنگ با ویروس برود».

وی افزود: بنابراین مطابق با وظیفه کارآفرینیمان، تصمیم گرفتیم فناوریهای در دسترس خود را به کار گرفته و آن را برای جنگ با COVID-19 مجهز نماییم. تیم ما به صورت شبانه روزی طی هفته های گذشته کار کرده تا پلتفرم نرم افزاریمان را گسترش داده و ما را قادر سازد تا به سرعت و به شکلی کارآمد مانع از انتشار بیشتر ویروس شود. سیاستمداران اکنون باید فوراً و بدون فوت وقت راهکارهای پیشگیرانه و کنترل را اجرا کنند، مانند طرح CDCS ما تا متعادل سازی سیستمهای عمومی ما را تضمین نمایند.

ترکیب فناوری حفاظت و هوش مصنوعی

همانطور که همه گیر شدن کروناویروس از یک قاره به قاره ای دیگر گسترش می یابد، محققان در سراسر جهان بر روی تولید پادزهرهای این ویروس کار می کنند. تا مادامی که واکسن این ویروس کشف نشده، گسترش و شیوع آن باید در تمام ملتها کنترل گردد. تنها اینگونه می توان زیرساختهای مربوطه را به طور مداوم حفظ کرد.

ترکیب و تلفیق فناوری حفاظت فیزیکی با فناوری پلتفرم و هوش مصنوعی، یک احتمال عالی برای کاهش قطعی سرعت جریان انتشار ویروس در آینده به شمار می رود.

ثبت یک پاسخ