۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

سیستم ارتباطی در راه آهن و اهمیت چشمگیر آن

برای اینکه عملکرد سیستم های حمل و نقل مدرن کارآمدتر و بهتر باشد، یک سیستم ارتباطی قابل اطمینان ضروری است. در سیستم های مترو و قطار ، این لزوم قابل اطمینان بودن سیستم ارتباطی، حساس تر نیز می شود؛ زیرا تعداد اجزای تشکیل دهنده این سیستم بسیار زیاد است.

مدیریت سیستم های سیگنال دهی قطار، سیستم های آلارم، ارائه بلیط، نظارت تصویری و مدیریت ترافیک در محیطی با حجم روزافزون داده های ترافیکی، ویدئویی و صوتی، بدون راهکارهای ارتباطی قدرتمند غیر ممکن است. در حقیقت، به گفته متخصصان صنعت، داشتن این قابلیت ها حق مسافران است.

Timo Harju (تیمو هارجو)، مدیر توسعه تجاری بازار در کمپانی Airbus Secure Land Communications اظهار داشت: « سیستم ارتباطی مداوم بین افراد مناسب برای اجرای امن و کارآمد فعالیت ها مورد نیاز است. عدم برقراری ارتباطات صحیح و مناسب می تواند بسته به حالت اجرایی اپراتور مترو، منجر به بروز مشکلات متعددی شود».

Karsten Oberle (کارستن اوبرل)، مدیر اجرایی جهانی برای مشاغل راه آهن در کمپانی Nokia نیز اتفاق نظر دارد و افزود که با در نظر گرفتن الزامات حساس موجود برای اجرای یک سیستم راه آهن مترو، اجرای کار بدون داشتن شبکه ای از سیستم ارتباطی قابل اطمینان یا با شبکه ای با فناوری قدیمی تقریباً غیر ممکن است. فناوری ارتباطات غیر قابل اطمینان می تواند بسیاری از جوانب فعالیت ها، ایمنی و حفاظت را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

عواقب نبود سیستم ارتباطی مناسب

Harju برخی شرایط در صورت نبود سیستم ارتباطی خوب را مطرح کرده است. نکته جالب توجه آن است که اگرچه سیستم ارتباطی برای فعالیت های روزمره حمل و نقل ضروری هستند، اما حوادث غیر منتظره به خصوصی نیز هستند که می توانند شرایط را بدتر کنند. به عنوان مثال:

  1. امداد رسانی به یک مسافر در صورت بروز یک وضعیت اورژانسی پزشکی و بنابراین سامان دادن دستورالعمل ها و دسترسی به محوطه های ایستگاه برای خدمات پزشکی اضطراری
  2. تحویل تجهیزات آسیب دیده به تیم های تعمیر و نگهداری تا قطار ها به موقع حرکت کنند
  3. هماهنگی تغییرات زمانبندی یا جایگزین کردن قطارهای خراب
  4. تماس با بخش تعمیر و نگهداری برای تجهیزات ایستگاه معیوب مانند گیت های مسافرین و غیره
  5. تهیه اعلانات مسافری لازم برای اطلاع رسانی به مسافران از هر گونه تغییر یا شرایط استثنائی در خدمات قطار یا مترو
  6. هماهنگی با بخش های تخلیه اضطراری یا بستن ایستگاه ها پس از وقوع حوادث امنیتی
  7. تضمین ایمنی فعالیت ها
تضمین دوام سیستم ارتباطی 

به گفته کمپانی Quester Tangent که راهکارهای ارتباط شبکه ای را برای شبکه های راه آهن ارائه می کند، قطارها یک عمرِ ارائه خدمات دارند که 10 الی 20 برابر طولانی تر از رده بالاترین محصولات الکترونیکی عمر می کنند. به همین دلیل، شبکه های راه آهن امروزه به گستره عظیمی از انواع و فناوری های شبکه مجهز هستند.

این کمپانی اظهار داشت: «با توجه به پیشرفت هایی در فناوری وسایل نقلیه، قطارهای جدید بیشتر مبتنی بر داده ها هستند. نظارت تصویری، سیستم های اطلاعات مسافر، نظارت بر سلامت و کاربردهای دیگر، موجب شده تا تقاضا نسبت به سیستم ارتباطی قرارها بالاتر رود. همچنین انتظارات برای مدیریت و انتقال سریع و ایمن داده ها افزایش چشمگیری داشته است. اپراتورهای حمل و نقل جاده ای و تولیدکنندگان وسایل نقلیه ریلی به کمپانی هایی نیاز دارند که سیستم ارتباطی قدرتمندی داشته باشند تا یکپارچه سازی و سازگاری بیشتری با تجهیزات قدیمی تر ارائه کنند».

ثبت یک پاسخ