۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

دستورالعمل هایی برای انتخاب سیستم کنترل دسترسی با تشخیص چهره

انتخاب یک راهکار کنترل دسترسی بر پایه تشخیص چهره در هیچ دوره ای به اندازه این روزها مشکل نبوده است؛ چرا که تعداد تولید کنندگان این فناوریها در بازار بسیار بالا رفته است. در این مقاله، دستورالعمل و راهنمای کاملی از چگونگی انتخاب یک سیستم کنترل دسترسی با تشخیص چهره برای سازمانتان ارائه می کنیم.

انتخاب فناوری تشخیص چهره مزایای متعددی دارد و با توجه به شیوع ویروس کرونا، استفاده از این فناوری دچار محدودیت نشده است. به گفته Noorish Moosa (نوریش موسی)، یک مشاور تحولات دیجیتالی با بیش از 17 سال تجربه در ارائه خدمات یکپارچه سازی سیستم های حفاظتی در خاورمیانه، جذاب ترین ویژگی این فناوری، سرعت آن است. یک سیستم تشخیص چهره با کیفیت بالا، در پذیرش یا رد دسترسی، از یک ریدر اثرانگشت، سریع تر است.

با این حال تقاضای این روزها نسبت به راهکارهای تشخیص چهره، بسیاری از تولیدکنندگان را بر آن داشته تا وارد این بخش از صنعت شوند. برای مشتریان، این بدان معناست که انتخاب راهکارهای ایده آل، فرآیندی ساده نیست. شناخت دقیق مشخصات فنی محصول، برای گرفتن تصمیم درست، امری ضروری به شمار می رود. شاید نکته مهم تر آن باشد که مشتریان باید بدانند آیا تولیدکننده، خودش این محصول را ساخته یا آن را از طریق OEM عرضه می کند. محصولات ارائه شده توسط تولیدکننده ای که خودش محصول را طراحی و تولید کرده است، قابل اعتمادتر و ارجح است.

با این تفاصیل، در ادامه برخی از عوامل اصلی که باید هنگام خرید یک راهکار کنترل دسترسی با تشخیص چهره مد نظر قرار دهید را ارائه کرده ایم.

  1. نوردهی و دما برای کاربری در فضای باز

اگر قصد دارید سیستم تشخیص چهره خود را در فضای باز نصب کنید، نور مستقیم خورشید یا اَشکال دیگر نور که پشت به کاربر می تابد را باید مد نظر قرار دهید. چنین نور شدیدی می تواند روی دقت عملکرد دستگاه اثر گذاشته یا آن را کُند کند. با تولیدکننده مشورت کنید که چه شرایط نوری برای عملکرد محصول ایده آل است. اما نور تنها دغدغه در فضاهای باز نیست و شما باید عامل دمای محیط را نیز در نظر بگیرید. دمای محیط نباید آنقدر بالا یا پایین باشد که به دستگاه آسیبی وارد سازد یا کارآیی آن را پایین بیاورد.

  1. فناوری ضد جعل

یک دستگاه تشخیص چهره خوب باید فرق بین چهره واقعی و عکس را تشخیص دهد. این قابلیت را anti-spoofing یا ضد جعل می گویند. به گفته Peter Chen (پیتر چِن)، مدیر محصول و مارکتینگ کمپانی Anviz Global، هر مشتری خواهان آن است که یک راهکار تشخیص چهره با قابلیت ضدجعل خریداری کند.

  1. سرعت

به گفته Verghese Thirumala (ورگیس تیرومالا) مدیر کل گروه کمپانی Maxitulin، از یکپارچه سازان سیستم ها، این سیستم باید چهره را دست کم در عرض یک ثانیه، تشخیص داده و پردازش کند. این ویژگی در شرایط طبیعی برای راحتی بیشتر اهمیت دارد، اما در شرایط حساس تری نظیر پاندمی کرونا که فاصله گذاری اجتماعی ضرورت دارد، نقش حیاتی را ایفا می کند؛ چرا که سرعت بالای دستگاه می تواند از تجمع افراد برای احراز هویتشان جلوگیری کند.

  1. دقت تشخیص

طی سالهای اخیر، نرخ دقت تشخیص چهره به سرعت افزایش یافته است. به گفته مؤسسه ملی استانداردها و تکنولوژی (NIST)، نرخ خطای بهترین راهکارهای تشخیص چهره، تا آوریل 2020، در مقایسه با 4.1 درصد در سال 2014، 0.08 درصد شده است.

  1. تضمین حفاظت سایبری

داده های جمع آوری شده توسط یک راهکار کنترل دسترسی باید ایمن بماند تا حریم خصوصی افراد و کمپانی حفظ شود. با این حال مشکل اینجاست که به گفته برخی از متخصصان، بسیاری از راهکارهای کنترل دسترسی رابط کاربری نا امنی را استفاده می کنند.

Subramaniam Jeeva، مدیر ایمنی و حفاظت منطقه APAC در کمپانی Johnson Controls اظهار داشت: «یکی از معایب راهکارهای تشخیص چهره آن است که اتصال نهایی به کنترلر دسترسی ایمن نیست؛ ولو اینکه شناسایی بیومتریک ایمن باشد. بیشتر سیستم های دسترسی از رابط استاندارد Wiegand استفاده می کنند که امنیت کافی ندارد. بسیاری از کاربران از این موضوع بی اطلاع هستند».

وی راهکارهایی را پیشنهاد می کند که اتصال Wiegand را با اتصال پروتکل RS485 رمزگذاری شده با AES استفاده کنند.

  1. تشخیص چهره در شرایط پیچیده

در برخی موارد فردی که باید احراز هویت شود عینک یا ریش دارد. این روزها نیز با شرایطی مواجهیم که افراد ماسک می زنند. از جمله نقاط ضعف برخی از محصولات تشخیص چهره آن است که برای تشخیص افراد باید ماسک خود را بردارند. اما بعضی کمپانی ها راهکارهایی را ارائه کرده اند که چهره افراد ماسک زده را نیز تشخیص می دهد.

  1. احراز هویت چندحالته

برای اینکه هر راهکار کنترل دسترسی به درستی عمل کند، باید بیش از یک حالت داشته باشد. تشخیص چهره می تواند یک حالت اولیه باشد، اما حالت دیگری نظیر ریدر کارت RFID یا تشخیص رگ کف دست نیز باید همراه آن باشد. بنابراین اگر سیستم نتوانست چهره را به درستی تشخیص دهد، در مرحله بعدی بتواند هویت شخص را به درستی احراز کند.

  1. گزینه اندازه گیری دما

در نهایت COVID-19 کمپانی ها را در سراسر جهان وادار کرده تا وضعیت پرسنل خود را نظارت کنند و بعضاً دمای بدنشان را مرتباً اندازه گیری نمایند. بازارهای مختلف شاهد افزایش تقاضای دوربین های نظارتی تشخیص دمای بدن هستند. بنابراین، قرار دادن این قابلیت در سیستم های کنترل دسترسی، کار اندازه گیری دمای بدن پرسنل به صورت روزانه را راحت تر می کند.

نگاهی دقیق تر به تقاضای رو به افزایش

بازارهای آسیایی بیش از سایر مناطق جهان، به استقبال فناوری تشخیص چهره رفته اند. این تقاضا طی دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است و احتمالاً به زودی جایگزین اثرانگشت خواهد شد.

با وجود رشد قابل توجه تقاضای این فناوری در آسیا، به دلیل شیوع کرونا، کاربری تشخیص چهره در سایر نقاط جهان نیز رو به افزایش است. تعداد روزافزونی از مشتریان شروع به استفاده از سیستم های کنترل دسترسی تشخیص چهره کرده اند تا ایمنی تردد افراد را تضمین نمایند.

ثبت یک پاسخ