۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

رشد بیومتریک و کنترل دسترسی بدون تماس در صنایع

تولیدکنندگان محصولات رده بالا و صنایع پیشرفته بیشتر به دنبال سیستم های کنترل دسترسی و اکسس کنترل بدون تماس هستند؛ از جمله احراز هویت بیومتریک به شکل تشخیص چهره و عنبیه. علاوه بر این، از آنجا که کمپانی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر باید با رعایت اصول ایمنی در دوران پاندمی کرونا، به کار بازگردند، ارائه دهندگان راهکارهای کنترل دسترسی، شاهد افزایش تقاضا برای سیستم های یکپارچه بدون تماس با قابلیت غربالگری دمای بدن و تب سنجی به عنوان یک لایه محافظتی اضافه هستند.
تقاضا بیشتر برای تشخیص چهره و عنبیه

حساس بودن صنایع تولیدی رده بالا و پیشرفته، مستلزم حفاظتی در درجات و سطوحی بالاتر از یک کنترل دسترسی بیومتریکِ معمولی است. این تولیدکنندگان به ویژه به فناوریهای بیومتریک بدون تماس علاقمندند؛ به همین جهت اسکنرهای تشخیص عنبیه و چهره را بیشتر از سیستم های اثرانگشت سنتی به کار می برند.

کمپانی های تولیدکننده تجهیزات پیشرفته تلاش می کنند تجهیزات اکسس کنترل بیومتریکی را اتخاذ کنند که عملکرد سریع تر و دقیق تری داشته باشند. اگرچه کارکنان ممکن است بخواهند از کارتهای دسترسی سنتی تر برای ورود به تسهیلات اصلی استفاده کنند، اما کنترل دسترسی بیومتریک ممکن است در بخش های به خصوصی به کار رود که محدودیت های دسترسی در آنجا بیشتر و حساس تر است.

Ken Poole (کن پول)، مدیر ارشد فروش تجاری در کمپانی Johnson Controls به افزایش تقاضا و درخواست ها نسبت به تشخیص چهره به ویژه تشخیص چهره سه بعدی اشاره کرد و گفت برخلاف تشخیص چهره دوبعدی که یک عکس از کاربر برای احراز هویت می گیرد، تشخیص چهره سه بعدی از سنسورهایی استفاده می کند تا نقشه ای عمقی از چهره تولید کند. تشخیص چهره سه بعدی دقیق تر بوده و امنیت بالاتری نیز ارائه می کند.

Poole تشریح کرد که تقاضای رو به افزایش نسبت به تشخیص چهره سه بعدی ناشی از آموزش دیدن مشتریانی است که می دانند چگونه هوش مصنوعی موجب افزایش دقت عملکرد دستگاه ها می شود.

تشخیص عنبیه نیز در این صنایع و بخش ها، رواج روزافزونی یافته است. تشخیص عنبیه که بسیار دقیق، قابل اطمینان و سریع است، به ویژه برای هر بخشی که در آن کارگران باید از پوشش های محافظی همچون دستکش و ماسک استفاده کنند بسیار مفید و کارآمد است؛ زیرا این افراد نمی توانند برای احراز هویت، سطوح اسکن را مستقیماً لمس کنند.

سیستم اکسس کنترل بدون لمس و اسکن دما

ارائه دهندگان راهکارهای کنترل دسترسی شاهد افزایش علاقمندی کاربران به سیستم های بدون نیاز به لمس به دلیل شیوع کرونا هستند؛ سیستم هایی مانند درب های اتوماتیک.

Poole افزود: «پیش تر، برای افراد چندان فرقی نداشت که دسته درب را بگیرند یا مثلاً ریدر اثرانگشت را لمس کنند؛ اما اکنون برای محدود کردن دسترسی به میکروب و ویروس ها، این مسائل بیشتر مورد توجه قرار می گیرند».

با این افزایش توجه به فناوری های بدون تماس، از جمله روش های بیومتریک فوق الذکر، اسکنرهای حرارتی نیز در تجهیزات اکسس کنترل، یکپارچه سازی می شوند تا افرادی که تحت خطر هستند را شناسایی کنند.

 

Andrew Fulton (اندرو فالتون)، رئیس مدیریت محصول در بخش کنترل دسترسی کمپانی Vanderbilt، اشاره کرد که چگونه اخیراً با کمپانی ZKTeco مشارکت کرده اند تا پایانه های تشخیص چهره مجهز به قابلیت تشخیص دما را ارائه نمایند.

فالتون اظهار داشت: «به کمک این فناوری بدون تماس، دمای پوست به عنوان یک ابزار احراز هویت در نظر گرفته می شود و از آنجا که کشورهای بیشتری برای شهروندانشان مقرراتی نظیر استفاده از ماسک را وضع می کنند، این فناوری اکسس کنترل بدون تماس می تواند تشخیص دهد که آیا فرد ماسک زده یا خیر».

به طور خاص، این ترمینال ها یک رابط کاربری دقیق برای تنظیم سطح دما دارد و با محیط اطراف افراد در ارتباط است. پروتکل ها می توانند به گونه ای تنظیم شوند که به فردی که ماسک نزده یا دمای بدن وی بالاتر از سطح طبیعی است اجازه دسترسی ندهند.

از آنجا که تسهیلات و کارخانجات تولیدی همچنان به دنبال روش هایی برای مدیریت سلامت و دسترسی در دوران کرونا هستند، می توانیم انتظار داشته باشیم تقاضا برای سیستم های بدون تماس از جمله تجهیزاتی که با علائم بهداشت و سلامت (مانند اسکن دمای بدن) یکپارچه سازی می شوند، همچنان به رشد خود ادامه دهند.

ثبت یک پاسخ