۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

نقش بیومتریک و اکسس کنترل در دوران پس از کرونا

بعد از تعطیلی مشاغل در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا و بازگشت مردم به محل کار و زندگی روتین خود با وجود این پاندمی، تقریباً همه بر این باورند که وضعیت «نرمال جدید»، شکل و ساختار مشاغل را متحول خواهد ساخت. فناوری حفاظت و به ویژه بیومتریک و اکسس کنترل نیز بی تردید برای کاهش انتشار COVID-19 راهکارهای متفاوتی را ارائه خواهد کرد.

اگرچه فناوری های تصویربرداری حرارتی و دوربین های تب سنج توجه زیادی را در روزهای اول بازگشایی مشاغل در دوران پاندمی کرونا به خود جلب کرد، اما این راهکارها تنها بخشی از تغییر تفکرات کمپانی ها در استفاده از سیستم های حفاظتی بود. اکسس کنترل که همیشه یکی از اولین و مهم ترین موضوعاتی است که در محیط های حفاظتی، مد نظر قرار می گیرد نیز به شدت تحت تأثیر شیوع کرونا قرار خواهد گرفت. این بخش عبارت است از دستگاه های ورودی بیومتریک که راه اندازی آن همزمان هم می تواند مفید باشد و هم مضر.

Shiraz Kapadia (شراز کاپادیا)، مدیرکل و رئیس کمپانی Invixium، که از تولیدکنندگان راهکارهای کنترل دسترسی بیومتریک چند حالته است، اظهار داشت: «این احتمال وجود دارد که دیگر همه چیز به وضع سابق خود بازنگردد و ما مجبور خواهیم بود هنجارهای جدیدی برای زندگی و کار خود طراحی و تبیین کنیم».

با این حال، به گفته کاپادیا، انگیزه های اصلی برای اتخاذ راهکارهای بیومتریک، که باید جایگزین روش های اکسس کنترل سنتی شوند مانند قبل باقی می مانند و صنایع متعدد و گوناگون، همچنان از آنها استفاده خواهند کرد. وی افزود: «این جنبه از بیومتریک قرار نیست تغییر کند، به جز اینکه سرعت پیشرفت و اتخاذ این فناوری ها افزایش خواهد یافت».

سیر صعودی تقاضای اکسس کنترل و بیومتریک حتی قبل از کرونا

حتی قبل از پاندمی، Mohammed Murad (محمد مراد)، نایب رئیس فروش جهانی و توسعه تجاری در کمپانی Iris ID که از ارائه دهندگان راهکارهای تشخیص عنبیه است، گفته بود که بخش اعظم بازار تقاضای روزافزونی نسبت به فناوری بیومتریک بدون تماس دارند و این تقاضا در ادامه نیز افزایش خواهد یافت.

مراد خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد که تحت شرایط کنونی و شرایط پیش از این، در بیشتر موارد، مشتریان خواستار فناوری های بدون تماس، دقیق و بدون نیاز به لمس کردن هستند». وی افزود که فناوری های بیومتریک بدون تماس در آینده نقش بسیار مهمی در کاربری های اکسس کنترل ایفا خواهند کرد.

John Calzaretta (جان کالزارتا)، رئیس و مدیر ارشد فروش کمپانی Sentry Enterprises، تولیدکننده SentryCard که قابلیت تشخیص اثرانگشت و کارت هوشمند را برای هر دو نوع دسترسی فیزیکی و لاجیکال دارد، معتقد است که نرخ کاربری فناوری های بیومتریک در بازار رو به افزایش است. وی تأکید کرد که مصرف کنندگان محصولات دسترسی بدون لمس نیز با آغاز پاندمی کرونا بیشتر شدند.

اگرچه SentryCard در ابتدا با انگیزه حفظ مسائل بهداشتی طراحی و تولید نشده بود، اما کالزارتا می گوید که این دستگاه مشکل نقاط لمس بیومتریک جمعی را در مشاغل حل می کند؛ زیرا تنها فردی که کارت بیومتریک را لمس می کند، خود کاربر است که هنگام ورود برای دسترسی یافتن به درب یا محل کار آن را به کار می برد.

وی افزود: «من فکر نمی کنم که کرونا به خودی خود بر روی اتخاذ فناوریهای بیومتریک اثر بگذارد، این فناوریها، حفاظت هوشمند هستند و اکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند، اما اکنون دوران پس از کرونا است. این سؤال مطرح می شود که شما چگونه از فناوری های بیومتریک استفاده می کنید بدون اینکه سلامت و ایمنی کارکنانتان را به خطر بیندازید».

یکپارچه سازی راهکارها

یکی از رایج ترین فناوری ها در بسیاری از سازمانها و مراکز عمومی پس از شیوع کرونا، استفاده از تصویربرداری حرارتی و تشخیص تب بوده است. بسیاری از کارخانجات بیومتریک نیز اکنون به دنبال روش هایی برای یکپارچه سازی این دوربین ها در راهکارهایشان هستند تا علاوه بر ارائه کنترل دسترسی راحت تر، از انتشار کرونا نیز بکاهند.

مراد اظهار داشت که کمپانی Iris ID در جستجوی روش هایی است برای یکپارچه سازی دوربین های حرارتی در سبد محصولاتشان و به نظر نمی رسد که این نوع درخواست ها به زودی کاهش یابد.

وی افزود: «ما فکر می کنیم که این تقاضا، موقتی نیست، بلکه در آینده بیشتر نیز خواهد شد؛ بنابراین در تلاشیم تا این نوع قابلیت ها را یکپارچه سازی کنیم. مشتریان خواستار دوربین های حرارتی و راهکارهای دیگری نظیر اپلیکیشن های مدیریت منابع مجموعه ها هستند».

کمپانی Invixium اخیراً اعلام کرده که دستگاه IXM TITAN اکنون با کیت جدید موجود است و ریدر را به یک دوربین مادون قرمز حرارتی مجهز کرده که قابلیت تشخیص تب با دقت 0.5 +/- درجه سانتیگراد دارد. علاوه بر این، کمپانی اظهار داشته که یک الگوریتم تشخیص چهره نیز برای ریدر ارائه خواهد کرد که می تواند افراد دارای ماسک و حجاب را نیز تشخیص دهد.

ثبت یک پاسخ