۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

تجهیزات کنترل دسترسی ضدعفونی کننده در دوران کرونا

ویروس کرونا ارائه دهندگان راهکارهای حفاظتی را وادار کرده تا دستگاه های جدیدی ارائه دهند که بیش از پیش بتوانند ایمنی و حفاظت را تضمین کنند. تولیدکنندگان حفاظتی در سراسر دنیا تلاش می کنند تا دستگاه های تب سنج، تجهیزات کنترل دسترسی بدون تماس و حتی راهکارهای آنالیتیک رفتاری تولید کنند. تجهیزاتی که بتوانند رعایت موازین بهداشتی مانند حفظ فاصله گذاری اجتماعی را تضمین نمایند.

در این میان، سیستم های کنترل دسترسی، نقش چشمگیری دارند. کشورهای مختلف جهان سعی می کنند بعد از تعطیلی طولانی دوران قرنطینه، فعالیت های اقتصادی خود را از سر بگیرند. کسب و کارها باید دوباره آغاز به کار کنند و همزمان سیستم هایی را در محل کارشان راه اندازی نمایند که به کارکنان کمک می کنند تا سالم و ایمن بمانند. تجهیزات کنترل دسترسی بدون نیاز به تماس می توانند در این زمینه کمک کننده و مؤثر باشد.

با این حال، برخی از شرکتها به دنبال گزینه هایی فراتر از سیستم های کنترل دسترسی بدون نیاز به تماس هستند. مهم ترین شیوه برای مقابله با COVID-19 شستن مکرر دستها است. روش دیگر، اطمینان از تمیز و ضدعفونی بودن وسایل اطرافمان به شمار می رود. در این مطلب به تعدادی از تجهیزات و راهکارهای ارائه شده در این زمینه اشاره می کنیم.

سیستم کنترل دسترسی که دستها را ضدعفونی می کند

کمپانی انگلیسی InfectProtect واقع در لندن به تازگی یک دستگاه حفاظت زیستی به نام SteriSecure را رونمایی کرده است. این دستگاه با یک سیستم کنترل دسترسی موجود در ساختمان یکپارچه می شود تا دستان افرادی که وارد می شوند را ضدعفونی و تمیز کند.

Michael Howe (مایکل هو) دکترای پزشکی در کمپانی InfectProtect اظهار داشت: «این محصول مانند رله ای عمل می کند که بین پنل کنترل و راه ورود (درب، نرده های گردان و غیره) قرار می گیرد. وی افزود این دستگاه تنها زمانی سیگنال باز کردن درب را ارائه می کند که هر دو دست با موفقیت ضدعفونی و پوشیده از مواد ضدعفونی کننده شده باشند. وی افزود: برخلاف سایر تجهیزات ضدعفونی کننده دست، SteriSecure چهار خروجی اسپری دارد، دو خروجی در بالا و دو خروجی در پایین. این خروجی ها دستان کاربر را به طور کامل از مواد ضدعفونی کننده می پوشانند و همچنین سرعت کار را تا 30 کاربر در دقیقه افزایش می دهند».

نقش ضدعفونی کننده ها در دوران کرونا

قبلاً چنین دستگاه هایی در صنعت کشاورزی و به منظور جلوگیری از گسترش آلاینده ها مورد استفاده قرار می گرفتند. Howe یادآور شد که این کاربری، ناخودآگاه مزایای این راهکار در بهداشت و سلامت را آشکار کرد و نرخ بیماری پرسنل را تا 80 درصد کاهش داد. با به وجود آمدن پاندمی اخیر یعنی کرونا در سراسر جهان، این کمپانی برای راهکار خود، یک مورد کاربری در بسیاری از صنایع یافت؛ صنایعی که از شرایط موجود، متعجب و مبهوت شدند.

Howe افزود: «از ابتدای شیوع کرونا، کمپانی InfectProtect این راهکار را در اماکن و نقاط بهداشتی درمانی (دندانپزشکی ها، مطب ها، بیمارستانها)، کارخانجات، مراکز لجستیک، سوپرمارکتها، مدارس و دانشگاه ها نصب و راه اندازی کرده است. یکی از وجوه مشترکی که در بیشتر مشتریانمان یافتیم این است که معمولاً آنان به راهکاری نیاز دارند که بتواند دستان تمامی افراد را ضدعفونی کند و اجازه نفوذ آلودگی به ساختمان را ندهند».

کمپانی InfectProtect در حال حاضر دستگاه SteriSecure خود را از طریق شبکه ای از یکپارچه سازان سیستم ها و کمپانی های مدیریت تسهیلات در نقاط مختلف انگلیس به فروش می رساند. این مجموعه اکنون در صدد گسترش کار خود از طریق توزیع کنندگان و نصب کنندگان ملی و بین المللی هستند.

دستگاه هایی برای اتوماسیون تمیز کردن دسته درب

اجرای فرآیند ضدعفونی کردن دست روشی عالی برای کنترل پاندمی و شیوع بیماری به شمار می رود. اما اگر مشتری شما بر راهکاری تأکید داشته باشد که قابلیت ضدعفونی کردن دسته درب را نیز داشته باشد چه باید بکنید؟

برخی از تولیدکنندگان راهکارهایی را برای ضدعفونی کردن درب ها به طور اتوماتیک بعد از استفاده توسط افراد ارائه کرده اند. یک کمپانی سوئدی به نام Clean Handle دستگاهی تولید کرده که می توانید آن را در بالای دسته درب نصب کنید. زمانی که دسته درب مورد استفاده قرار می گیرد یک سنسور آن را تشخیص می دهد و ده ثانیه بعد، ماده ضدعفونی کننده را از یک کپسول آئروسل، اسپری می کند.

دسته درب هایی که خود را ضدعفونی می کنند

علاوه بر راهکارهای فوق الذکر، دسته های دربی که می توانند خود را ضدعفونی کنند نیز به عنوان یک راهکار مؤثر در شرایط موجود ارائه شده اند. دو دانشجو از هنگ کنگ سال گذشته موفق به اختراع دسته دربی شدند که با تیتانیوم دی اکسید آنتی باکتریال پوشیده شده است. یک چراغ LED کار شده در دسته درب، تیتانیوم دی اکسید را در معرض اشعه های فرابنفش قرار می دهد تا مواد معدنی را فعال کند. در این حوزه کمپانی ها می توانند تحقیقات بیشتری را انجام دهند.

آیا باید از این راهکارها استفاده کنیم؟

دستگاهی مانند SteriSecure در مکان هایی که تعداد زیادی از افراد به طور مکرر وارد آن می شوند بسیار ارزشمند است. با این حال، در مکان هایی که لازم است کنترل بیشتری روی افرادی که وارد می شوند صورت گیرد، مشتریان خواهان آن هستند که با سیستم کنترل دسترسی بدون نیاز به تماس، لایه امنیتی دیگری اضافه کنند که با تشخیص چهره، احراز هویت موبایلی و غیره کار می کنند. این ترکیب می تواند ایمنی و حفاظت را به موازات یکدیگر تضمین نماید.

ثبت یک پاسخ