۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتهوش مصنوعی

دوربین های هوش مصنوعی برای حفظ فاصله اجتماعی

اگرچه تقاضا برای دوربین های حرارتی با قابلیت تشخیص تب در دوران پاندمی ویروس کرونا بسیار رایج و پر طرفدار شد، اما کمپانی های نظارت تصویری روی سیستم هایی که بتوانند به فروشگاه ها و سایر مشاغل در اندازه گیری فاصله گذاری اجتماعی و کنترل تجمع افراد کمک کنند، سخت تلاش می کنند.

بر اساس گزارشی از کمپانی Fast، حداقل سه کمپانی روش هایی را برای تجهیز دوربین های سنتی به هوش مصنوعی ارائه می کنند تا بتوانند زمانی که افراد بسیار به هم نزدیک می شوند (بیشتر از فاصله 2 متر) یا ماسک نزده باشند، به کارکنان هشدار دهد.

قابلیت های شمارش افراد

دوربین هایی که قابلیت شمارش افراد را دارند، سالها است که در بازار موجود هستند، به ویژه برای مشاغل فروشگاهی که سعی دارند مشتریانی که در فروشگاه حرکت می کنند را ردیابی کنند. اما این سیستم ها از جمله یک سیستمی که در دوربین مداربسته Motorola Solutions به چشم می خورد، یک گام فراتر رفته و رفتارهای فاصله گذاری اجتماعی را به گونه ای تشخیص می دهد که خریداران هنگام خلوت تر شدن فروشگاه بازگردند.

Mahesh Saptharishi (ماهش ساپتاریشی) مدیرکل کمپانی Motorola Solutions اظهار داشت: «به تازگی واژگانی نظیر نظارت بر تردد ساکنین و رفت و آمد مردم را می شنویم، که بر خلاف حرکات و تردد وسایل نقلیه هستند؛ زیرا در مورد گزارشاتی راجع به اطلاعات ترافیکی در فضاهای بسته و اماکن عمومی است. به نظر من این فناوری ها رایج تر می شوند؛ تا جایی که مردم به قدر کافی احساس امنیت کنند».

شناسایی مکان های مستعد تر

این سیستم های نظارتی همچنین به مدیران و برنامه ریزان ساختمان ها کمک می کنند تا دریابند کدام بخش های محدوده مدیریتشان بیشتر مستعد اجرای قوانین فاصله گذاری اجتماعی هستند و بنابراین در آن مکان ها علائم یادآوری فاصله گذاری بیشتری قرار دهند. کمپانی موتورولا و کمپانی Camio بیشتر بر روی ادارات و کارخانجاتی متمرکز هستند که در آنها مدیران نگران آن هستند که کارکنانشان با فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر کار می کنند، اما می توانند فضاهای عمومی تری را نیز به کارشان اختصاص دهند.

محصول کمپانی Camio در ابتدا برای مقابله با ورود غیر مجاز دو نفر به طور همزمان از یک گیت (tailgating) ساخته شد. اکنون، مدیر کل این کمپانی، Carter Maslan (کارتر ماسلان)، اظهار داشت که سیستم آنان می تواند در فضایی سه بعدی یک توری ترسیم کند و به کاربران اجازه دهد تا تشخیص دهد که افراد بسیار نزدیک به یکدیگر ایستاده اند.

شرکت دیگری به نام VergeSense Inc. در گزارشی به مجله وال استریت گفت که دوربین هایشان از ابتدا برای این طراحی شده بود که تخمین بزند چگونه پرسنل همکاری و در فضای اداره حرکت می کنند. اکنون کاربران و مصرف کنندگان این راهکار، آن را برای اندازه گیری فاصله اجتماعی میان کارکنانشان استفاده می کنند.

بعد از کرونا چه خواهد شد؟

اگرچه کارفرمایان می گویند که به این فناوری نیاز دارند تا میزان نگرانی های کارکنان در مورد انتشار کرونا ویروس در محل کار را بسنجند، اما متخصصان حریم خصوصی نیز نگرانی هایی دارند که بعد از اتمام پاندمی کرونا، این فناوری چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ Albert Gidari (آلبرت گیداری)، مدیر حریم خصوصی در مرکز Stanford برای بخش اینترنت و جامعه، اظهار داشت که بزرگ ترین خطر «تغییر مأموریت است، حتی اگر راه اندازی اولیه سیستم، تأمین سلامت و ایمنی در محل کار بوده باشد».

بیشتر کمپانی ها اظهار می دارند که در نرم افزارهایشان افراد را شناسایی نمی کنند و تصاویر را نیز ذخیره سازی نمی نمایند، اما آلبرت گیداری از شرکت ها خواسته تا با کارکنانشان در مورد چگونگی ردیابی و مدت زمان این ردیابی ها شفاف برخورد کنند.

وی افزود: «استفاده از این راهکارها به عنوان ابزاری برای اندازه گیری میزان بهره وری، کار اخلاقی و خوبی نیست».

ثبت یک پاسخ