۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتهوش مصنوعی

هوش مصنوعی دستیاری ارزشمند در تجهیزات حفاظت فیزیکی

اگر اخبار مربوط به تازه های صنعت حفاظت را دنبال می کنید، قطعاً می دانید که تکنیک های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی (AI) در سالهای اخیر بازار حفاظت فیزیکی را به شدت تحت تأثیر قرار داده اند. از این رو تولیدکنندگان، تمایل روزافزونی نشان می دهند تا از این فناوری ها در تجهیزات خود استفاده کنند. از سوی دیگر، کارشناسان صنعت حفاظت کنجکاو هستند تا معنا و تعریف دقیقی از این واژگان بیابند و بدانند که این فناوری ها چگونه می توانند عملکرد سیستم حفاظتی را به صورت آنی ارتقا دهند.

رشد روزافزون تعداد کاربردهای فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی در حفاظت فیزیکی، دلیل واضحی است بر اینکه این فناوری ها، چیزی فراتر از مد و رواج موقتی هستند. مطالب و مقالات گوناگونی که در مورد هوش مصنوعی منتشر شده نشان می دهند که هوش مصنوعی، موضوع رایجی است که در تمامی صنایع کم و بیش راه یافته و صنعت حفاظت فیزیکی نیز تلاش می کند به سرعت این فناوری را در تمام جوانب خود به کار ببرد. در این مطلب، فرصت هایی که هوش مصنوعی برای کاربری حفاظت هوشمند ارائه می دهد را بررسی می کنیم و نگاهی می اندازیم به کمپانی های حفاظتی که چگونه از فناوری هوش مصنوعی استقبال کرده و از آن بهره مند شده اند.

فناوری یادگیری عمیق چیست؟

یادگیری ماشین عبارت است از جمع آوری مقادیر زیادی داده مربوط به یک مسئله؛ یادگیری یک مدل با استفاده از این داده ها و به کارگیری این مدل برای پردازش داده های جدید. اخیراً پیشرفت های چشمگیری در یادگیری عمیق رخ داده که از زیرشاخه های یادگیری ماشین محسوب می شود. یادگیری عمیق، شامل خانواده ای از الگوریتم ها بر اساس شبکه های نورونی است. این الگوریتم ها قابلیت یادگیری کارآمد از نمونه ارائه شده را دارند و در نتیجه این یادگیری را روی داده های جدید پیاده سازی می کنند.

ارتباط بین یادگیری عمیق و هوش مصنوعی

با وجود یادگیری عمیق می توانید به یک کامپیوتر، تصاویر متعدد بسیاری را نشان دهید و آن نیز «یاد می گیرد» که تفاوت ها را تشخیص دهد. این مرحله، «آموزش» نام دارد. بعد از اینکه شبکه نورونی در مورد داده ها موارد لازم را آموخت، سپس از فرآیند «استنباط» استفاده می کند تا داده های جدید را بر اساس آنچه یاد گرفته، تفسیر نماید. برای مثال، اگر سیستم قبلاً به تعداد کافی گربه دیده باشد، خواهد دانست که عکس جدید ارائه شده، یک گربه است یا خیر.

بهبود کارآیی و دقت در نظارت با هوش مصنوعی

یکی از موارد کاربری هوش مصنوعی در بخش نظارت تصویری، استفاده از این فناوری توسط مأموران پلیس است که به آنان امکان جستجوی سریع و کارآمد افراد یا اجسام مورد نظرشان را می دهد. هوش مصنوعی در حوزه نظارت تصویری، نیاز به نیروهای انسانی برای کارهای خسته کننده و تکراری را حذف می کند؛ کارهایی نظیر نگاه کردن به ساعت ها ویدئوی ضبط شده.

حل چالش های نظارت شهری با کمک هوش مصنوعی

این انتظار می رود که فناوری هوش مصنوعی به سؤالات صنعت حفاظت در مورد چگونگی استفاده کارآمد از داده های بزرگ و بازگرداندن سرمایه در ذخیره سازی داده ها که بسیار گران قیمت است، پاسخ دهد. با این حال، تاکنون این انتظارات به عواملی نظیر محدود بودن قدرت یادگیری هوش مصنوعی و بالا بودن هزینه های آن، محدود شده است.

ترکیب هوش مصنوعی و پهپادها برای ارتقای حفاظت

به کمک هوش مصنوعی، ربات ها می توانند هر منطقه ای را جستجو و بررسی کنند تا هر گونه رفتار مشکوکی را تشخیص داده و به صورت هشدار به افراد مربوطه اطلاع رسانی کند. نیروهای انسانی به سختی می توانند نسبت به کل یک منطقه دید و اشراف کامل داشته باشند؛ اما پهپادها با قابلیت پروازشان می توانند اطلاعات کامل تری را حتی از نقاط صعب العبور و دور دست ارائه دهند.

آینده هوش مصنوعی در صنعت حفاظت

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، ویدئوآنالیتیک دقیق تر و کارآمدتر می شود. تولیدکنندگان پیش بینی کرده اند که فناوری یادگیری عمیق می تواند بینش و درک بی نظیری نسبت به رفتارهای انسان ارائه کند و به سیستم های نظارت تصویری امکان نظارت دقیق و بدون خطا و پیش بینی جرم را عرضه نماید.

ثبت یک پاسخ