۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتهوش مصنوعی

آیا فناوری هوش مصنوعی می تواند جایگزین هوش انسان شود؟

ویدئوآنالیتیک (VA) همچنان پیشرفت می کند و به سرعت به استانداردی در تجهیزات و راهکارهای نظارت تصویری تبدیل می شود. همچنین تکامل سریع ویدئوآنالیتیک راهی برای رشد فناوری هوش مصنوعی در صنعت حفاظت باز کرده است. یک سیستم هوش مصنوعی که قادر به برقراری ارتباط با سایر اطلاعات به دست آمده از سنسورها است، مانند شمارش افراد، مدیریت هویت و نقشه برداری حرارتی، می تواند به کاربران نهایی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سیستم های حفاظت سنتی ارائه دهد. این قابلیت جمع آوری داده ها، عملکرد سیستم را قدرتمندتر می کند و برای کاربران ارزش افزوده جدیدی در بر خواهد داشت.
یادگیری مداوم

فناوری مدل سازی هوش مصنوعی پیشرفته دائماً در حال یادگیری جزئیات یک صحنه است. این فناوری به طور قابل توجهی آلارم های غلط را کاهش می دهد؛ زیرا می تواند رویدادها یا حرکات غیر معمول را تشخیص داده و فوراً به اپراتورها هشدار دهد تا پاسخ مناسبی را بروز دهند.

سایر قابلیت های هوش مصنوعی مانند فیلترینگ ابَر داده ها، به شکل قابل توجهی تحقیقات را سرعت می بخشند. فیلترینگ ابرداده ها به طور خودکار اشیا، مکان ها و حرکات را تشخیص می دهد و سپس ابرداده های مربوط به هر صحنه را استخراج و ذخیره می کند. این ابرداده ها طبقه بندی، هویت و شرایط ویدئو را ارائه کرده و به اپراتورها اجازه می دهند تا اطلاعات هوشمندانه را از مقادیر زیادی ویدئو به شکلی سریع و آسان شناسایی، جستجو و بازیابی کنند.

صرف نظر از تمامی این مزایا، هزینه و قیمت این فناوری، بزرگترین مانع عدم استفاده از هوش مصنوعی برای بسیاری از کاربران محسوب می شود. قدرت پردازش نیز چالش دیگری در این میان است. راهکارهای اولیه، نیازمند تنظیمات پیچیده مبتنی بر سرور هستند و این عامل، دسترسی به فناوری را برای بسیاری از سازمان ها مشکل کرده است. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات حفاظتی، اپلیکیشن های شفاف تری را ارائه کرده اند که این چالش ها را برطرف می کنند و در نتیجه کاربران بیشتری می توانند از مزایا و قابلیت های هوش مصنوعی بهره مند شوند.

به کارگیری آنالیتیک مقرون به صرفه

بسیاری از کاربران نهایی از آنالیتیک مقرون به صرفه و با امکان راه اندازی آسان استفاده می کنند که معمولاً شامل دستگاه های تشخیص و ثبت تصاویر، صدا یا دیگر مشخصات اشیا می شوند تا نیازهای اجرایی آنها را برآورده سازد.

برای بهره برداری بیشتر از مزایای هوش مصنوعی، تولیدکنندگان و یکپارچه سازان می توانند به مشتریان کمک کنند تا چالش ها و نقاط ضعف سیستم خود را بشناسند. یکپارچه سازان باید به مشتریان خود توضیح دهند که چگونه می توانند کارآمدتر عمل کنند و در عین حال خطرات را کاهش و ایمنی را افزایش دهند.

اپلیکیشن های یادگیری عمیق

اپلیکیشن های یادگیری عمیق مزایای بسیار چشمگیری برای صنایع داشته و موجب بازگشت سریع سرمایه می شوند. یادگیری عمیق از تجاربی که کسب می کند، نکات بسیاری را یاد می گیرد و عملکرد آن در آنالیز مقادیر زیادی داده مربوط به ویدئوهای گرفته شده توسط یک یا چند دوربین مداربسته، نسبت به انسان بسیار بهتر است. در نتیجه اپلیکیشن های هوش مصنوعی، یک رویداد یا تهدید را در ابتدا تشخیص داده و سپس آنالیز می کنند، در حالی که آلارم های غلط و کاذب را فیلتر کرده و در عوض اطمینان می دهند که حوادث حساس و مهم نادیده گرفته نمی شوند.

موارد کاربری و اهمیت هوش مصنوعی به شکلی اجتناب ناپذیر سیر صعودی خود را طی می کنند؛ به ویژه در مقابله با ویروس کرونا یا COVID-19. اگرچه هیچ چیز نمی تواند هرگز جایگزین اهمیت هوش انسان و تصمیم گیری انسانی شود، اما بهره برداری از هوش مصنوعی مطمئناً می تواند در جنگ با این دشمن غیر قابل مشاهده ما را پیروز کند.

ثبت یک پاسخ