۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتهوش مصنوعی

هوش مصنوعی و تشخیص چهره در استادیوم پس از کرونا

استادیوم ها در سراسر جهان به دلیل پاندمی کرونا به تعطیلی کشیده شده اند. جای جمعیت عظیم طرفداران و تماشاگران از اسفند ماه سال گذشته (آوریل میلادی) خالی است و به نظر نمی رسد برنامه دقیقی در مورد زمان و چگونگی باز شدن درب استادیوم ها به روی تماشاچیان وجود داشته باشد. حال این سؤال مطرح می شود که استادیوم ها چقدر می توانند اینگونه و بدون حضور تماشاچیان دوام بیاورند؟ با نگاهی به تاریخ در می یابیم که استادیوم ها، سالن های ورزشی و مسابقات مشابه، از حوادث گوناگون نجات یافته اند؛ حال استادیوم ها باید چه کارهایی انجام دهند تا سرعت این فرآیند را افزایش دهند؟ شتاب دهنده ای به نام هوش مصنوعی و تشخیص چهره وجود دارد که باید در راهکارهای استادیوم های سراسر جهان یکپارچه سازی شود.

هوش مصنوعی و تشخیص چهره، پاسخ مؤثر

نقش هوش مصنوعی و تشخیص چهره در بازگرداندن تماشاچیان به استادیوم ها بسیار چشمگیر است. قابلیت هایی که هوش مصنوعی در این زمینه ارائه می دهند عبارتند از:

  • نظارت اجتماعی از راه دور
  • اسکن جمعیت
  • تشخیص چهره
  • تشخیص تب
  • ردیابی
  • ارائه آنالیتیک رفتاری

فناوری هایی نظیر IREX.ai فناوری های هوش مصنوعی و تشخیص چهره هستند که هم اکنون در لیگ های National League، Franchises و Governing Bodies کار می کنند تا نرم افزارهای نظارتی هوش مصنوعی را در دوربین های مداربسته خود راه اندازی کنند.

معیارهای جمعیت

استادیوم های مجهز به ابزارهای نظارتی هوش مصنوعی و تشخیص چهره می توانند معیارهای جمعیت مانند شمارش افراد و آمار گروه ها را تشخیص دهند. این قابلیت تضمین می کند که پرسنل استادیوم می توانند فاصله گذاری اجتماعی را با دقت، صحت و به صورت آنی نظارت کنند. هشدارها می توانند در سرتاسر بخش های استادیوم راه اندازی شوند تا به اعضای پرسنل ارشد زمانی که ازدحام بیش از حد اتفاق افتاد، هشدار دهد و همراه با ویدئوهای آنی، آنالیتیک و تصاویر در تجهیزات همراه مانند موبایل هوشمندشان، ظاهر شود.

تشخیص تب

دوربین های حرارتی در تسهیلاتی مانند استادیوم ها نصب و راه اندازی شده اند که به شناسایی افرادی که دمای بدنشان بالاست کمک می کنند. از جمله قابلیت های موجود در این دوربین های حرارتی می توان به سیستم اعلام هشدار و تشخیص چهره اشاره کرد که می تواند دمای بالای بدن افراد را تشخیص داده و هشدار دهد.

این سیستم هشدار به مسئولان امنیت و سلامت، یک عکس از فردی که دمای بدن وی بالا تشخیص داده شده ارائه دهد. بنابراین پرسنل می توانند به موقعیت سریع تر واکنش نشان دهند و از ورود این فرد به داخل استادیوم جلوگیری کنند.

نظارت بر پاندمی کرونا با تشخیص چهره

پرسنل استادیوم به کمک تشخیص چهره می توانند افراد را تنها با آپلود یک عکس پیدا کنند. به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره، یافتن یک فرد از میان جمعیت، از همیشه آسان تر شده است. با توجه به اینکه زدن ماسک روی صورت به یکی از کارهای روزمره در میان افراد جامعه تبدیل شده است، تشخیص چهره تحت بررسی موشکافانه ای قرار گرفته تا چهره ها را با وجود ماسک، به درستی تشخیص دهد. همچنین در مقابل افرادی که ماسک نزده اند، هشدار می دهد.

یکی دیگر از جوانب مهم تشخیص چهره، یافتن سریع افراد مورد نظر توسط فناوری های جدید است. پرسنل استادیوم می توانند از زمانی که افراد وارد استادیوم می شوند، تنها با آپلود تصویرشان، آنان را ردیابی کنند. برای مثال، این فناوری در یافتن کودکان مفقود شده در داخل استادیوم به پرسنل کمک می کند. مثال دیگر، در مورد افرادی است که ورود آنان به داخل استادیوم ممنوع است؛ در چنین شرایطی، هشدار فعال می شود تا مأموران اجرای قانون را مطلع سازد.

بازگشت سرمایه

یکی از مشکلات بزرگ در راهکارهای حفاظتی، کم بودن میزان بازگشت سرمایه در آنها است. اما هوش مصنوعی و تشخیص چهره این مشکل را برطرف کرده اند. قابلیت ارائه آنالیتیک برای مشاغل، تشخیص رفتارهای مصرف کنندگان یا مراجعین، الگوهای ترافیک و غیره، به دپارتمان های دیگر در یک سازمان اجازه می دهد تا به اطلاعات ضروری که می توانند به استراتژی های آن کمک کنند، دست یابد.

حفاظت استادیوم احتمالاً در دنیای پس از کرونا دیگر مانند سابق نخواهد شد؛ بنابراین دلیلی ندارد فناوری های به کار گرفته در آن نیز مانند قبل باقی بماند. وجود هوش مصنوعی در استادیوم ها دیگر فناوری دست یافتنی در آینده نخواهد بود، بلکه راهکار سال 2020 است.

ثبت یک پاسخ