۹ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

دوربینهای پوشیدنی، بسیار کاربردی، اما تنها اگر درست استفاده شوند

وقوع چندین حادثه تلخ و غم انگیز در سالهای اخیر، اهمیت دوربین های پوشیدنی را برای نیروهای پلیس بیشتر کرد. ویدئوهای گرفته شده از دوربین های پوشیدنی، اغلب سرنخ های مهمی از یک حادثه ارائه می دهند. با این حال در بسیاری از کشورها، سیستم های دوربین پوشیدنی هنوز هم رایج نشده اند. برای مثال، در کشور کانادا، دوربین های پوشیدنی تنها برای بعضی از خدمات پلیسی، مجاز به استفاده هستند، اما بعد از مرگ جورج فلوید در ایالات متحده و بعضی حوادث مشابه دیگر که در خود کانادا اتفاق افتادند، درخواست ها برای استفاده از این نوع تجهیزات نظارتی، افزایش یافت.

امروزه تعدادی از کمپانی های حفاظتی به تولید و ارائه دوربین های پوشیدنی می پردازند که بسیاری از آنان عملکرد بسیار خوبی در این زمینه از خود نشان داده اند. اما تنها نصب و راه اندازی یک دوربین روی لباس، تضمین کننده نتیجه عالی و بی نقص نخواهد بود. در مقاله ای، کمپانی Mission Critical Partners تشریح کرد که چگونه باید دوربین های پوشیدنی را در نیروهای پلیس نصب کرد تا کارآیی آن به بهترین شکل ممکن تضمین شود. در این مطلب به برخی از نکات کلیدی اشاره می کنیم.

  1. احراز هویت چند عاملی مهم است
معمولاً خواسته اصلی از راه اندازی دوربین های پوشیدنی، دستیابی به ویدئوهایی با کیفیت است. با این حال، عوامل مهم تری وجود دارد که باید مد نظر قرار داد. ویدئویی که دوربین تولید می کند، اگر امنیت داده نداشته باشد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

Scott Neal (اسکات نیل)، مشاور ارتباطات در کمپانی Mission Critical Partners در مقاله ای اظهار داشت: «حداقل یک فرآیند احراز هویت دو عاملی باید در نظر گرفته شود تا دسترسی به ویدئوهای ثبت و ضبط شده را کنترل کند. پسورد، سؤالات تستی مخصوص پرسنل، سیستم های کارتی، سیستم های بیومتریک (مانند اسکنرهای اثرانگشت و شبکیه چشم) و توکن هایی که کد های احراز هویت را در بازه زمانی از پیش تعیین شده تغییر می دهند (معمولاً هر 60 ثانیه)، همه این موارد برای این منظور کاربردی و مفید هستند».

  1. ذخیره سازی بر پایه ابر می تواند مؤثرتر باشد
زمانی که از امنیت دستگاه اطمینان حاصل کردید، اقدامات لازم را برای ذخیره سازی تمامی ویدئوهایی که دوربین های پوشیدنی ضبط می کنند، انجام دهید. هر چه کاربری دوربین های پوشیدنی بیشتر باشد، ویدئوی بیشتری تولید خواهند کرد و این چالش ذخیره سازی را به وجود می آورد. Neal یادآور شده که یک سیستم ذخیره سازی مدیریت شده می تواند گزینه ای مناسب باشد.

وی خاطر نشان کرد: «چنین خدماتی، بسته به اندازه مجموعه، نسبت به راه اندازی و مدیریت حافظه به صورت تک به تک، کاربری راحت تری داشته و کم هزینه تر نیز هستند. با این حال، یک هشدار مهم این است که اطمینان یابید سرویس ارائه شده، امنیت، قابلیت اطمینان و دسترسی ایمن ارائه می کند».

  1. یک سیاست شفاف حفظ ویدئو داشته باشید
ویدئوی ضبط شده تا چه مدت باید در سیستم ذخیره سازی شما باقی بماند؟ با ویدئویی که به عنوان مدرکی در حادثه محسوب می شود چه باید کرد؟ اینها، سؤالاتی هستند که باید هنگام اتخاذ دوربین های پوشیدنی، پاسخ دهید. Neal تشریح کرد که بهترین روش، حذف کردن ویدئو از سرور ها بعد از دانلود آن در یک درایو DVD یا USB می باشد. دستگاه های ذخیره سازی خارجی می توانند در یک سیستم قفل کننده مدارک نگهداری شوند که این کار مقدار ویدئویی که باید ذخیره سازی شود را به شدت کاهش می دهد.

Neal افزود: «بعضی از مجموعه ها و مراکز، ترجیح می دهند از ویدئو، روی سرورهای خودش بکاپ بگیرند؛ حتی بعد از اینکه ویدئو در مدرک مورد نظر قرار گرفت؛ هدف از این کار، کاهش فشار حافظه است. به چنین مجموعه هایی پیشنهاد می شود تا سیاست حفظ و نگهداری خوب و مناسبی را تعریف کنند که به ویدئو اجازه می دهد تا به عنوان مدرکی که مدتی بعد پاک می شود، دسته بندی نشود».

  1. ویرایش ویدئو را کنترل کنید
اگر دسترسی یافتن و ویرایش ویدئویی که توسط یک دوربین پوشیدنی گرفته می شود، آسان باشد، این ویدئو ارزشی نخواهد داشت. بنابراین، هنگام انتخاب یک راهکار، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های به خصوصی برای ویرایش ویدئو وجود داشته باشد. در صورت امکان، راهکاری را انتخاب کنید که اصلاً نتوان ویدئوهای آن را ویرایش کرد.

Neal افزود: «بسیار مهم و ضروری است که اقدامات حفاظتی مطابق با فناوری روز صورت گیرد تا از دسترسی غیر مجاز و امکان تغییر و دستکاری ویدئو، جلوگیری شود. با این حال، قابل ذکر است که ویرایش نسبی ویدئو مانند تار کردن چهره ها و پلاک خودرو ها به منظور جلوگیری از جرم بسیار ضروری تر شده است؛ بنابراین جلوگیری کامل و مطلق از دستکاری ویدئو عملاً امکان پذیر نخواهد بود. در موقعیت هایی که ویرایش نسبی مجاز باشد، باید جزئیات آن به طور واضح در سیاست های ویدئویی آن مجموعه، تعریف شود.

ثبت یک پاسخ