۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

چگونه از دوربین تب سنج، دقیق ترین نتیجه را بگیریم؟

پاندمی COVID-19 اهمیت دوربین تب سنج و تشخیص دمای بدن را بیش از پیش مشخص کرد. اگرچه دقیق ترین تجهیزات برای اندازه گیری دمای بدن همچنان دستگاه هایی هستند که با بدن تماس مستقیم داشته باشند، اما مسری بودن COVID-19 موجب شده تا استفاده از فناوری های بدون تماس، ضرورت بیشتری پیدا کنند. در میان راهکارهای بدون تماس تشخیص دمای بدن، دوربین های حرارتی، کاربردی تر و مؤثرتر از سایر راهکارها به شمار می روند.

اما همانطور که مداد به تنهایی نمی تواند جدول را حل کند، خریدن یک دوربین حرارتی به تنهایی کار شما را راه نخواهد انداخت! ابتدا باید بدانید که انواع مختلفی از دوربین های حرارتی در بازار موجود است و همه آنها مناسب اندازه گیری تب نیستند. به گفته Anupriya Balikai (آنوپریا بالیکای) دکترای تخصصی در کمپانی Spookfish Innovations در بنگلور و بریستول هند، سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل هایی را به عنوان بخشی از قانون ISO/TR 13154 و BS IEC 80601-2-59 ارائه کرده که بر اساس آن هر دستگاهی که تب انسان را اندازه گیری می کند، باید از این قانون پیروی کند.

بالیکای خاطر نشان کرد: «در چند ماه اخیر شاهد خیل عظیم فناوری هایی بودیم که از دوربین های حرارتی برای غربالگری تب استفاده می کنند. با این حال، همه این فناوری ها ایمن و دقیق نیستند؛ زیرا از قانون فوق الذکر ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی پیروی نمی کنند و در آنها از پیچیدگی های ترموگرافی خبری نیست.

Balikai به مشتریان پیشنهاد می کند تا در مورد راهکارهایی که ادعا می شود در لحظه می توانند چند نفر را غربالگری کنند، ناحیه تمرکز گسترده ای دارند (بیش از 1 متر)، دمای چشم را اندازه گیری نمی کنند و یا مدعی هستند که دمای مطلق را بدون کالیبره کردن ارائه می کنند، شفاف باشند.

دستورالعمل هایی برای غربالگری دما

حتی زمانی که راهکار مناسبی را انتخاب کرده باشید نیز دستورالعمل هایی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید. فهرست کاملی از دستورالعمل های ISO در این مطلب ارائه شده است.

بالیکای تشریح کرد: «نکات اصلی آن هستند که فرد اسکن شونده نباید عینک زده باشد؛ زیرا دوربین دمای گوشه داخلی چشم را اندازه گیری می کند. بهتر است دمای بدن فرد از همان نقطه از چشم گرفته شود نه از سطح پوست وی؛ زیرا پوست، تشعشعات را به شکلی متفاوت جذب می کند».

ثابت شده که دمای گوشه داخلی چشم، نزدیک ترین دما را به دمای داخلی بدن دارد (در حالت عادی 37 درجه سلسیوس) و در مقایسه با پوست دقیق تر است. در واقع پوست اشعه کمتری را جذب و ساتع می کند. فارغ از این، فاصله بین دوربین و شخص باید حداقل ممکن باشد. اگر فرد خیلی دور باشد، دمای تشخیص داده شده دقیق نخواهد بود.

دوربین های حرارتی به خودی خود آنقدر هوشمند نیستند که دمای گوشه داخلی چشم افراد مختلف را اندازه گیری کنند. برای اتوماسیون باید در نظر داشته باشید که جنسیت ها، قومیت ها، محیط ها و خصوصیات مختلفی وجود دارد. اینجا است که هوش مصنوعی وارد عمل شده و تفاوت ها را تشخیص می دهد.

چرا هوش مصنوعی برای غربالگری دما ضروری است

دوربین های حرارتی تنها دمای نقطه ای که از آنان خواسته شده را مشخص می کنند. بعضی از کمپانی ها یک راهکار هوش مصنوعی ارائه می کنند که الگوریتم های یادگیری ماشین را به کار می برند تا به طور اتوماتیک گوشه های داخلی چشم را شناسایی کرده و دمای آن نقطه را محاسبه کنند.

بالیکای متذکر شد: «راهکار هوش مصنوعی کار خود را با تشخیص صحیح صورت آغاز کرده و سپس چشم ها و گوشه های داخلی چشم را تشخیص می دهد. هوش مصنوعی همچنین به فرد اطلاع می دهد که فاصله صحیحی با دوربین داشته باشد، اگر عینک زده عینک خود را بردارد و غیره و این گونه، فرآیند دنبال کردن دستورالعمل ها را خودکار سازی می کند.

مهم ترین نکته اینکه یک مشکل رایج با دستگاه های اندازه گیری دمای بدن بدون تماس آن است که شرایط محیطی روی تشخیص مؤثر است. برای مثال، فردی که وارد ساختمانی می شود، در حالی که بیرون هوا گرم و آفتابی بوده، ممکن است دمای بدن وی به محض ورود، بالا نشان داده شود. در چنین مواردی، اگر دمای بدن فرد بالا تشخیص داده شد، باید فرد چند دقیقه صبر کند و دمای بدن وی مجدداً اندازه گیری شود. یک دوربین حرارتی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند دمای بدن فرد را با در نظر گرفتن شرایط، بالاتر از معمول تشخیص دهد؛ اما شخص نباید بترسد و در عوض پروتکل های مربوط به غربالگری را دنبال نماید.

دوربین تب سنج هوشمند، بهترین گزینه در شرایط کنونی

Balikai این نکته را نیز افزود که اگرچه ترکیبی از هوش مصنوعی و دوربین های حرارتی، بهترین گزینه ای است که در حال حاضر در دسترس داریم، اما بسیاری از مشتریان از آن استفاده نمی کنند و تنها به راهکار اندازه گیری دمای دستی بسنده می کنند. علت اصلی این کار، هزینه هوش مصنوعی است و تصور غلط مبنی بر این که نگهبانان نسبت به اتخاذ این فناوری و تشخیص افرادی که دمای بدنشان بالا است، مهارت کافی ندارند. با این حال، سیستم های تب سنج هوشمند، ارائه شده تا کمپانی ها از قابلیت های آن استفاده کنند و اندازه گیری تب را با سیستم های حضور و غیاب پرسنل ترکیب کرده، در بلند مدت از آن بهره مند شوند.

ثبت یک پاسخ