۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
End Userمقالات

تجهیزات حفاظتی مورد نیاز برای مبارزه با کروناویروس

از آنجا که علم پزشکی هنوز درمانی برای COVID-19 نیافته است، بهترین راه برای پیشگیری از شیوع سریع این ویروس، محدود کردن رفت و آمد و تعاملات مردم با یکدیگر است. متأسفانه گاهی اوقات این بیماری نشانه و علائمی ندارد. بعضی وقتها نیز علائم این بیماری شبیه به یک آنفلوآنزای معمولی هستند و این می تواند باعث شود که مردم، این مسئله را جدی نگیرند. علاوه بر این، حتی زمانی که علائم بیماری بروز پیدا می کنند، مردم ممکن است متوجه آن نشوند. بنابراین به راهکارهای حفاظتی نیاز است که بتوانند تب یا سایر علائم بیماری را در آنها بیابند.

اولین گامی که دولتها در سراسر جهان باید برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا بردارند، تقویت نظارت در فرودگاهها، بانکها، ایستگاههای مترو و حمل و نقل شهری و در دیگر درگاههای ورودی پر رفت و آمد می باشد. این اولین خط دفاعی است که دولتها باید به اجرا درآورند.

یکی از رایج ترین راهکارهای حفاظتی به کار رفته، دوربینهایی هستند که دمای بدن را اندازه گیری می کنند؛ به ویژه در فرودگاهها و بسیاری از ساختمانهای عمومی و دولتی. شرکت سیستمهای تشخیص DERMALOG کمپانی است که راهکار خود را به شکلی مؤثر در بعضی از بزرگترین فرودگاههای دنیا در دست اجرا دارد.

اسوِن بوکلر، رئیس مارکتینگ و طراحی در کمپانی Dermalog طی مصاحبه ای اظهار داشت که سیستمهای تب سنج در موقعیتهای مکانی پر ترددی مانند فرودگاهها سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند. دوربینهای تب سنج،افراد دارای علائم بیماری احتمالی را تشخیص می دهند. همچنین دوربینها می توانند تأثیر بازدارنده ای روی افرادی داشته باشند که قصد دارند به اماکن عمومی بروند با وجود اینکه بیمار هستند.

پال سزرپاسکو، مدیر توسعه کسب و کار استراتژیک در کمپانی FLIR Systems، نظر مشابهی دارد. وی اظهار داشت که دوربینهای FLIR یا ترموستاتهای غیر تماسی معمولاً به عنوان یک ابزار غربالگری بدون نیاز به تماس به کار می روند تا تفاوتهای دمای سطح پوست و تغییر الگوها را تشخیص دهند.

سزرپاسکو افزود: در حقیقت FLIR مجوز US FDA را برای استفاده از دوربینهای حرارتی مختلف جهت غربالگری مردم در اماکن عمومی پر جمعیتی مانند فرودگاهها، ایستگاههای قطار و ایستگاههای مترو اخذ نموده است.

فراتر از دوربین حرارتی

اگرچه فناوری تصویربرداری حرارتی از گذشته تاکنون در تشخیص افرادی که دمای بدنشان بالاست در برخی فرودگاهها رایج بوده است، اما بعضی از شرکتها فناوریهای جدیدی را ارائه نموده اند که طبق ادعای آنان، دقیق تر و مقرون به صرفه تر هستند.

کمپانی Sparch CCTV، تولیدکننده هندی راهکارهای حفاظتی، اخیراً راهکار تشخیص دمای خود را معرفی نموده که از فناوری «اشک چشمی» استفاده می کند و تغییرات را در چشمان فرد آنالیز می کند تا نشانه های بیماری و ابتلا به ویروس را شناسایی کند. سنجیو سهگال، مدیرکل Sparch CCTV، توضیح داد که سیستمهای تصویربرداری حرارتی می توانند دچار اشتباه شوند؛ زیرا حتی فرد سالمی که از اتاقی گرم بیرون می آید نیز ممکن است دمای بدنش بالا رفته باشد.

فناوری «اشک چشمی» دچار چنین خطاهایی نمی شود؛ زیرا در نقاط هدف خود تخصصی تر عمل کرده است.

تأثیر فناوری حفاظتی حرارتی

پاتریک لیم، مدیر استراتژی در کمپانی Ademco Security اظهار داشت که اگرچه چنین راهکارهایی امروزه در بازار رایج هستند، اما باید تلاشهای بیشتری کرد تا بهترین نتایج حاصل شوند. یک دوربین حرارتی زمانی کارآمد خواهد بود که بتواند جمعیت را نیز کنترل کند.

لیم خاطر نشان کرد: این دوربینها مفید و مؤثر هستند؛ اما هنگام پردازش ترافیک حجیم انسانی مانند ساختمانهای تجاری یا حتی در ایستگاههای قطار محدودیتهایی دارند؛ چرا که جدا کردن فردی از میان سایرین دشوار خواهد بود. وی افزود: یک راهکار بهتر، سیستم خودکار دمای بدن است که هویت افراد را احراز نموده یا سعی می کند تا فردی را تشخیص دهد. چنین راهکارهایی می توانند با سیستم کنترل دسترسی یکپارچه شوند تا فرد دارای تب را به شکلی مؤثر متوقف کنند. به ویژه سیستمهای تشخیص چهره که سریع بوده و نیازی به تماس مستقیم نیز ندارند.

فناوری تشخیص چهره در چنین شرایطی با چالشهای جدیدی مواجه شده است؛ زیرا این روزها بیشتر مردم ماسک می زنند. البته بعضی از کمپانیها ارائه دهنده راهکارهایی هستند که مردم را حتی با وجود ماسک تشخیص می دهند؛ اما در بیشتر موارد، تشخیص چهره با وجود ماسک، کاری بسیار مشکل است.

ثبت یک پاسخ