۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
حفاظت سایبریمقالات

ماهواره های ناامن، دروازه ای برای هکرهای سایبری

بر اساس فهرست تجهیزات پرتاب شده به فضا توسط اداره امور فضانوردی ملل متحد، تا اواسط سال 2018، حدود 792 ماهواره به دور کره زمین گردش می کردند در حالی که سایر ماهواره ها برای توسعه فناوری، مسیریابی، علوم زمین شناسی، علوم فضانوردی و مشاهده زمین به کار می رفتند. این افزایش مداوم تعداد ماهواره ها، خطرات و نگرانی های حفاظتی و امنیتی را در پی دارد؛ چرا که ارتباطات ماهواره ای معمولاً ایمن نیستند.

اگرچه سیستم های ماهواره ای، بیشتر با هدف افزایش پهنای باند ارتباطی ما در سطح جهانی فعالیت دارند، اما از سوی دیگر، توجه مجرمان سایبری را نیز جلب می کنند.

اهمیت ارتباطات ماهواره ای

سازمان های خصوصی و دولتی برای فعالیت ها و خدمات مهم خود مانند مسیریابی، برقراری ارتباطات، تصویربرداری، ارتباط از راه دور و نظارت بر هواشناسی و وضعیت آب و هوا، به ماهواره ها وابسته هستند. همچنین فناوری های GPS، شبکه های موبایل و شبکه های برق نیز برای کارهایشان دائماً بر شبکه های ماهواره ای متکی می باشند. دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) نیز از خدمات اینترنت ماهواره ای استفاده می کنند. هر گونه اختلال در خدمات ماهواره های بین المللی یا غیر بین المللی می تواند تأثیر شدیدی داشته باشد و منجر به بروز خسارت های اقتصادی یا نشت اطلاعات شود. این مسئله به ویژه به این دلیل حساس است که اگرچه برای بسیاری از سازمان ها، ماهواره ها بخش ضروری اکوسیستم سایبری شان هستند، اما معمولاً آنان مجوز مستقیمی برای تنظیم حفاظت سایبری ماهواره ندارند.

نقاط ضعف امنیتی در ارتباطات ماهواره ای

ماهواره ها توسط سیستم هایی روی زمین هدایت می شوند که اهداف اصلی مجرمان سایبری هستند؛ مجرمینی به دنبال نقاط ضعف امنیتی به عنوان دروازه ای برای هک کردن و ورود به سیستم ماهواره می گردند. تعداد بسیار زیادی از نقاط ورود به سیستم از جمله اینترنت مجاور شما نیز می تواند نفوذ را دشوار کرده و حملات سایبری را کاهش دهد. اگر هکرها سیگنال های ماهواره را قطع کنند، می توانند به سیستم پایین دست که به ماهواره متصل است، دسترسی پیدا کنند. این کار به هکر اجازه خواهد داد تا فقط با شکستن فیلتر یک ایستگاه زمینی ماهواره، به کل شبکه سازمان حمله کند. این ماهواره ها می توانند ماهواره های نظامی بزرگ یا حتی ماهواره های تجاری کوچک باشند.

آسیب پذیری چشمگیر دیگری که در تمامی ماهواره ها وجود دارد، استفاده از دورسنجی گسترده آنها برای برقراری ارتباط با ایستگاه های زمینی است. انتقال سیگنال از بالا به پایین و از پایین به بالا با پروتکل های امنیتی شبکه از راه دور باز صورت می گیرد که می تواند به راحتی توسط مجرمین سایبری رهگیری شود. دستگاه های IoT با استفاده از ارتباطات ماهواره ای نیز نقاط ورود بیشتری را در اختیار هکرها قرار می دهند.

حتی با وجود دانستن تمام مسائل و مشکلات حفاظتی که یک سازمان ممکن است با آنها مواجه شود، بسیاری از مجموعه های تازه کار یا کوچک، سرمایه گذاری در حفاظت سایبری را بسیار پر هزینه و خارج از اولویت می پندارند. معمولاً سازمان های فعال در بخش ماهواره نیز به روزرسانی حفاظت سایبری را به دلیل نیاز به راهکاری مجزا مخصوص هر یک از ماهواره ها، به تعویق می اندازند.

کاهش خطرات سایبری در ماهواره ها

تکنیک های کاهش ریسک سایبری در سیستم های ماهواره ای عبارتند از کاربرد سخت افزاری وسیع در ماهواره ها، دسترسی منطقی به ایستگاه های اصلی، حفاظت فیزیکی و رمزگذاری سیگنال ها برای ردیابی و کنترل داده های منتقل شده به ماهواره ها یا ارسال شده از ماهواره ها.

برخی دستورالعمل های حفاظتی

در اینجا تعدادی دستورالعمل برای ایمن نگاه داشتن ارتباطات سیستم ماهواره خصوصی و دولتی ارائه شده است:

  • امنیت اطلاعات را به عنوان اولویت اصلی برای سازمان خود در نظر بگیرید و برای آن بودجه مورد نیاز را تخصیص دهید
  • رمزگذاری قدرتمندی برای تمامی داده هایی که به ماهواره ارسال یا از سوی ماهواره دریافت می شوند، به کار بگیرید
  • یک سیاست حفاظت سایبری تبیین کرده و مقرراتی برای سازمان در نظر بگیرید
  • روش های احراز هویت توصیه شده را به کار ببرید
  • از کانال های امن استفاده کنید
  • تمامی دستگاه های IoT خود را محافظت کرده و از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید

ثبت یک پاسخ