۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت سایبریمقالات

دستورالعملی برای حفاظت سایبری دوربین مداربسته در مشاغل

با گذار روز افزون دوربین ها به IP، حفاظت سایبری آنها نیز در این دنیای متصل به شبکه ضروری تر می شود. برای اطمینان از اینکه کاربران نهایی تا حد امکان در امنیت هستند، ارائه دهندگان دوربین مداربسته برای مستحکم ساختن دستگاه هایشان در برابر حملات سایبری تلاش می کنند.

در اواخر دهه 1990 از زمانی که اولین دوربین IP وارد بازار شد، نظارت تصویری به سوی IP متمایل گشت؛ چرا که مزایای متعددی دارد؛ از جمله کیفیت بالاتر، یکپارچه سازی بهتر و قابلیت های هوشمند. به دلیل این مزایا، تقاضا برای دوربین های IP هر روز بی وقفه افزایش می یابد.

با توجه به اینکه دوربین های IP به شبکه متصل می شوند، مانند سایر دستگاه های شبکه ای در برابر تهدیدات و حملات سایبری آسیب پذیر هستند. Sarah Chaput (سارا کاپوت) مدیر مارکتینگ زیرساخت های حساس در کمپانی FLIR Systems اظهار داشت: «به دلیل کاربری سریع دستگاه های اینترنت اشیا، سیستم های بیشتری نسبت به قبل به شبکه متصل شده اند. هکرها از پسوردهای ضعیف در دستگاه های IoT مانند دوربین های مداربسته استفاده می کنند تا به شبکه دسترسی یابند».

تکامل روزافزون حفاظت سایبری و البته هکرها

لازم به ذکر است که حملات سایبری روز به روز کامل تر و پیشرفته تر می شوند. Thomas Lausten (توماس لاستن)، مدیر کل کمپانی MOBOTIX اظهار داشت: حملات سایبری متعددی به سرعت در حال رشد هستند و با استفاده از هوش مصنوعی به شدت قدرتمند شده اند. به دلیل رشد چشمگیر دستگاه های متصل به شبکه و داده های عظیمی که از آنها تولید می شود، که بخشی از آن داده ها نیز بسیار حساس هستند، تلاش برای هک کردن این سیستم ها بیشتر هم شده است».

علاوه بر این، پاندمی کرونا نیز مشوقی برای هکرها جهت حمله به دوربین های IP و دارایی های کاربران شده است؛ چرا که برخی از ادارات، این روزها خالی هستند و پرسنل IT نیز معمولاً به سیستم ها دسترسی کمتری دارند. Aaron Saks (آرون ساکس)، مدیر فنی و مدیر محصول در کمپانی Hanwha Techwin اظهار داشت: حملات سایبری افزایش یافته اند؛ چرا که هکرها تلاش می کنند از فرصت پاندمی کرونا و دورکاری سوءاستفاده نمایند. با توجه به این که تعداد زیادی از افراد به دورکاری مشغولند، هکرها امیدوارند که کسی متوجه حملاتشان نشود».

اقدامات تولیدکنندگان برای ارائه محصولاتی ایمن تر

با توجه به اینکه حملات سایبری روز به روز شایع تر و پیشرفته تر می شوند، مفهوم «حفاظت از دستگاه های حفاظتی» نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. Chaput اظهار داشت: «بسیاری از تولیدکنندگان اروپایی و غربی، سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش تحقیق و توسعه حفاظت سایبری انجام می دهند، تا تدابیر مقاوم سازی جدیدی را در بخش سایبری به اجرا درآورند. کمپانی های حفاظت فیزیکی، در حال اجرای تست های نفوذ، حذف اکانت های بک دور، تغییر پسورد های پیش فرض، معرفی نرم افزارهای مانیتورینگ و نظارت شبکه و تقویت رمزگذاری صفر تا صد به واسطه اتصالات TLS امن می باشند».

نقش کاربران و یکپارچه سازان

مصرف کنندگان یا کاربران نهایی باید همیشه اطمینان حاصل کنند که موارد پایه ای حفاظت سایبری را رعایت می کنند. Lausten اظهار داشت: «کاربران باید همیشه آخرین آپدیت های دستگاه های خود را اجرا کنند. در مجموع آنان باید مطمئن شوند که با استفاده از هر نوع ارتباط شبکه ای رمزگذاری شده، هدف آسانی برای هکرها نیستند. باید دسترسی به دوربین ها را تا حد امکان محدود سازند. به همین منظور، استفاده از احراز هویت همراه با یک پسورد قدرتمند و اکسس کنترل IP برای دوربین ها توصیه می شود».

Saks نیز در این مورد خاطر نشان کرد: «استفاده از ارتباطات امن مانند رمزگذاری SSL/TLS همیشه ایده آل است. همچنین انتخاب یک VMS که اتصالات امنی به دوربین هایتان داشته باشد نیز حائظ اهمیت است. ایجاد شبکه ای مجزا یا VLAN به گونه ای که تمام وسایل روی یک شبکه باز و گسترده نباشند، شیوه ای رایج برای ساخت لایه های امنیتی بیشتر به شمار می رود. دسترسی از راه دور باید با استفاده از VPN های مطمئن صورت گیرد. کار هوشمندانه آن است که همیشه از تنظیمات، بک آپ بگیرید تا تأیید کنید که همه چیز به درستی راه اندازی شده است و در صورت بروز مشکل، بازگرداندن اطلاعات آسان و امکان پذیر باشد.

ثبت یک پاسخ