۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت سایبریمقالات

آمارهای باورنکردنی از ناامنی فضای مجازی

جهان آنلاین و فضای مجازی گاهی اوقات به مکان مرموزی تبدیل می شود که در آن مردمی که با آنان سر و کار داریم را نمی شناسیم و بدون افشای هویتمان می توانیم افکار و عقایدمان را ابراز کنیم. در حقیقت احساس می کنیم که خود را زیر نقاب یک هویت آنلاین پنهان کرده ایم.

احساس ناشناخته بودن به ما اعتماد به نفس کافی می دهد تا بخش عظیمی از زندگی خود را در اینترنت به اشتراک بگذاریم. احساس امنیت می کنیم؛ زیرا کسی از هویت اصلی ما با خبر نیست. مخاطبین ما از گذشته ما بی خبر هستند و تنها می توانند آنچه از خود نشان می دهیم را ببینند. این یعنی حقیقتی ساختگی. اما آیا این تصورات درست است؟ آیا در فضای مجازی ما واقعاً در امنیت کاملی به سر می بریم؟ آیا اینترنت ما را به طور کامل ناشناس نگاه می دارد؟

خطر هتک حریم خصوصی، با افزایش استفاده از اینترنت بیشتر شده است. دنیای آنلاین آن اندازه که به نظر می رسد ایمن نیست. جزئیاتی که در مورد خودمان در موقعیتها و زمانهای مختلف به اشتراک می گذاریم اغلب به طور دائم ذخیره می شوند و حتی بعد از گذشت مدت زمانی طولانی باز هم باقی می مانند. ردیابی کسی از طریق اطلاعات آنلاین وی بسیار ساده است و می تواند به افراد آسیب برساند.

هک کردن حساب های کاربری

بر طبق آمار حریم خصوصی آنلاین، حدود 21 درصد از کاربران آنلاین، قربانی هک حساب هایشان شده اند. این حساب های هک شده عبارتند از حساب های کاربری ایمل و حساب های افراد در شبکه های مجازی که برای اهداف غیر مجاز گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای اینکه از آسیب پذیری حساب های مجازی تان بکاهید، می توانید گام های مختلف احراز هویت را برای دسترسی به حساب هایتان به کار ببندید.

سرقت داده ها

بر اساس آمار مربوط به حریم خصوصی آنلاین، نزدیک به 11 درصد از کاربران آنلاین قربانی سرقت داده ها می شوند. این داده های به سرقت رفته عبارتند از برخی اطلاعات حساس و مهم مانند اطلاعات کارت اعتباری، شماره های شناسایی و حفاظتی و جزئیات مربوط به حساب بانکی. بیشتر مردمی که از بانکداری آنلاین و خرید اینترنتی استفاده می کنند، قربانی سرقت داده ها می شوند.

تعقیب غیرقانونی

طبق آمار، قریب به 12 درصد از کاربران آنلاین مورد جاسوسی و تعقیب غیرقانونی قرار می گیرند. اطلاعات و عکسهای شخصی که افراد در حساب های کاربری خود در فضای مجازی به اشتراک می گذارند، اغلب به عنوان ابزاری برای اذیت و آزار و تهدیدشان مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.

فارغ از اینکه حساب کاربری شما چقدر امن باشد، به اشتراک گذاری غیر ضروری اطلاعات شخصی و جزئیات خانوادگی تان همیشه کاری پر خطر است.

ناشناس بودن

اغلب افراد بر این باورند که می توان عضوی از دنیای مجازی بود و کاملاً ناشناس ماند. اما آمار مربوط به فضای مجازی آشکار کرده که بخش اعظم کاربران، یعنی 59 درصد اظهار داشته اند که اعتقادی به کاملاً ناشناس ماندن هویتشان در فضای مجازی ندارند.

پروفایل های عمومی

همه افراد در فضای اینترنت مایل نیستند که ناشناس بمانند و تعداد زیادی پروفایل عمومی در دنیا وجود دارد. بعضی افراد دغدغه حریم خصوصی را ندارند و حتی مایلند زندگی خصوصی خود را به نمایش بگذارند. بر اساس آمار، حدود 41 درصد از بچه های بین 8 تا 17 سال پروفایل عمومی و باز دارند. متأسفانه این در حالی است که استفاده از فضای مجازی توسط افراد زیر 18 سال مجاز نیست.

تهدیدی برای شغل و شهرت

نزدیک به 6 درصد از کاربران آنلاین از این طریق به بدنامی دچار شده اند و 1 درصدشان نیز شغلشان را از دست داده اند. رسوایی هایی که در فضای مجازی به بار می آید گاهی اوقات دنیای واقعی افراد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

کلاهبرداری های اینترنتی

تعداد نسبتاً زیادی وبسایت خرید و فروش آنلاین وجود دارد که با وجود امن و مطمئن نبودنشان از شما درخواست پرداخت پول می کنند. بر طبق آمار، حدود 6 درصد از کاربران اعلام کرده اند که قربانی این کلاهبرداری های اینترنتی شده اند. البته که آمار واقعی بسیار بیشتر از این است.

به اشتراک گذاری لوکیشن

حدود 19 درصد از مردم هرگز گزینه ردیابی لوکیشن و موقعیت مکانی خود را خاموش نمی کنند. این یعنی هر کسی می تواند آنان را ردیابی کند. حتی 56 درصد از کاربران اینترنت مایلند به خاطر به روزرسانی وضعیتشان، دائماً لوکیشنشان فعال باشد.

آگاهی در مورد حفاظت سایبری

همه کاربران نسبت به حفاظت آنلاین بی توجه نیستند. برخی از سایت های مورد اعتماد، آگاهی های لازم را به کاربران می دهند تا در این مورد موازین امنیتی را رعایت کنند. حدود 86 درصد از کاربران اینترنت برای پاک کردن رد آنلاین خود، مانند کامنت ها یا تاریخچه جستجوهایشان، گام هایی را دنبال می کنند. همچنین نزدیک به 56 درصد از آنان دغدغه هایی در مورد دسترسی سایرین به داده هایشان را دارند و تنظیمات حریم خصوصی حساب کاربری خود را تغییر داده اند.

جدی گرفتن هشدارها همیشه بهتر از ابراز تأسف است و جای خوشحالی دارد که هم اکنون بیشتر کاربران آنلاین نسبت به مسائل حفاظتی اینترنت، آگاهند.

ثبت یک پاسخ