۹ فروردین ۱۴۰۳ |
Droneمقالات

پهپاد حفاظتی و بازار رو به رشد آن را بیشتر بشناسیم

پهپاد حفاظتی کاربردهای بسیار وسیع و گسترده ای دارد؛ از حفاظت پیرامونی و نظارت شبانه روزی تأسیسات بزرگ گرفته تا پاسخ به هشدارها و انجام ارزیابی های اولیه. اما مشتریان و کاربران پهپادها قبل از هر چیز باید نکاتی را مد نظر قرار دهند.

اولین نکته آن است که پهپادهای تجاری، از جمله پهپادهای هدایت از راه دور و پهپادهای بدون سرنشین که در بخش حفاظت مورد استفاده قرار می گیرند، باید از مقررات و محدودیت های FAA (اداره هوانوردی فدرال) پیروی کنند. در ایالات متحده، کمپانی های خدمات پهپاد و مشتریان شرکت ها با مقررات سختگیرانه ای مواجه می شوند که کاربری بسیاری از پهپادهای غیر تفریحی را محدود می کنند. FAA اقداماتی انجام داده تا کاربری پهپاد توسط شرکت ها را کمرنگ تر کند. این اقدامات شامل اجرای پروژه برنامه آزمایشی ادغام سیستم هواپیماهای بدون سرنشین (UAS) می باشد، اما بهتر بود این قانون سال ها قبل از تعیین چارچوب برای فعالیت پهپادهای تجاری بر فراز مناطق پر جمعیت، مطرح شود.

قوانین و محدودیت های پهپاد حفاظتی

راه اندازی یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک با قانون 107 FAA محدود می شود. به تازگی قوانینی به تصویب رسیده که بر اساس آن پهپادهای کوچک باید در میدان دید یک اپراتور باشند و تنها می توانند بر فراز انسان ها پرواز کنند. اجرای این قوانین در ابعادی گسترده تر از مثلاً یک زمین گلف، عملاً غیر ممکن است.

Tyler Collins (تایلر کولینز)، نایب رئیس خدمات هوا فضا در کمپانی نوآوری سیستم های بدون سرنشین PrecisionHawk اظهار داشت: «FAA سعی کرده تا این مشکلات را هر چه سریع تر برای پهپادها حل کند. محدودیت های مربوط به محیط به پرواز درآمدن پهپادها باید کاهش یابد».

با این اوصاف، هم اکنون محیط ها و موارد کاربری بسیاری هستند که در آن پهپاد حفاظتی می تواند به صورت قانونی و مطمئن به پرواز درآید. این موارد کاربری عبارتند از پروژه های زیرساختی و لوله کشی در مناطقی با تردد کنترل شده، کار در معادن، زمین های گلف و سایر صنایع مانند بیمه، مدیریت بحران، مدیریت حیاط وحش و حتی اطفای حریق. FAA تلاش کرده تا محدودیت ها و مقررات را به گونه ای تعیین کند که فضای کافی برای انجام کارهای نامبرده وجود داشته باشد.

هنگام ارزیابی پهپاد به چه نکاتی باید توجه کنیم

برای انتخاب نوع پهپاد، باید شرایط کسی که قرار است از پهپاد استفاده کند و موارد کاربرد پهپاد مشخص شود. یکی از رایج ترین موارد کاربری پهپاد حفاظتی، مفهوم «پهپاد در داخل محفظه» است که در آن فضایی به عنوان پارکینگ پهپاد در نظر گرفت می شود که ایستگاهی برای شارژ مجدد پهپاد با قابلیت مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. این سیستم ها به سرعت نصب و راه اندازی می شوند و به امکان پرواز و فرود خودکار مجهزند. در نتیجه برای تأسیساتی با نیاز به حفاظت شبانه روزی بسیار مناسب خواهند بود.

یکی دیگر از ملاحظات در مورد انتخاب پهپاد آن است که آیا کمپانی شما قصد دارد پهپاد حفاظتی را به عنوان یک سرمایه با ارزش افزوده در نظر بگیرد یا از آن به عنوان یک سرویس برای ارائه خدمات بهتر استفاده نماید.

مورد بعدی، سطح اتوماتیک و هوشمند بودن پهپاد است. بسیاری از پهپادها به قابلیت عدم برخورد به موانع و نیز قابلیت های خودکار دیگری نظیر فرود و پرواز اتوماتیک و بدون نیاز به هدایت مجهز هستند.

در نهایت نکات مربوط به حفاظت داده ها و سایبری نیز باید مد نظر قرار گیرد. از آنجا که هواپیماهای بدون سرنشین اغلب کار نظارت تصویری از مکان های حساس را انجام می دهند، حفظ داده ها با رمزگذاری و تضمین محرمانه ماندن دارایی های ارزشمند کمپانی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر کمپانی معتبری که از پهپاد استفاده می کند باید امنیت و حفاظت را جدی بگیرد تا بتواند به طور مداوم و بدون مشکل از مزایای پهپاد بهره مند شود.

ثبت یک پاسخ