۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

دوربین تب سنج و شهر هوشمند برای جلوگیری از کرونا

پاندمی کرونا همچنان در صدر اخبار جهان است و هنوز کسی نمی داند که تا کی ادامه خواهد داشت. جهان ماه هاست که با این ویروس دست و پنجه نرم میکند و هر روز شاهد تغییر سریع شرایط هستیم که همین موضوع، پیش بینی آینده را مشکل تر کرده است. با این حال، در یک مورد اطمینان وجود دارد: قرار است به مدتی طولانی بسیاری از کسب و کارها به کندی پیش بروند و در حالت نیمه تعطیل به فعالیت های خود ادامه دهند. برای مدیریت شرایط کنونی، استفاده از راهکارهای شهر هوشمند و دوربین تب سنج حرارتی می تواند در کنترل کرونا بسیار مؤثر باشد.

در چنین شرایطی، می توان اقداماتی انجام داد تا همه چیز در راستای بازگشایی هر چه سریع تر مشاغل باشد. به عبارت دیگر باید تلاش کنیم تا در ایمن ترین حالت ممکن بازگشایی مشاغل صورت گیرد و همزمان خطرات انتشار کرونا را به شکلی کارآمد مدیریت نماییم.

دنیای دیجیتالی ما با فناوریهای پیشرفته

اینجاست که قدرت تکنولوژی خودنمایی می کند: آنچه این بحران جهانی را به درستی مدیریت می کند، فارغ از سایر مشکلات و مصائبی که بشر در سال جاری با آن دست و پنجه نرم می کند، فناوری ها و دنیای دیجیتالی ما است که با نوآوری های هرروز خود سعی دارد تا زندگی روزمره ما را آسان تر کند. در میان تمامی فناوری ها، هوش مصنوعی بسیار خوش درخشید.

اگرچه هوش مصنوعی به دلیل قابلیت های حل مسئله سریع و کارآیی بالایی که دارد، می توان به راه های مختلفی آن را معرفی کرد، اما یک کاربرد ویژه دارد که به بازگشت جهان به حالت طبیعی و جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا بسیار کمک می کند. این کاربردِ «حفاظت مشارکتی» شامل ترکیبی از فناوری های ویدئوآنالیتیک هوشمند، تشخیص چهره، شناسایی اشیا و دوربین های حرارتی است. اگر این فناوریها توسط کاربران با هم به کار روند تأثیر شگرفی در کنترل و مدیریت شرایط خواهند داشت.

فناوری های هوش مصنوعی در دوربین تب سنج با این سطح از پیچیدگی که موجب نظارت و آنالیز دقیق فضاهای عمومی بزرگ می شوند، به عنوان راهکارهای ابری می توانند شبکه ای مشترک با مقیاس پذیری بالا و امکان راه اندازی در سراسر جهان را به وجود آورند. زمانی که این فناوری ها در همه جا گسترش یابند و در مشاغل گوناگون رایج شوند، هزینه راهکارهای هوشمند، کاهش می یابد.

برای خلق این شبکه مشترک، روش هایی از ابزارهای ایمنی در شرایط حال حاضر وجود دارد. در این مطلب، کاربردهایی که تا کنون موفق بوده اند و در آینده نزدیک، رایج تر نیز خواهند شد معرفی می شوند؛ راهکارهایی که موجب می شوند شهرهای هوشمند، جهان را امن تر سازند.

ادامه اجرای فاصله گذاری اجتماعی در دوران کرونا

مهم ترین گامی که هر کسی در هر جای دنیا باید برای کنترل سرعت انتشار ویروس کرونا بردارد، فاصله گذاری اجتماعی است. حفظ فاصله ای دو متری، یک قانون اجتماعی جدید اعلام شد و سریعاً توسط مردم در سراسر جهان اجرا گردید.

بنابراین طبیعی است که چنین قوانین فاصله گذاری برای رایج شدن، نیاز به زمان داشته باشد و اینکه افراد گاهی اوقات، رعایت این قانون را فراموش کنند، دور از ذهن نیست.

برای کمک به حفظ این فاصله دو متری بین افراد به صورت مداوم و دادن تذکر به آنان برای اینکه آن را ملکه ذهنشان کنند، فناوری ویدئویی هوش مصنوعی را می توان آموزش داد تا فاصله بین افراد را در اماکن عمومی و تجاری تخمین زده و مواردی که افراد به یکدیگر بسیار نزدیک می شوند را شناسایی نماید. این سیستم با اطلاع رسانی به مسئولان و مقامات محلی، می تواند ایمنی افراد را همیشه در آن محل تضمین کرده و در عین حال کمک می کند تا عموم مردم، بیشتر به حفظ فاصله گذاری اجتماعی عادت کنند.

تشخیص کرونا از طریق تشخیص چهره

شاید کاربرد اصلی این فناوری پیشرفته، استفاده از نظارت تصویری برای شناسایی افرادی است که به کرونا آلوده هستند. هوش مصنوعی امروزه قادر است مشخصات و ویژگی های چهره فردی که مبتلا است را شناسایی کند.

این سیستم پس از تمییز و تشخیص اولیه، می تواند کارفرمایان و کارکنان مجموعه را از نتایج آنالیز انجام شده مطلع سازد، که به آنان اجازه می دهد تا هوشیارتر شوند و برای تضمین ایمنی همگان، اقدامات لازم را انجام دهند.

 کنترل رعایت پروتکل های بهداشتی با دوربین تب سنج

زدن ماسک یا هر پوششی برای چهره در فضاهای عمومی و به ویژه در مجموعه ها (مانند فروشگاه ها) برای حفظ محیطی امن و سالم برای مردم جهت ادامه کار و زندگی روزمره، لازم و ضروری است. بدین منظور، قابلیت های تشخیص اشیا در دوربین های تب سنج حرارتی می توانند این مقررات را تقویت کنند.

اساساً این دوربین ها می توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا فردی در هر زمان یا مکان، از پوشش ماسک استفاده می کند یا خیر و در مورد خطرات محتمل فوراً به مقامات مربوطه اطلاع دهند.

تشخیص تب، از علائم اصلی کرونا

یکی از نشانه های اصلی (و شایع) COVID-19 تب بالا است؛ نشانه ای که مشخص می کند آیا فرد به ویروس آلوده است یا خیر. اگرچه شناسایی تب از طریق دیدن برای انسان تقریباً غیر ممکن است، اما هوش مصنوعی این کار را در کسری از ثانیه انجام می دهد و دمای بدن افراد را می گیرد تا مشخص شود آیا بالاتر از دمای طبیعی است یا خیر و در صورت وجود احتمال خطر، مسئولین محلی را از آن مطلع سازد.

این فناوری، تاکتیک مناسبی برای ارزیابی خطرات احتمالی در صورت بالا بودن دمای بدن افراد است. گاهی اوقات خود افراد ممکن است ندانند که ناقل بیماری هستند و ناخواسته، افراد مجاور خود را به خطر بیندازند. این فناوری همچنین برای تضمین به راه افتادن اقتصاد در تمام جهان، یک گام رو به جلو محسوب می شود و خطر انتشار بیشتر ویروس را به حداقل می رساند.

ثبت یک پاسخ