۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

رایج ترین دلایل وقوع حریق خانگی و راه پیشگیری از آن

در این مقاله اشتباهات رایج مردم و جوامع در حفظ و رعایت ایمنی حریق خانگی را مطرح می کنیم و به اقداماتی می پردازیم که از بروز حریق جلوگیری می کنند. آموزش نکات لازم در مورد سلامت و ایمنی در محل کار و خانه توسط بسیاری از مشاغل ضرورت دارد. این روش های آموزشی نه تنها برای محافظت از کارکنان  و ساکنین است، بلکه اغلب می تواند راهی برای مذاکره در مورد ایمنی حریق و ارتقای آن فراهم کند که مزایای بسیاری برای کل گروه در مجموعه داشته باشد. اگرچه آمادگی در محل کار بسیار حائظ اهمیت است، اما یکی از بزرگترین دستاوردهای ایمنی حریق، لزومِ داشتن پروتکل هایی متفاوت در جوامع گوناگون است. در انگلستان بیشتر حریق ها در خانه رخ می دهد، بنابراین به مردم به شدت پیشنهاد می شود که در هنگام بروز شرایط اضطراری ناشی از حریق، یک استراتژی خروج ترتیب دهند. برای اطمینان از اینکه جامعه و خانه ما از برنامه ایمنی حریق استانداردی برخوردار است، باید بدانید که رایج ترین دلایل وقوع حریق خانگی کدامند.
توزیع برق و لوازم برقی

لوازم برقی بزرگ ترین عامل حریق خانگی هستند. با تست کردن این وسایل هر دوازده ماه یک بار می توان از وقوع این اتفاقات به آسانی جلوگیری کرد. لازم است سیم کشی آسیب دیده تعویض شود و لوازم برقی خراب یا خیلی قدیمی را نیز دیگر استفاده نکنید. هرگز پریزهای برق را برای استفاده همزمان از تعداد بیش از حد دستگاه استفاده نکنید و در صورت لزوم تنها رابط های استاندارد به کار ببرید. برای کاهش خطر حریق، تمامی وسایل برقی باید توسط افراد حرفه ای و مجاز تعمیر شوند.

مراقب پریزها و کلیدهایی باشید که بدون دلیل آسیب می بینند یا چراغ هایی که سوسو می زنند. این علائم می توانند هشداری باشند برای اینکه محیط شما ایمن نیست. یکی از عادت های رایج در خانه ها، روشن گذاشتن یا رها کردن تلویزیون و لپ تاپ روی حالت استندبای از شب تا صبح است. زمانی که برای مدتی نمی خواهید از این وسایل استفاده کنید، باید آنها را خاموش کنید تا بیش از حد داغ نشوند.

  • مواد دودزا و آتش زا

هنگام برگزاری جشن ها و مراسم مشابه آن، سعی کنید از گزینه های جایگزین شمع مانند شمع های LED استفاده کنید. هنگام خاموش کردن آنها، ابتدا اجازه دهید قسمت فلزی این شمع های مصنوعی سرد شود و سپس آنها را در کمد یا قفسه بگذارید.

  • هیترهای برقی

به گفته مؤسسه حفاظت حریق ملی، هیترهای خانگی، عامل 79 درصد از حریق های مرگبار خانگی هستند. نیمی از این حریق ها به این دلیل آغاز می شوند که اشیایی مانند پرده یا بخشی از مبلمان در فاصله کمتر از یک متری هیتر قرار داده می شوند؛ آن وسیله بیش از حد داغ شده و شروع به سوختن می کند. قرار دادن وسایل قابل اشتعال در فاصله مناسب با هیتر، گامی مؤثر برای جلوگیری از حریق احتمالی است. علاوه بر این هیتر را هرگز نپوشانید.

  • آشپزی

حدود 60 درصد از حریق های خانگی در آشپزخانه آغاز می شوند. غذای در حال پخت را برای مدت طولانی رها نکنید. هنگام پخت غذا، داروهای شیمیایی یا مواد الکلی را از خود دور کنید. اشیای اشتعال زایی همچون لباس و حوله را از اجاق گاز دور نگاه دارید. چربی های ناشی از آشپزی یا گریل مواد غذایی را بلافاصله پاک کنید چرا که چربی، اشتعال زا است. هرگز اشیای فلزی را داخل مایکروویو قرار ندهید.

حریق برای گسترش یافتن نیاز به مواد سوختنی دارد. مواد سوختنی در حریق های خانگی عبارتند از:
  1. چربی و روغن پخت و پز
  2. اثاثیه و لوازم خانگی قابل اشتعال
  3. اتصالات ضعیف و سیم های ناسالم در ساختمان
  4. کاغذ، کارت، زباله یا مواد قابل بازیافت

به منظور جلوگیری از گسترش حریق، برای دور نگاه داشتن مواد سوختنی از منابع احتمالی حریق گام هایی باید برداشته شود. این منابع احتمالی حریق عبارتند از پریزهای برق، لوازم برقی یا لوازمی که شعله تولید می کنند. اگر پریزهای برقی پر استفاده در پشت وسایلی مانند میز تلویزیون یا مبلمان پنهان شده اند، فاصله کافی و مناسبی بین وسایل و پریز ایجاد کنید. ماهی یک بار این پریز های پشت وسایل را چک کنید تا از عدم وجود علائم سوختگی در آنها اطمینان یابید.

شب ها پیش از رفتن به رختخواب، نکات ایمنی زیر را رعایت کنید تا احتمال و خطر بروز حریق را به حداقل برسانید.
  1. تمامی درب های داخلی ساختمان را ببندید تا در صورت وقوع حریق، از انتشار دود جلوگیری شود.
  2. وسایل برقی را خاموش کرده و دوشاخ آنها را از پیریز خارج کنید؛ به جز وسایل برقی که باید شبانه هم کار کنند، مانند یخچال و فریزر.
  3. وسایل برقی مانند ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را در طول شب روشن رها نکنید.
  4. تلفن همراه، تبلت یا سایر وسایل الکترونیکی خود را شب ها در شارژ رها نکنید؛ به ویژه در نزدیکی خودتان یا سایر افراد.
  5. مطمئن شوید تمامی وسایل برقی آشپزخانه تان خاموش هستند.
  6. هیترهای برقی را خاموش کنید.
  7. شمع، عود و سایر مواد سوختنی را قبل از خواب خاموش کنید.
  8. از خاموش بودن ته سیگارهایتان مطمئن شوید.
  9. از باز بودن راه خروج اضطراری در صورت وقوع حریق اطمینان حاصل کنید.
  10. کلیدهای درب و پنجره را جایی قرار دهید که همه اعضای خانواده جای آن را بدانند.

ثبت یک پاسخ