۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

حریق در کارخانجات و آمارهای باورنکردنی مربوط به آن

حریق در کارخانجات و به طور کلی حریق در محل کار احتمال بروز آسیب و جراحات روی کارکنان، ایجاد خسارت در سایت های کاری و اختلال در کارها را دارد. با این وجود، بسیاری از کارفرمایان خطرات حریق در محل کار را جدی نمی گیرند.

کارگاه هایی با فرآیندهای الکتریکی و مکانیکی در مقیاس های بزرگ مانند کارخانجات در میان کارگاه هایی هستند که بیشترین احتمال بروز حریق در آنها وجود دارد. حریق هایی که در کارخانجات رخ می دهد می توانند مرگبار باشند و در کسب و کار نیز خسارت های مالی هنگفتی در پی داشته باشند. در این مطلب به پنج مورد از آمار باورنکردنی حریق در کشور استرالیا اشاره می کنیم که تأثیر حریق بر کارخانجات را نشان می دهد.

  1. بیش از 101 هزار و 867 حریق بین سال های 2013 تا 2014

آتش نشانی های استرالیا بین سال های 2013 تا 2014 به 101 هزار و 867 حادثه حریق پاسخ دادند. تعدادی از این حریق ها در تسهیلات تولیدی و صنعتی اتفاق افتادند. این آمار باید تلنگری برای کمپانی هایی باشد که ارزیابی خطرات حریق را به درستی انجام نمی دهند. می توان از وقوع بسیاری از حریق های کارخانجات با اجرای ارزیابی حریق جلوگیری کرد؛ در ارزیابی حریق، خطرات احتمالی حریق مشخص شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از آنها صورت می گیرد.

همچنین درصد بالایی از کارفرمایان اقدامات جدی برای آموزش نکات ایمنی به کارکنان خود انجام نمی دهند. کارکنانی که می دانند چگونه با خطرات احتمالی حریق در کارخانجات مواجه شوند، نقش مهمی در حفظ و رعایت نکات ایمنی و برای جلوگیری و مقابله با حریق خواهند داشت.

  1. 3هزار و 311 آسیب ناشی از حریق بین سال های 2010 تا 2015

بسیاری از این آسیب ها در تسهیلات صنعتی و تولیدی اتفاق افتاده بود. آسیب های ناشی از حریق می توانند فعالیت های کارخانه را متوقف کنند و احتمالاً از نظر مالی ضررهای بسیاری برای صاحبان کارخانه خواهند داشت.

  1. حریق ها بین سال های 2013 و 2014، بیش از 702.9 میلیون دلار خسارت وارد کرده اند.

 شورای مسئولین آتش نشانی و خدمات اضطراری استرالیا گزارش کرد که حریق ها در محیط های مسکونی و تجاری بین سال های 2013 و 2014، بالغ بر 702.9 میلیون دلار خسارت بر جای گذاشته اند. آسیب تجهیزات ناشی از حریق در کارخانجات می تواند بسیار چشمگیر بوده و هزینه های هنگفتی را بر دوش صاحبانش بگذارند.

بازسازی و تعمیر یک کارخانه پس از حریق می تواند بسیار گران تمام شود؛ به ویژه با توجه به تمامی منابعی که باید تا زمان راه اندازی مجدد کارخانه، منتقل شوند.

  1. سالانه بیش از 5 هزار حریق ساختمانی در ایالت New South Wales اتفاق می افتد.

گزارشی از دپارتمان حریق و نجات ایالت NSW نشان داد که بین سال های 2013 تا 2018 سالانه بیش از 5 هزار حریق ساختمانی در این ایالت اتفاق افتاده است. این حریق ها بخش اعظم حریق های تجاری را به خود اختصاص می دهند.

هنگامی که یک ساختمان در حال ساخت دچار حریق می شود، کارکنان داخل کارخانه ممکن است در اثر سوختن ذرات مختلف یا انفجار تجهیزات، آسیب ببینند. این کارکنان اگر با پروتکل های تخلیه اضطراری صحیح آشنا نباشند، ممکن است هنگام وقوع حادثه، نتوانند از کارخانه خارج شوند.

  1. تجهیزات الکتریکی و روشنایی منجر به حریق های ساختمانی می شوند.

آموختن اینکه دلایل اصلی حریق های ساختمانی چیست به دلیل ناقص بودن داده ها دشوار است. با این حال، گزارشی نشان داده است که تجهیزات الکتریکی و روشنایی در ایالات متحده بیشترین دلیل حریق در کارخانجات بین سال های 2011 تا 2015 بوده است.

این آمار و ارقام نشان می دهند که صاحبان کارخانجات باید به شدت مراقب تجهیزات و روشنایی کارخانه خود باشند و در اسرع وقت نسبت به تعمیر تجهیزات معیوب اقدام کنند. حریق های مربوط به برق ممکن است از سیم کشی قدیمی، سیم های فرسوده یا جعبه برق های معیوب آغاز شوند. معمولاً کارگران کارخانه تجهیزات برقی را تعمیر و بررسی نمی کنند؛ مگر اینکه عملکرد آن دچار اختلال شود. در نتیجه اقدام پیشگیرانه ای برای متوقف کردن تجهیزات برقی خراب یا معیوب که اولین گام جلوگیری از وقوع حادثه است، صورت نمی گیرد.

بهترین راه برای مبارزه با حریق در کارخانجات ، آموزش و مشارکت است. متوقف کردن این حریق ها، مستلزم تلاشی گروهی خواهد بود؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارکنانتان در زمینه اقدامات و پاسخ های ایمنی حریق، به روز هستند.

ثبت یک پاسخ