۹ فروردین ۱۴۰۳ |
ایمنی و حریقمقالات

فناوری های جدیدی که ایمنی حریق را هوشمندتر کرده اند

مدت زیادی است که رشد و توسعه در بخش ایمنی حریق با سرعتی کمتر از سایر بخش های حفاظت نظیر نظارت تصویری صورت می گیرد. این جریان کند، دلایل متعددی دارد؛ از رضایت مشتریان نسبت به تجهیزات ایمنی حریقشان گرفته تا تمایل پایین آنان به سرمایه گذاری در این بخش.

با این حال، امروزه تغییرات چشمگیری در بخش ایمنی حریق را شاهد هستیم و بخش عظیمی از این تغییرات، ناشی از دیجیتالی شدن است.

گذار سریع تر به IP در تجهیزات حریق

به گفته Andreas Kahl (آندریاس کال)، رئیس مهندسی نرم افزار و سیستم های اعلام حریق در کمپانی Bosch Building Technologies، طی دهه گذشته، حفاظت حریق به دلیل افزایش دستگاه های آدرس پذیر مبتنی بر IP در زیرساخت های سیستم اعلام حریق شبکه ای، دستخوش تحولات بسیاری شد.

کال تشریح کرد: «مقیاس پذیری و ماژولار بودن ساختار سیستم های اعلام حریق دیجیتال، برای مثال، با نشانه گذاری مکان دقیق یک دتکتور دود راه اندازی شده در یک آلارم یا با استفاده از سیستم های اطلاع رسانی عمومی برای تخلیه مرحله ای ساختمان، سطح جدیدی از ایمنی حریق را پیش روی ما قرار داده است. برای یکپارچه سازان سیستم ها، نصب و نگهداری از سیستم های آلارم به سطح جدیدی از کارآیی رسیده اند، از جمله هشدارهای خودکار، کمتر شدن آلارم های کاذب و کاهش هزینه ها».

انتقال به IoT در ایمنی حریق

Kahl در ادامه افزود که به زودی تعداد روزافزونی از سیستم های اعلام حریق شبکه ای، به اینترنت اشیا (IoT) متصل خواهند شد. این فناوری در تمامی صنایع رایج شده است؛ از جمله صنایع خانه هوشمند و ساختمان هوشمند که سنسورهای مختلفی داشته و به هوش مصنوعی (AI) نیز مجهز شده اند. انتظار می رود تا سال 2022 تعداد دستگاه های متصل به اینترنت اشیا در سراسر جهان از مرز 14 میلیارد نیز گذر کند، یعنی بیش از نیمی از 28.5 میلیارد دستگاه متصل جهان به این فناوری مجهز خواهند شد.

اطلاع رسانی آدرس پذیر، از سیستم های ایمنی

یکی از مهم ترین پیشرفت های موجود در سیستم های ایمنی، اطلاع رسانی آدرس پذیر است. به گفته Rodger Reiswig (راجر ریزویگ)، نایب رئیس ارتباطات صنعت در کمپانی Johnson Controls، اگرچه این صنعت ده ها سال است که دستگاه های آدرس پذیر دارد، اما تحولات جدی در دستگاه های اطلاع رسانی و پیام رسانی تنها در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.

Reiswig افزود: «از آنجا که وسایلی همچون انواع بوق ها، نورافکن ها و بلندگوها امروزه آدرس پذیر هستند، وجود امکان فعال سازی آنها توسط نرم افزار، موجب شده تا قابلیت انعطاف بیشتری داشته و توسط مدیران و مالکان ساختمانها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با کنترل انتخابی که این دستگاه ها دارند می توان آنها را برای اجرای یک تست خودکار نیز به کار برد. استاندارد NFPA 72 این قابلیت را در نسخه سال 2010 قانون NFPA72 مربوط به سیگنال دهی و هشدار حریق قرار داد. دستگاهی که از این استاندارد پیروی کند، به مالک ساختمان قابلیت تست سریع سیستم اعلام حریقشان را می دهد، بدون اینکه برای ساکنین ساختمان، مزاحمتی ایجاد کند.

سیستم های ارتباطی جدید ایمنی و حریق

برقراری ارتباط در بخش ایمنی حریق از ضرورت بالایی برخوردار است. یک تغییر قابل ملاحظه در این صنعت که هم اکنون به چشم می خورد آن است که استفاده از خطوط تلفن برای نظارت ایستگاه مرکزی، دیگر منسوخ شده است. در عوض، ارتباطات سلولار و IP فناوری هایی هستند که این روزها رواج زیادی یافته اند.

راهکارهای مبتنی بر ابر

راهکارهای مبتنی بر ابر نیز این روزها در هر بخشی به چشم می خورند و صنعت حریق نیز از این قاعده مستثنا نیست. به گفته Thomas Dols (توماس دلز)، مدیر جهانی تولید نرم افزار در کمپانی Siemens Smart Infrastructure، هنگام محافظت از یک ساختمان در برابر حوادث مربوط به حریق، آخرین سطح از حفاظت، برقراری ارتباط بین سیستم حفاظت از حریق و رابط هایی است که داده ها را با سرعت، اطمینان و هوشمندانه جمع آوری می کنند.

Dols اظهار داشت: «این فرآیند با اطمینان از اینکه تمامی داده ها دائماً از راه دور در دسترس قرار می گیرند آغاز می شود؛ بنابراین عملکرد سیستم را می توان با استفاده از هر کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایلی در هر زمان و هر جا نظارت و مدیریت کرد».

ثبت یک پاسخ