۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
سیستم های بازرسیمقالات

سیستم بازرسی و حفاظت از مرز ها در دوران کرونا

پاندمی کرونا منجر به بسته شدن زنجیروار صنایع مختلف برای مدت زمانی قابل توجه در سراسر جهان شد. حتی بیشتر کشورهای عضو شنژن در اروپا به منظور کنترل این ویروس، محدودیت های قابل توجهی را در مرزهای خود به اجرا درآوردند. این محدودیت در 25 سال گذشته بی سابقه بوده است، از زمانی که بر اساس توافقنامه شنژن، تردد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای شهروندان آزاد شد. بنابراین نیاز به داشتن سیستم بازرسی دقیق و قدرتمند در این مرزها بیش از پیش احساس می شد.
لزوم کنترل مرز ها، مسئله ای جهانی

در نتیجه، دولت ها ناگهان با فشار شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه شدند؛ چرا که باید زیرساخت های مرزی را بازبینی می کردند؛ زیرساخت هایی که ده ها سال است دیگر وجود ندارد.

البته این مشکل تنها مختص اتحادیه اروپا نیست. این موقعیت برای تمام جهان، جدید و غیر عادی بوده و بسیاری از کشورها نیز با نبود اطلاعات، منابع و هماهنگی کافی بین مسئولین و سازمان های مربوطه دست و پنجه نرم می کنند.

این مشکلات اجرایی، سؤالاتی را در سطح جهانی به وجود آورد مبنی بر اینکه آیا کنترل مرزها در هنگام وقوع حوادثی مشابه کرونا اثربخشی کافی را دارد، مرزها تا چه حد برای شرایط اضطراری آماده هستند و مدیریت مرزها در جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود.

توجه به مسئله حفاظت مرزها

در این مورد شکی نیست که کرونا یک تلنگر عظیم برای سلامت عمومی بود. اما با وجود تمام تلاش هایی که در جهت متوقف ساختن شیوع ویروس کرونا صورت گرفت، بسیاری از کشورها توجه و تمرکز خود را بر مشکلات حفاظتی این ویروس معطوف کردند؛ همچون تروریسم داخلی و قاچاق مواد مخدر.

به دلیل مشکلات کاهش بودجه، پرسنل و زمان، بسیاری از تسهیلات پر خطر و حساس نظیر فرودگاه ها، نیروگاه های هسته ای و مراکز نظامی، نصب سیستم های حفاظتی ضروری را متوقف ساخته اند. بدون وجود سیستم های مناسب، این تسهیلات حساس نسبت به حملات و قاچاق کالا، آسیب پذیر می شوند.

افزایش سودجویی قاچاقچیان مواد مخدر

شاید نگران کننده ترین موضوع آن باشد که مجرمین سازماندهی شده در دوران پاندمی، فعال باقی ماندند. اگرچه کرونا، رشد اقتصادی را تقریباً در تمامی صنایع کاهش داد، اما در قاچاق مواد مخدر سراسر جهان از رواج آن کاسته نشد. در واقع، در طی شش ماه اول سال 2020، ورود غیر قانونی مواد مخدر در برخی کشورهای اتحادیه اروپا بالاتر از این آمار در سال های گذشته بود.

با توجه به اجرای قوانین فاصله گذاری اجتماعی و افزایش محدودیت در ترددها، قاچاقچیان مواد مخدر، به روش های جدیدی مانند شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های برقراری ارتباط روی آوردند.

با این حال، اگرچه قوانین تغییر کرده است، اما هنوز جلوی حمل و نقل مقادیر عظیم مواد مخدر گرفته نشده است. با وجود کنترل مرزها، حمل و نقل تجاری مداوم کالاها بدان معنا است که تجارت مواد مخدر همچنان ادامه دارد.

لزوم افزایش سرعت

حفاظت بعد از کرونا باید سرعت رشد خود را افزایش دهد. لازم است که از سوء استفاده تروریست ها و گروه های مجرمین در این دوران جلوگیری شود.

بنابراین بهبودی شرایط پاندمی باید با حفاظت کارآمد و قدرتمند در تمامی بخش ها همراه باشد. پاندمی کرونا خلاء بین مدیریت کنونی و سیستم های حفاظتی که هم اکنون راه اندازی شده است را برجسته تر ساخت؛ که نیاز به قابلیت نصب سریع تجهیزات حفاظتی در شرایط اضطراری را نشان می دهد.

یکی از مواردی که شیوع کرونا آن را به اثبات رساند آن است که هماهنگی دقیقی بین تمامی مؤسسات و مراکز مرزی لازم است تا کارآمد بودن اقدامات حفاظتی را تضمین کنند. اگر گام های کافی در هر کشور برداشته نشود، تقویت بازرسی افراد، وسایل نقلیه و کالا در مرز بین کشورها چندان اثربخش نخواهد بود. به اشتراک گذاری اطلاعات در مرزها، از جمله تشخیص تهدیدات و آنالیز خطر نیز ضروری است.

سیستم بازرسی در مرز ها ، مهم تر از همیشه

سیستم های حفاظت مانند تجهیزات بازرسی اشعه ایکس یا x-ray می توانند در ایجاد این هماهنگی و افزایش حفاظت بسیار مؤثر باشند؛ چرا که به مراکز مرزی پشتوانه اطلاعاتی مورد نیازشان را ارائه می کند، به ویژه زمانی که منابع کم هستند و زمان از حساسیت بالایی برخوردار است. برای مثال، این تجهیزات بازرسی می توانند کالاهای قاچاقی نظیر مواد مخدر، مواد منفجره یا اسلحه را به آسانی و به سرعت تشخیص دهند. راهکارهای موبایلی نیز می توانند به سرعت راه اندازی شوند تا لایه اضافه تری از حفاظت فیزیکی را در هر جا و هر زمانی که نیاز داشته باشید، در اختیارتان قرار دهد.

ثبت یک پاسخ