۹ فروردین ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

نقش روزافزون IoT در ایمنی و تشخیص حریق

شکی نیست که اینترنت اشیا (IoT) به تدریج، بیشتر صنایع سنتی را متحول می کند. به گفته Thomas Dols (توماس دلز)، مدیر جهانی تولید نرم افزار در کمپانی Siemens Smart Infrastructure، شیوه کار کردن، محافظت در برابر حریق و ارائه خدمات ایمنی حریق نسبت به سال های گذشته، تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: «دیجیتالی شدن، نیروی محرکه این تغییر بوده و خدمات ایمنی حریق سنتی را به کسب و کاری مدرن با بهره وری بالا تبدیل کرده است. با وجود این موهبت جدید، ما در قلب دنیای اینترنت اشیا قرار داریم، با این هدف که بتوانیم تا حد امکان، دستگاه های ایمنی حریق بیشتری را به یکدیگر متصل کنیم. برای مشتریان، این قابلیت به معنای کاربری بهترِ کارشناسان مهندسی حریق، خدمات تعمیر و نگهداری بهتر و حتی فرصت های کسب و کار جدیدتر است.

مزیت اینترنت اشیا

IoT (اینترنت اشیا) توانایی سیستم های ایمنی برای متصل شدن به دنیا را فراهم می کند. یک مدیر یا مالک ساختمان حالا دیگر می تواند از هر جای دنیا با کمک یک موبایل، تبلت یا هر دستگاه دیگر، به سیستم های ایمنی خود متصل شود.

Rodger Reiswig (راجر ریزویگ)، نایب رئیس روابط صنعتی در کمپانی Johnson Controls اظهار داشت: «اگرچه سیستم ها می توانند به جهان متصل شوند، اما دغدغه های ایمنی همیشه در این میان وجود دارند. آیا سیستم ما در معرض خطر حملات هکرها قرار دارد؟ حال برای جلوگیری از چنین خطراتی در سیستم های ایمنی حریق باید تدابیر حفاظتی اندیشیده شود. این دغدغه به قدری اهمیت دارد که هر دو مؤسسه UL و NFPA وارد عمل شده اند تا استانداردهای حفاظت سایبری را برای محصولات و همچنین نحوه نصب آنها ارائه دهند».

اکنون مدیران و مالکان ساختمان ها می توانند سیستم های ایمنی حریق خود را یکپارچه سازی کنند، بدون اینکه لازم باشد حتماً در محل حضور داشته باشند. این قابلیت در زمان و منابع ارزشمند، صرفه جویی می کند. همچنین مشتری می تواند از نصب کننده یا یکپارچه ساز بخواهد تا سیستم ها را یکپارچه سازی کند تا پیش از وقوع هر حادثه، بتواند آن را تشخیص دهد.

امکانات اینترنت اشیا

بیشتر کمپانیهای اصلی و بزرگ در جستجوی آن هستند تا بتوانند قابلیت های اینترنت اشیا را بیشتر کنند. برای مثال، کمپانی Bosch، این هدف را تعیین کرده که تمامی دسته های محصولات الکترونیکی تا پایان سال 2020 به اینترنت اشیا مجهز شوند. این چشم انداز توسط سه عامل «سنسورها، نرم افزارها و خدمات» پشتیبانی می شود.

Andreas Kahl (آندریاس کال)، رئیس مهندسی نرم افزار و سیستم های اعلام حریق در کمپانی Bosch Building Technologies اظهار داشت: «در مورد آوردن فناوری اینترنت اشیا در بخش ایمنی حریق، کمپانی بوش چشم اندازهایی برای آینده متصور شده که در آن دستگاه های متصل و داده هایشان، خدمات جدیدی را به وجود می آورند که مزایای قابل توجهی برای مشتریان و یکپارچه سازان سیستم ها خواهد داشت. این سفر تحولات دیجیتالی، هم اکنون آغاز شده است، همانطور که اپلیکیشن های مبتنی بر IoT خدمات ایمنی حریق را در سطوح متعددی ارتقا می دهند.

ساختار سیستم متصل به شبکه در دستگاه هایی نظیر پنل ها و سنسورهای حریق به عنوان یک پیش نیاز باید به کمک هاب ها و درگاه هایی با امنیت بالا به اینترنت وصل شوند. در نتیجه سیستم می تواند به کمک یک سرور ابری و توسط پروتکل IP متصل گردد تا داده های آنی مانند سلامت دستگاه، وضعیت باتری و تاریخچه رویدادها را ارسال کند».

سرعت آهسته اتخاذ فناوری

IoT در صنعت ایمنی حریق، با وجود مزایای بسیاری که دارد، هنوز هم در مراحل اولیه خود به سر می برد. Cristina Aragon Vandenbent (کریستینا آراگون وندنبنت)، مشاور حفاظت حریق در کمپانی Telgiant Engineering and Consulting، اظهار داشت که بیشتر مشتریانشان تاکنون از فناوریهای مبتنی بر IoT در سیستم های اعلام حریقشان بهره مند نشده اند.

وی افزود: «مجهز شدن کنترل پنل ها و سیستم های اطلاع رسانی انبوه به شبکه IP در میان قراردادهای جدید ما قرار دارند. مزیت شبکه کردن کنترل پنل های اعلام حریق موجب ارتقای قابلیت های دستگاه ها خواهند شد».

بعضی از قابلیت های پیشرفته می توانند به تلفن های شخصی، کامپیوترها و سایر دستگاه های اطلاع رسانی متصل شوند. این قابلیت ها می توانند به عنوان یک شبکه گزارش دهی مکمل عمل کنند. اینها تنها برخی از قابلیت هایی است که به کمک اینترنت اشیا حاصل می شود.

ثبت یک پاسخ