۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
ITSمقالات

حفاظت حمل و نقل عمومی با راهکارهای جدید

هر کسی که از سال 2001 تاکنون تجربه سفر با پرواز را داشته است می داند که اقدامات حفاظتی و تدابیر امنیتی در فرودگاه ها، تشدید و تقویت شده و تأکید روی ایمنی مسافران در سرتاسر فرودگاه و حریم مربوط به آن مشاهده می شود. همچنین حمل و نقل عمومی، در مورد تعیین ابزارهای حفاظتی، با چالش های به خصوصی مواجه است. این تسهیلات باید ابزارهای محافظت از جمعیت مسافران خود را که دائماً تعویض می شوند، توسعه دهد. همچنین بر خلاف فرودگاه ها این تسهیلات حمل و نقل عمومی، اغلب صدها نقطه ورود و خروج مختلف دارند؛ مانند نقاط ورود برای اتوبوس ها، متروها، قطارهای باربری، قطارهای مسافربری و حتی کشتی ها.
حل کردن مشکل حفاظت حمل و نقل عمومی

برای مقامات و مسئولین حمل و نقل و نیز ارائه دهندگان راهکارهای حفاظتی آنها، حل کردن مسئله حفاظت حمل و نقل عمومی با تعیین دغدغه های اصلی و ارائه پاسخ های مناسب توسط سیستم ها، سیاست ها و رویکردهای حفاظتی برای کاهش خطرات، آغاز می شود.

اگرچه نقاشی کشیدن روی دیوارهای این مکانها و خرابکاری هایی از این دست، نشانه بارز رفتار مجرمانه در مراکز و ایستگاه های حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس و مترو به شمار می رود، اما این مسئله، چیزی نیست که مسئولان حمل و نقل تمام انرژی خود را روی آن متمرکز کنند. فنس ها و گیت ها می توانند از اتوبوس ها و قطارها محافظت کنند.

در عوض، ایمنی و حفاظت روزانه رانندگان و کارکنان حمل و نقل است که باید در اولویت اول قرار گیرد. این محافظت، با ایجاد محیطی امن آغاز می شود که نشانه های بارزی دارد و در صورت لزوم، هشدارهای صوتی فعال می شوند، که برای این کار، ابتدا دوربین های نظارتی لازم است تا تمامی وقایع را در صورت بروز حادثه ضبط کنند. ویدئوآنالیتیک نیز در دادن هشدارهای حفاظتی در مورد رفتارهای مشکوک در ایستگاه ها، همچون جا ماندن یک کیف، مفید و کاربردی خواهد بود.

پیشگیری از جرم در حمل و نقل

حوادث نگران کننده در تسهیلات حمل و نقل می تواند اَشکال متعددی داشته باشد، از تظاهر به اتفاق مانند افتادن عمدی از پله ها گرفته تا اقدام به خودکشی. ایستگاه های اتوبوس و مترو نیز مکانی برای اقامت افراد بی خانمان و کارتن خوابان شده که با عبور و مرور در محل تردد اتوبوس یا قطار، ممکن است جان خود و دیگران را به خطر بیندازند.

اگر کسی در محدوده مسیر مترو آسیب ببیند و ارائه دهنده خدمات حمل و نقل، مسئولیت پذیر باشد، باید متحمل خسارت های سنگینی شود. خودکشی، دغدغه اصلی اپراتورهای مربوطه است و امروزه پرسنل حمل و نقل عمومی آموزش دیده اند تا افرادی که مضطرب و پریشان به نظر می رسند و در محوطه پرسه می زنند یا عامدانه خود را به خطر می اندازند (مثلاً بیش از حد نزدیک لبه سکوی سوار شدن می ایستند) را جستجو کنند.

راه اندازی فناوری ویدئوآنالیتیک که می تواند به گونه ای برنامه ریزی شود تا هنگام وقوع اتفاقات از پیش مشخص شده، هشدار ارسال کند، هنگام مشاهده چنین رفتارهای خطرناکی به افراد مربوطه اطلاع می دهد. ویدئوآنالیتیک همچنین در ارسال هشدارهای حفاظتی در مورد رفتارهای مشکوک دیگر در ایستگاه به کار می رود؛ مانند وجود یک کیف یا بسته یا فردی که وارد محدوده های ممنوعه شوند.

چه در داخل وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، قطار، کشتی و یا در داخل خود ایستگاه ها، دوربین ها و سیستم های مدیریت ویدئو، عوامل کلیدی برای محافظت هوشمندانه و فعالانه به شمار می روند.

حفاظت حمل و نقل با فناوری های مدرن

اتوبوس ها و قطارهای امروزی به دوربین های مداربسته مجهز هستند و در ایستگاه های جدیدتر نیز حفاظت به عنوان اولویت های اصلی مد نظر قرار گرفته است. زیرساخت های قدیمی تر، شامل ایستگاه های مترو و پایانه های اتوبوس رانی، هنگام مجهز شدن به سیستم های حفاظتی ممکن است با چالش هایی مواجه شوند، اما حل این چالش ها نیز غیر ممکن نیست.

با گذشت زمان، حفاظت حمل و نقل عمومی به تکامل خود ادامه می دهد؛ چرا که ایستگاه های جدید در انواع مختلف حمل و نقل به سیستم افزوده می شود، ضمن اینکه ارتباط با مسافران نیز پررنگ تر می گردد. مردم می توانند هشدارهای اطلاع رسانی عمومی را بر روی موبایل های خود دریافت کنند و داده های ضروری مربوط به حمل و نقل نیز به موبایل هایشان ارسال خواهد شد که در مجموع تجربه سفر را برای مسافران ارتقا می بخشد.

ثبت یک پاسخ