۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
حفاظت پیرامونیمقالات

حفاظت پیرامونی از بیمارستان و مراکز درمانی در دوران کرونا

از میان تبعات و پیامدهای ناخوشایند ویروس کرونا یا COVID-19، افزایش جرم به ویژه سرقت بوده است. برای مثال در کشور انگلستان سرقت های کوچک از تسهیلات بهداشت و درمان و بیمارستان ها افزایش یافته است. سرقت کپسول اکسیژن و لاستیک های آمبولانس، نمونه هایی از این جرم ها هستند که در دوران قرنطینه پاندمی کرونا با رشد چشمگیری مواجه بوده اند. با توجه به مداوم و ضروری بودن کار در بخش خدمات بهداشت و درمان، حفاظت پیرامونی و محافظت از دارایی ها و سرمایه های فیزیکی و پرسنلِ این مراکز در برابر حملات فیزیکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اساساً این مسئولیت مدیران و متخصصان مراکز بهداشت و درمان است تا استراتژی های حفاظت فیزیکی را در جای جای مجموعه به کار گرفته و راه اندازی کنند و از بیماران، مراجعین، اموال و تجهیزات و سرمایه های بیمارستان محافظت کنند. چالش موجود، آن است که بسیاری از این بخش ها دائماً گسترش می یابند و پیچیده تر می شوند تا بتوانند پاسخگوی درخواست ها و نیازهای مردم باشند. گیت های حفاظت پیرامونی، محوطه های حفاظتی و اکسس کنترل، بخش هایی از یک راهکار در محافظت از بیمارستان ها هستند تا بتوانند در 365 روز سال به شکلی مؤثر و کارآمد، فعالیت کنند.

اکسس کنترل کارآمد

بیمارستان، محیطی است که زمان و سرعت عمل در آن اهمیت زیادی دارد؛ چرا که در آن اغلب، فاصله مرگ و زندگی، چند دقیقه است. بنابراین دسترسی بدون نیاز به توقف، عاملی کلیدی و مهم به شمار می رود. تمامی گیت ها و نقاط دسترسی در محیط پیرامونی بیمارستان باید ارزیابی و نظارت شوند و سیستم درب های آن می بایست کنترل متمرکزی داشته و دائماً تحت کنترل باشند.

وسایل نقلیه ای را در نظر بگیرید که نیاز به دسترسی فوری به بیمارستان دارند؛ راهکار مناسبی که باید تضمین کند وسایل نقلیه اورژانسی در صورت لزوم بتوانند به سرعت وارد بیمارستان شده یا از آن خارج گردند.

طراحی مناسب برای داشتن حداکثر حفاظت

اگر گیت های خودکار، تخصصی شده باشند، به اپراتورهای زیرزمینی بیش از همه توصیه می شود تا هر گونه علائم قابل مشاهده نظارت را نشان ندهند. هنگام طراحی پیاده رو و دسترسی وسیله نقلیه، گیت ها باید با قانون «در نظر گرفتن افراد دارای معلولیت» سازگار باشند. طراحی فنس ها و گیت ها می بایست امکان عبور دادن افراد در شرایط تخلیه و دسترسی اضطراری را داشته باشند.

 با توجه به پارک اتومبیل، گاه ممکن است لازم باشد راهبندها برای محافظت، بالا بروند. این راهکارها دسترسی را کنترل کرده و پیاده روها را از مسیرهای عبور و مرور وسایل نقلیه جدا می کنند و در عین حال از ساختمان های مختلفی همچون واحدهای تخصصی و بخش اورژانس، محافظت به عمل می آورند.

ارتقای حفاظت در کنار زیبایی ظاهری

ایجاد محیطی خوشایند، هنگام راه اندازی گزینه های حفاظتی در بیمارستان، اولویت مهمی به شمار می رود. کابل یا سیم خاردار اگرچه ممکن است متخلفین احتمالی را از ورود به مجموعه باز دارد، اما ظاهر محیط را رعب آور و ناخوشایند نشان می دهد.

یکی از راهکارهایی که هم زیبا و دلنشین به نظر برسد و هم از امنیت بالایی برخوردار باشد، نرده های عمودی و فنس های حفاظتی است. این نرده ها از حریم خصوصی و پیرامونی بیمارستان محافظت نموده و در عین حال، ظاهر آن را زیبا حفظ می کنند.

محدوده های تفریحی

برای محوطه هایی که باید ظاهر لطیف تر و زیباتری داشته باشند، مانند باغچه ها و محدوده های تفریحی، فنس های چوبی، گزینه ای ایده آل به شمار می رود. چوب دارای ظاهری طبیعی و خوشایند بوده و حس حفظ شدن حریم خصوصی را نیز القا می کند. این فنس ها ضمن داشتن ظاهری زیبا و جذاب، از ورود عوامل مزاحم نیز تا حدی جلوگیری می کنند. همچنین مانع ورود صداهای مزاحم به داخل محوطه می شوند و از این رو به کاهش آلودگی صوتی نیز کمک می کنند و فضایی آرام تر را برای بهبود بیماران به وجود می آورند.

حفاظت در فضای باز

بیمارستان ها و سایر تسهیلات و مراکز پزشکی، زباله های عفونی بسیاری تولید می کنند و لازم است محوطه بیرونی آن که به جمع آوری زباله ها اختصاص داده شده، محافظت شود تا پیش از خارج کردن آنها از محدوده، مواد خطرناک، از داخل سطل های مخصوص خارج نشود. بیمارستان ها موظفند بهداشت محوطه اطرافشان را تضمین نموده و از فنس های مناسب استفاده کنند تا مانع از افتادن این مواد به دست افراد غیر مجاز شوند.

ارزیابی خطرات

ارزیابی خطرات، برای اطمینان از اینکه راهکار مناسبی نصب شده، عاملی اصلی محسوب می شود. در تسهیلاتی که با خطر وقوع جرم مواجهند، محصولات دارای استانداردهای حفاظتی، احتمال جرم را کاهش می دهند. همچنین بهتر است محل نگهداری زباله های عفونی بیمارستان، از مکان های پر درخت و کم نور که قابلیت دید خوبی ندارند، دور باشد.

گزینه های کارآمد و با نصب آسانِ بسیاری وجود دارد که برای حفاظت از بیمارستان و سایر زیرساخت های بهداشت و درمان می توان به کار برد. لازم به ذکر است که هر بخش از بیمارستان باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد. هر مؤسسه با سایر مؤسسات متفاوت است و به برنامه حفاظتی منحصر به فردی برای تضمین ایمنی تمامی پرسنل نیاز دارد.

ثبت یک پاسخ