۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

فاصله گذاری اجتماعی با فناوری های RFID و LIDAR

طبق تعریف، فاصله گذاری اجتماعی، فاصله ایده آل بین افراد به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری است. برای مقابله با COVID-19، فناوری های به خصوصی در دسترس هستند تا به کاربران نهایی در اجرای هر چه بهتر فاصله گذاری اجتماعی کمک کنند. از جمله این فناوریها، می توان به راهکارها و فناوری های RFID و LIDAR اشاره کرد.

ویروس کرونا یا COVID-19 به یک پاندمی جهانی تبدیل شده که پیامدهای سنگین و قابل توجهی در سرتاسر دنیا بر جای گذاشته است.

یکی از روش های محدود کردن انتشار این بیماری، فاصله گذاری اجتماعی است که مفهوم جدیدی نیست؛ اما در دوران کنونی و به منظور مقابله با کرونا پر رنگ تر شده است. دولت ها و مصرف کنندگان در سرتاسر جهان، دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی را صادر کرده اند، به ویژه زمانی که سازمان ها مجدداً به کار باز گشته اند. برای مثال، در تایوان افراد می بایست در فضاهای باز 1 متر و در فضاهای بسته 1.5 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

با این حال، اجرای تدابیر فاصله گذاری اجتماعی نیز به امری حیاتی تبدیل شده است. استفاده از نیروهای انسانی برای نظارت بر این قوانین بسیار غیر کارآمد و هزینه بر خواهد بود. بنابراین برای تضمین اجرای صحیح این قانون، مصرف کنندگان به فناوری های به خصوصی روی آورده اند که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

ویدئو آنالیتیک

ویدئوآنالیتیک را می توان برای تشخیص سناریوهای مختلفی طراحی کرد، مثلاً تشخیص اینکه آیا فرد ماسک زده است، چه تعداد افراد به یک فروشگاه مراجعه می کنند یا اینکه کدام صف ها شلوغ تر هستند. ویدئوآنالیتیک با اجرای قوانین مربوط به حفظ فاصله ها می تواند برای نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی به شکلی کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس پستی که توسط کمپانی Zensors منتشر شده، راهکارهای ویدئویی این کمپانی می توانند به سؤالات گوناگون پاسخ دهند؛ نظیر اینکه چند نفر در مجموعه یا بیرون در مکان های عمومی شهر قرار دارند، یا اینکه آیا مردم از سیاست های فاصله گذاری اجتماعی پیروی می کنند. نقطه قوت نظارت تصویری آن است که سیستم دوربین ها در مراکز مختلف نصب و راه اندازی شده اند و نیازی نیست که بابت آن، هزینه نصب و راه اندازی جدیدی پرداخت شود.

LiDAR

LiDAR مخفف عبارت light detection and ranging به معنی تشخیص و تعیین دامنه نور است. این فناوری با ساتع کردن پالس های لیزر به یک شیء، کار می کند و زمانی که طول می کشد تا شیء پالس ها را دریافت و سپس آن را باز گرداند را اندازه گیری نموده تصاویر سه بعدی را ترسیم می کند تا سیستم را از فاصله با شیء آگاه سازد. LiDAR به عنوان یک تکنولوژی حفظ فاصله برای وسایل نقلیه خودران، محبوبیت بسیاری به دست آورده است و به همین دلیل انتظار می رود تقاضای کاربران برای این فناوری همچنان بالا باقی بماند.

همچنین لیدار را می توان برای حفظ فاصله اجتماعی بین افراد به کار برد. برای مثال کمپانی Quanergy Systems یک راهکار مبتنی بر LiDAR راه اندازه کرده تا به مصرف کنندگان در اجرای قوانین فاصله گذاری اجتماعی کمک کند. این کمپانی اظهار داشت: «زمانی که فاصله بین افراد کمتر از حد مشخص شده در فاصله گذاری اجتماعی باشد، یا تعداد افراد در یک محدوده، بیشتر از تعداد مقرر باشد، هشداری صادر می شود و پرسنل باید متفرق شوند». کمپانی افزود که این راهکار می تواند با کنترل حداکثر تعداد افراد در مکان های مستعد، همچون ایستگاه های قطار و مترو بسیار سودمند واقع شود؛ به این صورت که تعداد افراد، اتوبوس ها و قطارهایی را که در ایستگاه تردد می کنند شمارش می کند و در صورت بیش از حد بودن تعداد مردم، گزارشات لازم را ارائه می دهد.

RFID

فناوری کاربردی دیگر، RFID است که در آن از تگ ها و برچسب هایی برای ردیابی، جایگذاری و فهرست بندی آیتم ها استفاده می شود. در مورد اجرای قوانین فاصله گذاری اجتماعی، RFID می تواند ایفای نقش کند؛ بنابراین به افرادی که تگ به همراه دارند هنگامی که به یکدیگر نزدیک می شوند، هشدار داده خواهد شد.

کمپانی GuardRFID اظهار داشت: سیستم ردیابی آنی ما، زمانی که افراد دارای تگ به یکدیگر نزدیک می شوند، آلارمی را فعال می کند. این سیستم با ایجاد یک مرز مجازی در اطراف افراد، به محض نزدیک شدن افراد به یکدیگر، پیامی را به هر دو فرد ارسال می کند مبنی بر این که فاصله لازم بین شما نقض شده است. بسته به محیط و زیرساخت های مجموعه، این سیستم می تواند در فواصل 8 تا 15 پا (2.5 تا 4.5 متر) فعال شود.

ثبت یک پاسخ