۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
RFIDمقالات

نوآوری RFID در دوران کرونا با وجود قدمت بالای آن

همه ما به دلیل جهانی شدن ویروس و پاندمی کرونا متعجب و سردرگم شده ایم. کرونا به ضروری ترین مسئله ای تبدیل شده که بشریت با آن مواجه است و همه راجع به آن صحبت می کنند. صنایع مختلف نیز تحت تأثیر این پاندمی قرار گرفته اند و صنعت حفاظت نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. RFID یا شناسایی فرکانس رادیویی از جمله بخش هایی است که در کمک به مردم برای مواجهه بهتر با دوران پس از کرونا می تواند مفید و کارآمد باشد.
RFID برای خدمات درمانی

فناوری RFID به کشورها، کمپانی ها و مراکز درمانی کمک می کند تا از مردم محافظت کنند و مطمئن شوند که مبتلایان از خدمات درمانی مناسبی بهره مند می شوند. حتی هم اکنون، موارد کاربری جدید و نوآورانه RFID سعی دارد با این بحران مقابله کند.

در سال 2017، محققان دانشگاهی بر روی روش استفاده از سیگنال های RFID تحقیق کردند تا معیارهای سلامت انسانها یا حیوانات مانند ضربان قلب، فشار خون و نشانه ها و علائم حیاتی دیگر را بدون اینکه پزشک حضور فیزیکی در محل داشته باشد، بررسی و اندازه گیری کنند. Queensland Youngcare (کوئینزلند یانگکر) این فناوری را به کار برد تا افراد ویلچرنشین بتوانند بدون استفاده از دست تردد کنند (زیرا RFID درب را برای افراد باز می کند). همچنین کمپانی ElectroCore یک روش مبتنی بر RFID را ارائه کرد که توزیع درمان تحریک عصب واگ را کنترل می کرد تا درد افرادی که از سردرد شدید یا میگرن رنج می برند، کاهش یابد.

کاربرد RFID در سایر بخش ها و صنایع

اما RFID تنها در مسائل پزشکی کارآمد نبوده است. این فناوری در بخش های متعددی نظیر فروش، حمل و نقل، لجستیک، زنجیره تولید، صنایع دفاع، تولید، هوافضا، بسته بندی، ورزش، سرگرمی، کتابخانه ها و بسیاری موارد دیگر نیز به کار می رود. اما صنایع و بخش های دیگری نیز وجود دارد که شاید تا به حال به ارتباط آنها با RFID فکر نکرده باشید.

کاربرد RFID در ردیابی حیوانات خانگی و دام ها به اثبات رسیده است؛ مثلاً این فناوری در نظارت بر گله های دامی نیز مفید است. علاوه بر کمک به ردیابی حیوانات خانگی و دام ها، RFID در باغ وحش ها نیز به کار می رود. برای مثال، باغ وحش Cincinnati و Botanical پنگوئن هایی دارد که تگ های RFID را به آنان وصل کرده و در استخرهای شنای آنان ریدرهای RFID را نصب و راه اندازی نموده است تا دریابد که این پرندگان آبزی چه زمانی از روز را در آب سپری می کنند.

مراکز سرگرمی و تفریحی

علاوه بر این، RFID کمک کرده تا مردم از رویدادهای عمومی و مراکز تفریحی و سرگرمی، بیشتر لذت ببرند. به عنوان مثال، موزه هایی همچون موزه ویکتوریا و آلبرت یا کتابخانه های Smithsonian از جعبه ای مجهز به NFC استفاده می کنند که حاوی مدل های پرینت سه بعدی شده و تصاویر کارت پستالی از مصنوعات هستند تا توضیحات، دستورالعمل ها یا موسیقی مربوطه را پخش و صداهای مخصوص به هر یک از مصنوعات را ضبط کنند.

ردیابی دوندگان

به علاوه، برگزار کنندگان مسابقات دوی ماراتون Dusi Canoe در آفریقای جنوبی، ایمنی و سرعت دوندگان را در حین مسابقه با استفاده از تگ های RFID ارزیابی می کنند، در حالی که ریدرها در امتداد مسیر مسابقه نصب شده اند. به کمک این سیستم اگر یکی از دوندگان نیاز به کمک داشته باشد، برگزار کنندگان مطلع می شوند و اطلاعات مربوطه، به دوستان و خانواده آن دونده ارسال می شود تا برای وی آب و غذا بیاورند.

نکته مهم و قابل توجه آن است که RFID تنها برای شمارش در انبارها، روی قفسه فروشگاه ها یا در بیمارستان ها نیست و فقط برای ردیابی بیماران و تجهیزات پزشکی حین شرایط اضطراری نظیر پاندمی نیز کاربرد ندارد. RFID یک فناوری گسترده و پرکاربرد است که می تواند در روش ها و موارد بی شماری به کار رود.

ثبت یک پاسخ