۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

ربات های حفاظتی که به جنگ با کرونا می روند

ربات ها احتمالاً از بهترین راهکارهایی هستند که در دوران پاندمی کرونا به کار می روند؛ زیرا می توانند بسیاری از وظایف و کارهایی که با خطر ابتلا به بیماری همراه هستند را انجام دهند. بسیاری از بیمارستان ها به این موضوع پی برده اند و از ربات ها برای رساندن غذا و دارو به بیماران مبتلا به کرونا استفاده می کنند؛ بنابراین پرسنل بیمارستان از نظر فیزیکی به بیماران نزدیک نخواهند شد. کارخانجات نیز از ربات ها بهره مند می شوند تا فرآیندهای تولید خود را اتوماتیک کنند.

تولیدکنندگان ربات های حفاظتی نیز متوجه این حقایق شده اند و پی برده اند که این فرصتی است تا بتوانند خدمات بهتر و بیشتری را در اختیار مشتریانشان قرار دهند. بیشتر ربات های حفاظتی اصلی، خودمختار بوده و به دوربین ها و حتی سیستم های آنالیتیک مجهز هستند. این ربات ها می توانند به گشت زنی در برخی نقاط به منظور نظارت حفاظتی و رباتیک بپردازند. افزودن یک لایه ایمنی در مراقبت از بیماران تنها یکی از نیازهای پرسنل بهداشت و درمان است. در این مطلب به تعدادی از ربات های پر کاربرد در دوران پاندمی کرونا اشاره می کنیم.

ربات کوبالت برای محیط کاری ایمن تر

ربات حفاظتی Cobalt به دلیل قابلیت های حفاظتی در فضای بسته شهرت دارد؛ به ویژه در اداراتی که بتواند به شکلی ایمن در میان افراد کار کند. اکنون برای ادامه فعالیت های کاری و ایمن سازی فضای ادارات در دوران COVID-19، تولیدکننده این ربات، قابلیت غربالگری دما، بررسی پوشیدن ماسک و نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی را به آن افزوده است.

ربات کوبالت، دمای بدن را با استفاده از یک دوربین حرارتی FLIR از طریق مجاری اشکی چشم اندازه گیری می کند که بهترین حالت غربالگری دمای بدون تماس به شمار می رود. این ربات همچنین در مورد نیاز به حفظ فاصله در میان اعضای گروه ها آگاهی می دهد. این قابلیت ها جدای از هدف اولیه ربات یعنی گشت زنی در فضاهای اداره برای حفظ امنیت هستند.

Knightscope و یادآوری خطرات به شما

Knightscipe احتمالاً یکی از معروف ترین ربات های حفاظتی در بازار امروز به شمار می رود. در آوریل امسال، زمانی که کووید 19 به یک دغدغه جهانی تبدیل شد، تولیدکنندگان Knightscope یک ارتقای رایگان برای دستگاه های خود ارائه دادند که قابلیت اعلام عمومی را نیز به ربات می افزود.

Williwm Santana Li (ویلیام سانتانا لی)، رئیس و مدیرکل کمپانی Knightscope طی یک گزارش مطبوعاتی اظهار داشت: «ما خوشحالیم که اعلام کنیم قابلیت اعلام عمومی COVID-19 آماده راه اندازی در این ربات است. ما این ویژگی را به عنوان یک ارتقای رایگان برای تمامی مشتریان ربات Knightscope به صورت بخشی از ماشین به عنوان یک سرویس (MaaS) اضافه کردیم. اکثریت مشتریان ما از به دست آوردن این ارتقا هیجان زده شدند».

P-Guard برای تقویت محدودیت ها

در تمام جهان دولت ها از طریق محدودیت های کامل یا نسبی، با انتشار و شیوع کرونا مبارزه می کنند. اما تقویت این محدودیت چندان آسان نیست؛ چرا که مسئولین نمی توانند از پرسنل بخواهند هر گوشه و کناری را نظارت کنند. چنین دغدغه ای می تواند در صورتی مرتفع شود که از ربات های نگهبان برای گشت زنی در مناطق محدود شده استفاده کنید.

Rovenso حین گشت زنی، ضدعفونی می کند

Rovenso یک تولیدکننده ربات سوئیسی است که بر حفاظت تمرکز دارد. از زمانی که COVID-19 به یک دغدغه جهانی تبدیل شد، این کمپانی شروع به بررسی این احتمال کرد که ربات بتواند در حین گشت زنی در فضاهای کاری، به ضدعفونی سازی نیز بپردازد. ایده ارائه شده، تنها دستگاهی نبود که هر از گاهی نور UV را به اتاق بتاباند، بلکه ایده این بود که بتواند به صورت خودمختار تصمیم بگیرد که چه چیزهایی باید ضدعفونی شوند (مثلاً میزها و نیمکت ها بیشتر از سقف).

این ربات هنوز هم در مرحله تولید است، اما کمپانی تولید کننده بر روی امکان کاربرد آن در بازارهای مختلف کار می کند.

ثبت یک پاسخ