۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
شهر هوشمندمقالات

مهم ترین عامل در یک شهر هوشمند: قابلیت اتصال

فناوری های شهر هوشمند روز به روز رایج تر و پر کاربردتر می شوند؛ به گونه ای که در سال جاری هزینه های اجرا شده در شهر های هوشمند به 124 میلیارد دلار رسید؛ یعنی 18.9 درصد افزایش نسبت به سال 2019. مهم ترین امکانات یک شهر هوشمند عبارت است از خودروهای بدون راننده، هوش مصنوعی، روشنایی هوشمند خیابان ها و پارکینگ هوشمند. این فناوری ها یکی از چالش های اساسی شهرها را برطرف می کنند؛ یعنی چگونگی کاهش هزینه ها و ایجاد رشد اقتصادی، همراه با افزایش ثبات و ارتقای خدمات عمومی و کیفیت زندگی شهروندان.

با این حال، در مورد شهر هوشمند، قابلیت اتصال با کیفیت و هوشمندی شهر ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین، جامعه هوشمند به بالا بودن سرعت فعالیت ها و واکنش ها بستگی خواهد داشت. وجود تأخیر یا اختلال در این واکنش ها نقشی تعیین کننده در عملکرد کل جامعه دارد و منجر به افزایش نارضایتی و کاهش بهره وری اقتصادی خواهد شد.

چرا قابلیت اتصال عاملی کلیدی است

فناوری در دهه های اخیر موجب پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی شده است. زمانی شهروندان به اینترنت Dial-up متکی بودند و باید بین برقراری تماس تلفنی و اتصال به اینترنت یکی را انتخاب می کردند، اما اکنون قابلیت اتصال هم در خانه و هم در خیابان به طور مداوم و پایدار وجود دارد. این همان معنای شهر هوشمند است؛ شهری با قابلیت اتصال کامل و همیشگی. با استفاده از فناوری برای بهینه سازی شهر، مسئولان، مزایای آن را از جهات مختلفی خواهند دید؛ از حمل و نقل بهتر و تردد آسان گرفته تا بازیافت هوشمند و صرفه جویی در برق. بنابراین قابلیت اتصال مداوم برای عملکرد یک شهر هوشمند امری ضروری محسوب می شود.

فناوری 5G نیز در محقق کردن اهداف شهر هوشمند نقش مؤثری دارد؛ چرا که پوشش دهی، سرعت و پهنای باند بسیار گسترده تری ارائه می کنند.

مقابله با تغییر آب و هوا

جمع آوری و آنالیز داده ها مزایای متعددی دارند که شهرهای هوشمند امکان آن را فراهم می سازند؛ اما مهم ترین مزیت این کار، کمک به مقابله با تغییر آب و هوا است.

سنسورهای کیفیت هوا، ساختمان های هوشمند و منابع انرژی تجدید پذیر همگی به کاهش اثرات منفی روی محیط کمک می کنند. نمونه هایی از این امکانات عبارتند از خودروهای بدون راننده که با باتری کار می کنند و روشنایی خیابان تنها وقتی فعال می شوند که هوا تاریک شود. این امکانات نه تنها هزینه های اضافی شهری را کاهش می دهند، بلکه منابع آلودگی را نیز از بین خواهند برد.

بخش دیگر شهرهای هوشمند، خیابان های هوشمند هستند؛ یعنی استفاده از سنسورهای بهینه سازی ترافیک و نظارت بر محیط شهری. این فناوری ها می توانند به راحتی با وسایل و تجهیزات داخل خیابان ها یکپارچه شوند. در نتیجه ساختمان های هوشمند به وجود می آیند؛ برای مثال این ساختمان ها دارای راهکارهای اینترنت اشیا هستند و از وسایل هوشمندی مانند سیستم آب هوشمند استفاده می کنند تا هنگام نشت و چکه کردن شیر آب، آن را تشخیص داده و به کاربر اطلاع دهد.

با توجه به این که شهرهای هوشمند مزایای بسیاری دارند، لازم است مسئولان و متخصصان محلی را به کار گماشت و تجهیزات هوشمند را در زیرساخت ها نصب نمود. اتصال پایدار و بدون قطعی، مزایای شهر هوشمند را به همراه خواهد داشت؛ همچون افزایش کارآیی اجرایی برای مسئولان، ارتقای خدمات و کیفیت زندگی برای شهروندان در جوامع.

ثبت یک پاسخ