۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

تأثیر شبکه 5G بر فناوری خانه هوشمند

5G یا شبکه اینترنتی نسل پنجم یکی از فناوری های جدید است که می تواند دسترسی ها را برای کاربران تا حد چشمگیری افزایش دهد. در این مطلب تأثیر این شبکه را بر رشد و افزایش نوآوری در فناوری خانه هوشمند مورد بررسی قرار می دهیم. تأثیر شبکه 5G در فناوری خانه هوشمند ، منجر به افزایش حجم داده های تولید شده ای می شود که باید بین دستگاه های خانه هوشمند از طریق سیستم ابری منتقل شوند. با استفاده از قدرت محاسبات ابری انبوه و توانایی آن در پردازش داده ها در ابعاد وسیع، می توانیم داده ها را دقیق تر و عمیق تر آنالیز کنیم و این کار با افزایش سرعت، آگاهی و هوشمندی دستگاه های خانه هوشمند، به ما کمک شایانی خواهد کرد.

آیا شبکه 5G نوآوری بیشتری در فناوری خانه هوشمند به همراه خواهد داشت؟

یک مثال از نوآوری با استفاده از شبکه 5G در سیستم های دوربین مداربسته خانگی موجود در خانه هوشمند است. محصولات در حال حاضر به شما اجازه می دهند تا قابلیت هایی مانند تشخیص حرکت را مورد استفاده قرار دهید. این فناوری یک شکل ابتدایی از نظارت است که بر تغییرات تصاویر نظارت می کند و در صورت وقوع هر حرکت غیر طبیعی، صاحبخانه را مطلع خواهد کرد.

زمانی که شبکه 5G به اجرا درآمد، داده های ویدئویی گرفته شده می توانند به ابر ارسال شوند، با جزئیات بیشتری تحلیل و آنالیز گردند و به سیستم اجازه خواهد داد تا تصمیم بگیرد آیا این حرکتی که رخ داده، از سوی یک انسان بوده یا شیء و یا حیوان. تشخیص چهره نیز می تواند در این زمینه استفاده شود. این فناوری هنگام گزارش دهی یک حادثه به پلیس، خدمات دقیق تر و واضح تری ارائه می کند.

همچنین می توانید داده های به دست آمده از دستگاه های مختلف را به منظور تشدید اقدامات حفاظتی و امنیتی در خانه خود استفاده کنید. یک دوربین مداربسته مجهز به دتکتور حرارتی می تواند با ارائه تصویری بزرگ تر و داده های بیشتر، خطاهای کوچک را در دستگاه های هوشمند خانگی حذف کند.

نمی توانیم برای تصمیم گیری تنها به دستگاه های هوشمند متکی باشیم، بلکه باید پردازش دستگاه را بهبود بخشیم تا اطلاعات لازم برای ارزیابی و انجام اقدامات مورد نیاز را به دست آوریم.

شبکه 5G به دارندگان فناوری خانه هوشمند چه قابلیت هایی می بخشد؟

خانه های هوشمندی که از شبکه 5G استفاده می کنند، در حال حاضر کم هستند و در کنار آن از شبکه های وای فای، بلوتوث و سایر پروتکل های شبکه ای نیز استفاده می کنند. بر خلاف شبکه 4G، شبکه 5G با دستگاه های کم مصرف کار خواهد کرد و در نتیجه می تواند با دستگاه های متصل بیشتری کار کند.

به عنوان مثال، یخچال فریزر شما و سایر وسایل آشپزخانه، می توانند با یکدیگر و در سیستم خانگی شما کار کنند تا یک فناوری خانه هوشمند و اتوماتیک را به وجود آورند. اگر فریزر شما به اینترنت متصل است، در صورتی که برق آن قطع شود، پیغامی دریافت خواهید کرد، اما اگر سایر وسایل خانه تان به اینترنت خانگی وصل باشند، می توانید تعیین کنید که آیا این مشکل به وجود آمده مشکل برق خانگی شما بوده یا تنها مشکل از فریزرتان است. قابلیت اتصال سریع تر بدان معنا است که کاربران می توانند به سرعت از مزایای داده های تولید شده از دستگاه های خانه هوشمندشان بهره مند شوند؛ همچون سنسورهای مصرف آب که می توانند سطوح مجاز مصرف آب را نظارت کنند.

همین قابلیت ها در مورد وسایل نقلیه نیز صدق می کنند. خودروها در آینده اکثراً خودران و اتوماتیک خواهند بود و به دوربینی مجهز می شوند که می تواند به سیستم حفاظتی شما متصل شود و امنیت و حفاظت اطراف خانه شما را نیز ارتقا بخشد؛ چرا که در صورت ورود هر عامل بیگانه ای قبل از رسیدن آن به جلوی درب خانه، شما را مطلع سازد.

ثبت یک پاسخ