۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

ویروس کرونا کاربران را به فناوری خانه هوشمند علاقمندتر کرد

پاندمی COVID-19 مردم سراسر دنیا را وادار به خانه نشینی کرد. کار کردن در خانه به امری طبیعی تبدیل شد. مدارس تعطیل شدند و آموزش آنلاین به سرعت رواج یافت. تمامی این تغییرات، تقاضا برای راهکارها و فناوری خانه هوشمند DIY (فناوری خودت انجام بده) را بیشتر کرد؛ راهکارهایی که زندگی در خانه را آسان تر کرده و برای نصب و راه اندازی شان نیازی به متخصصان و نصب کنندگان حرفه ای نیست.

بر اساس پیش بینی مؤسسه Market Research Future، بازار خانه هوشمند DIY در سال 2020 در حال کسب ارزش شگفت انگیزی است و تا سال 2023 مقدار آن به تقریباً 54 میلیارد دلار خواهد رسید. این بازار احتمالاً بین سالهای 2017 تا 2023، رشد 35 درصدی را تجربه می کند.

راهکارهای خانه هوشمند DIY در حال حاضر نیز بسیار رایج هستند. انجام یک تحقیق سطحی بر روی سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی اصلی و بزرگ، تعدادی از محصولات را در قیمت های متنوع آشکار خواهد کرد. اگرچه در نگاه اول، تمامی این محصولات ممکن است با قابلیت های مشابه به نظر برسند، اما تمامی راهکارها یکسان نیستند. در ابتدا باید بدانید که چه ویژگی هایی، یک خانه را هوشمند می سازد.

اجزای ضروری یک خانه هوشمند

در زیر تعدادی از رایج ترین راهکارهای خانه هوشمند DIY ارائه شده است. این محصولات به راحتی نصب می شوند و در مقایسه با سیستم های حرفه ای که برای نصب نیاز به متخصص دارند، کم هزینه تر هستند. مهم تر از همه اینکه دسترسی آنها به بخش قابل توجهی از بازار نیز مقدور است.

بلندگوی هوشمند:

بلندگوهای هوشمند در سالهای اخیر به شدت محبوب و رایج شده اند. به گفته مؤسسه تحقیق بازار Allied، انتظار می رود بازار جهانی خانه هوشمند بین سال های 2018 تا 2025، 23.4 درصد رشد داشته باشد. سردمدار این رشد، کشور ایالات متحده با تقریباً 37 درصد افزایش تقاضا، خواهد بود. بسیاری از این بلندگوها خدمات اینترنتی متعددی فراتر از موزیک و سرگرمی ارائه می کنند. بلندگوهای هوشمند حتی در کنترل دستگاه های هوشمند دیگر در خانه با فرمان های صوتی نیز کارآمد هستند.

دوربین حفاظتی هوشمند:

حفاظت همیشه، فارغ از شرایط پاندمی ویروس، یک دغدغه مهم محسوب می شود. دوربین های حفاظتی خانه هوشمند گزینه ای برای راهکارهای نظارت تصویری حرفه ای همراه با نصب آسان و هزینه های کمتر ارائه می کنند. بسیاری از این دوربین ها، قابلیت های هوشمندی نظیر تشخیص حرکت دارند و به شما امکان دسترسی به ویدئوها را از راه دور نیز می دهند. به عبارت دیگر شما می توانید یک دوربین در اتاق کودکانتان نصب کنید تا آنها را از اتاق دیگر یا حتی وقتی سر کار هستید، تحت نظارت قرار دهید.

ترموستات های هوشمند:

سیستم های تهویه هوای هوشمند، کنترل بیشتر روی مصرف انرژی را امکان پذیر می کنند که موجب کاهش هزینه ها می شود. شما می توانید به این ترموستات ها برنامه زمانی بدهید تا در حین ساعات مشخصی کار کنند یا از سنسورهای آنها استفاده کنند و بروز تغییر دما را به طور خودکار تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهند.

تلویزیون هوشمند:

تلویزیون های قدیمی خوب این روزها دل آزار شده اند! چرا که مردم روز به روز بیشتر به فکر حذف کابل از وسایل برقی خانه می افتند. یک تلویزیون هوشمند گزینه های متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد و پخش برنامه ها به صورت آنلاین را امکانپذیر می کند. شما می توانید با خریدن یک تلویزیون هوشمند جدید یا با هوشمند کردن تلویزیون قدیمی تان با استفاده از دستگاه های مخصوص موجود در بازار، این کار را انجام دهید.

روشنایی هوشمند:

چراغ های هوشمند در دو نسخه وجود دارند: سوئیچ ها و لامپ ها. می توانید چراغ های هوشمندتان را از طریق اپلیکیشن ها و موبایلتان کنترل کنید. کنترل شدت نور، رنگ و دیگر ویژگی های روشنایی خانه نیز امکانپذیر خواهد بود. سوئیچ ها ممکن است به قدری پیچیده باشند که نتوانید خودتان آنها را نصب کنید، اما اغلب، این فناوری ها ارزان قیمت تر هستند.

پریز هوشمند:

مزیت اصلی یک پریز هوشمند آن است که می توانید آن را با موبایلتان کنترل کنید. برق یک دستگاه را قطع کنید و زمان روشن شدن دستگاه را به سلیقه خود برنامه ریزی نمایید.

جاروبرقی رباتیک:

این دستگاه به اندازه بلندگوهای هوشمند محبوب خواهد شد؛ زیرا زندگی را بسیار آسان تر می کند! نکته جالب توجه آن است که جاروبرقی های هوشمند در بازار، جدید نیستند، اما با رایج تر شدن مفهوم خانه هوشمند، تقاضا برای این دستگاه نیز افزایش یافت. جاروبرقی های روباتیک به قدری هوشمند هستند که هر گوشه ای از خانه را بدون نیاز به کمک شما تمیز می کنند.

استفاده بهینه از فناوری های خانه هوشمند

دستگاه های خانه هوشمندی که در این مطلب ذکر شد، همگی مفید هستند، اما برای بهره مندی کامل از مزایای آن باید آنها را به کمک هاب ها یا بلندگوها، با یکدیگر یکپارچه کنید. به عبارت دیگر شما می توانید دستگاه ها را از طریق فرمان های صوتی و اتوماتیک سازی کارهایشان، کنترل نمایید.

ثبت یک پاسخ