۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
خانه هوشمندمقالات

چگونه خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید؟

هنگامی که واژه خانه هوشمند به گوشتان می خورد، ممکن است تجهیزات مختلفی به ذهنتان برسد؛ از سیستم آلارم خانگی گرفته تا Amazon Alexa یا روشنایی خودکار. فناوری های خانه هوشمند به شما راحتی و ایمنی بیشتری می بخشند و با توجه به نیازها، خواسته ها و بودجه شما نیز متغیر هستند.
شروع به کار

کارِ ساختن یک خانه هوشمند یا تبدیل خانه ای که اکنون در آن زندگی می کنید به خانه ای هوشمند، با نیازها و ترجیحات شما شروع می شود. بعضی از صاحب خانه ها ممکن است ترجیح بدهند تا از آرامش آغاز کنند، همچون خودکار کردن روشنایی، در حالی که برخی دیگر ممکن است دغدغه حفاظت و ایمنی را داشته باشند، بنابراین از سیستم آلارم شروع می کنند. به هر حال، هیچ روش درست یا غلطی برای آغاز این راه وجود ندارد و همه چیز بستگی به خواست و اولویت های شما دارد. اگر بودجه شما محدود باشد این پروژه می تواند به تدریج و با حداقل هزینه اجرا شود.

در ابتدا شما باید با یک کنترلر خانگی هوشمند شروع کنید. این کنترلر به تمامی دستگاه های خانه تان کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و هماهنگ با هم کار کنند. تا جایی که وقت و بودجه دارید، می توانید آیتم ها و اقلام خانه هوشمند گوناگون اضافه کنید؛ مانند قفل درب، کنترل های روشنایی، ترموستات ها و دوربین های حفاظتی خانگی. بسیاری از محصولات جدید، با محصولات موجود در بازار سازگاری داشته و می توانند کار کنند، بنابراین نیازی نیست زمانی که به سیستم خانه هوشمندتان دستگاه جدیدی اضافه می کنید، مجبور شوید دستگاه های موجود را نیز تعویض کنید.

زیرساختها

در دنیای امروز، بیشتر محصولات قابلیت اتصال به Wi-Fi دارند. بعضی از محصولات با پروتکل های متفاوتی مانند Zigbee و Z-Wave کار می کنند. برای این دسته از محصولات، کنترلر با شبکه وایرلس شما یکپارچه شده و دستگاهتان از طریق آن کنترلر با شما ارتباط برقرار خواهد کرد، بنابراین به سیگنال اینترنتی تبدیل می شود که می توانید به آن سیگنال از طریق دستگاهتان دسترسی پیدا کنید.

با توجه به اینکه روی سیستمی از قبل نصب شده کار می کنید یا سیستمی جدید، زیرساختها متفاوت هستند. گاهی اوقات، دستگاه های وایرلس، بسته به اینکه چه زمانی ساخته شده اند و اینکه آیا زیرساخت های موجود ضروری را دارند یا خیر، تنها گزینه در خانه های قدیمی به شمار می رود. با زیرساختهای جدید، طیف گسترده ای برای سیم کشی خانه یا اداره تان خواهید داشت؛ بنابراین این فرآیند ارزان تر شده و طبیعی تر خواهد بود. در این ساختار، بسیار مهم است که مقدار سیم بیشتر از نیاز در نصب در نظر بگیرید تا بتوانید بعدها فناوری های دیگری را نیز اضافه کنید.

زمانی که مجبورید یک گزینه را انتخاب کنید، بهتر است اتصال با سیم را برگزینید؛ زیرا اتصال بهتر و مطمئن تری به شما خواهد داد. اتصالات با سیم از Wi-Fi استفاده نمی کنند، بنابراین مشکل محصولاتی مانند دوربین های حفاظتی با پهنای باند بالا که منجر به کُند تر شدن عملکرد تبلت و موبایل هوشمندتان می شود را نخواهد داشت.

فناوری های رایج

رایج ترین فناوری ها در سال جاری فناوری های حفاظتی و داشتن خانه ای متصل به شبکه هستند. مردم خواهان آن هستند که عزیزانشان چه در خانه یا محل کار، در امنیت باشند. آنان می خواهند قادر به نظارت بر فضای شخصی شان باشند و از طریق قفل های درب، پنل های آلارم و دوربین های نظارتی، ببینند که چه زمانی مراجعین می آیند و می روند. این فناوری ها بسیار ارزان تر و کاربر پسند تر از سابق شده اند.

فناوری رایج دیگر، صوت است، چرا که مصرف کنندگان به شکلی روزافزون می خواهند دستگاه هایشان را با فرمان های صوتی کنترل کنند. با یک فرد متخصص مشورت کنید تا به شما اطمینان دهد که محصولاتی که انتخاب کرده اید قابلیت کنترل صوتی را داشته و با یکدیگر نیز کار می کنند. اغلب مردم این قابلیت را دوست دارند که به دستیار صوتی خانه هوشمندشان بگویند: «Hey Alexa, let’s party» (هی الکسا، بیا مهمانی بگیریم!) و سپس چراغ ها روشن شوند، درب ها برای مهمانان باز شوند، موسیقی شروع به پخش کند و غیره.

هوشمند کردن خانه، فرآیندی پر هزینه و گران قیمت به نظر می رسد، اما می توان با هزینه های پایین تر نیز این کار را انجام داد. باید قبل از هر اقدامی، با یکپارچه سازِ با تجربه ای مشورت کنید و اطمینان یابید که تمامی تجهیزاتتان با هم کار می کنند.

ثبت یک پاسخ