۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
کنترل دسترسیمقالات

کرونا، مهمان ناخوانده ای که پشت دربهای شماست

درخواست کنترل دسترسی حساب شده و دقیق در تسهیلات و اماکن عمومی و خصوصی، عاملی است که معماران، سازندگان و مدیران آن اماکن باید بر روی آن برنامه ریزی کنند تا خطرات فیزیکی و سلامتی افراد از جمله کنترل کرونا ویروس را مدیریت نمایند.
گاهی اوقات این مسئله مربوط می شود به عدم اجازه ورود به ناقلان احتمالی خطرات مانند سرایت بیماری؛ گاه این مسئله عامل اصلی خطر را رد کرده و اجازه ورود به آن نمی دهد؛ مانند آلودگی وسیله نقلیه، دود و آلرژن های رایجی همچون گرده ها. چنین آلرژن هایی می توانند افراد مبتلا به تب یونجه را دچار مشکل کنند که در استرالیا و نیوزلند حدود 18 درصد از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.
افزایش تقاضای دربهای گردان و ورودی های حفاظتی

مایکل فیشر، مدیر کمپانی Boon Edam در استرالیا اظهار داشت: «ما شاهد افزایش حداکثری تقاضای درب های گردان و ورودی های حفاظتی و امنیتی تحت تأثیر عوامل بلندمدتی همچون خطرات بهداشت و سلامت عمومی ناشی از افزایش آلودگی هوا و آلرژن ها بوده ایم. همچنین شاهد افزایش علاقمندی به کنترل دسترسی و محیطی هستیم که به دلیل افزایش مشکلات سلامت عمومی از جمله دود ناشی از آتش سوزی ها در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است تا مراجعین را وادار به پیروی از مقررات در محل کارهای عمومی و خصوصی کنند. این مقررات ناشی از شیوع کروناویروس می تواند در آینده آگاهی در رعایت بهداشت و سلامت عمومی را افزایش دهد.

فیشر می گوید که این مقررات منجر به افزایش تقاضای درب های گردان و ورودی های حفاظتی به عنوان بخشی از برنامه ریزی گسترده برای سلامت عمومی شده و در آینده نیز قرار نیست برداشته شود. این برنامه ها شامل طیف گسترده ای از مسائل رو به افزایش می شود؛ چرا که افراد بیشتری فضاهای کوچکتر را در محیط های شهری شلوغ پر می کنند.

این مشکلات از مقررات خطر سلامت از سوی افراد بیمار گرفته تا عوامل درمانی ثابت و وسیع تر در تمام ساختمانها را شامل می شود؛ از جمله عدم اجازه ورود آلودگی و محافظت از انرژی به کار رفته در گرمایش ساختمان، تهویه و سیستم های تهویه هوا (HVAC). سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا اظهار می دارد که سیستم تهویه هوا بین 40 تا 50 درصد از انرژی ساختمانهای تجاری را مصرف می کند و هر ساله در تولید 34.7 مگاتون کربن دی اکسید و گازهای گلخانه ای سهیم است.

مزایای متعدد دربهای گردان

طراحان مدتها است که از مزایای درب های گردان در داشتن ساختمان هایی که از انرژی محافظت می کنند مطلع هستند. این درب ها با قابلیت جالبِ «همیشه باز، اما همیشه بسته» از هدر رفتن هوای تهویه شده و انرژی به جز خروج آلودگی های هوا جلوگیری می کنند. دلیل این عملکرد هوشمندانه آن است که درب های گردان به عنوان قفل های هوشمند برای عبور و مرور هوا عمل می کنند که اجازه می دهند شخص عابر، جریان ملایمی از هوا را وارد یا خارج کند در حالی که هوای خنک و باارزش داخل را در روزهای گرمتر، داخل ساختمان حفظ می کند و هزینه های تهویه هوا را کاهش می دهد.

در روزهای سردتر سال، این درب ها هوای سرد را بیرون نگه می دارند، بنابراین هزینه های گرمایش را کاهش می دهند. همچنین توانایی آنان در عدم اجازه ورود آلاینده های هوا در تمامی مواقع سال افزایش یافته است و این تحت تأثیر تهدیدات بلندمدت و فصلی می باشد.

وی در ادامه یاد آور شد: «آگاهی از نیاز به درب های گردان و ورودی های حفاظتی نیز افزایش خواهد یافت زیرا کارکنان و مقامات عمومی در حال تقویت وظایف مراقبت از تسهیلات هستند در جایی که کارگران ممکن است در معرض خطرات فیزیکی، آلرژن ها و تهدیدات رایج باشند؛ چه در حال حاضر یا در آینده. خطر سرایت بیماری از افراد ناقل در حال افزایش است؛ زیرا بیشتر افراد بر روی فضاهای کوچکتر در محل کارشان و در فضاهای عمومی متمرکز شده اند. برای مثال، نسبت فضا در هر یک از کارکنان ده ها سال است که کاهش یافته است و حالا به 8 الی 12 متر مربع برای هر نفر رسیده است.

دورانی حساس

آلودگی به ویروس، حقیقتی در زندگی به شمار می رود. بیماران آلوده به ویروس از ابتدای بشریت با ما بوده اند، اما امروزه مردم بیشتر از هر دوران دیگری در هم آمیخته شده اند. حتی در قرن گذشته ما با مصائب جمعی جدی مواجه بودیم، مانند آنفلوآنزای اسپانیایی که 30 تا 100 میلیون نفر از مردم دنیا را به کام مرگ کشاند، که 10 هزار نفرشان استرالیایی بودند.

اکنون در دورانی حساس قرار داریم و ما باید به جای اینکه تنها یک هشدار دهنده باشیم، خود را آماده کنیم. ما برای این لحظات سخت آماده نبودیم و این یک مشکل چندگانه است؛ اما میگوییم که درب های گردان برای محیط های مختلف مزایایی دارند که هر روز بیشتر مشخص می شود. همه طراحان و مدیران تسهیلات وظیفه مراقبت و محافظت را دارند تا تهدیدات و سرایت بیماری را محدود کنند.

شما اغلب می شنوید که پزشکان به مردم توصیه می کنند در شرایطی که هوا بسیار آلوده است در فضاهای بسته بمانند که توصیه خوبی نیز هست. شما نیز باید فضای بسته و داخلی را سالم و پایدار نگاه دارید. بنابراین مسئولین بهداشت و سلامت عمومی نیز حواسشان به حفظ نظم در میان افراد است و در شرایط پاندمی یا شیوع یک عامل بیماری زای مسری، مقرراتی را در فضاهای عمومی و خصوصی وضع می کنند که در هر مکان، از درب های ورودی آن شروع می شود».

۱ نظر

ثبت یک پاسخ