۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

کاربری دوربین های حرارتی تا چه اندازه گسترش یافته است؟

هزینه بالای دوربین های تصویربرداری حرارتی در گذشته موجب شده بود تا این دوربین ها بیشتر توسط صنایع نظامی و ارتشی مورد کاربری قرار بگیرند. با این حال، کاهش قیمت این فناوری ها راه را برای گسترش بازار مصرف کننده دوربین های حرارتی باز کرد. در همین راستا، تعدادی از کارشناسان صنعت حفاظت و نظارت تصویری به این سؤال پاسخ داده اند: کاربری دوربین های حرارتی تا چه اندازه گسترش یافته است؟
Fredrick Wallberg (فردریک والبرگ) از کمپانی FLIR

دوربین های حرارتی ده ها سال است که راهکاری برای حفاظت پیرامونی به شمار می روند. در سال جاری، شاهد افزایش یکپارچه سازی دوربین های حرارتی با راهکارهای دیگری نظیر رادار هستیم که برای بهبود اضافه کاری، تشخیص در طیف وسیع و تأیید آلارم در فرودگاه ها و سایر مکان های گسترده به کار می روند. به لطف همکاری های میان فناوری های جدید و فناوری های حرارتی، مشتریان به ارزش بیشتر راهکارهای حرارتی نسبت به گذشته پی برده اند. امروزه، تسهیلات و صنایع مختلف از فناوری های حرارتی نه تنها برای حفاظت پیرامونی، بلکه برای مقاصد پیش بینانه نیز بهره می گیرند. راه اندازی دوربین های حرارتی رادیومتریک با نرم افزارهای جدید تشخیص دما، اپراتورهای نیروگاه ها را قادر می سازد تا تجهیزات را از راه دور بازرسی کنند، اجزای تحت خطر داغ شدن را شناسایی نموده و قبل از آسیب وارد شدن و خسارت دیدن تجهیزات، پاسخ دهند.

Joe Byron (جو بایرون) از کمپانی MOBOTIX

دوربین های تصویربرداری حرارتی نه تنها مزایای متعددی برای حفاظت فیزیکی دارند، بلکه می توانند نقشی حیاتی در بهره وری عملیاتی و ایمنی کارگران در صنایع گوناگون ایفا کنند. اگرچه بسیاری از تسهیلات تولیدی، پالایشگاه ها و نیروگاه ها دوربین های حرارتی را تنها برای حفاظت پیرامونی به کار می برند، اما این دستگاه ها می توانند درک عمیقی در مورد زیرساخت های حساس ارائه کرده و وظایف مهم را به صورت اتوماتیک درآورند. از آنجا که بیشتر تسهیلات صنعتی با اتوماسیون و ماشین آلات خودکار سر و کار دارند، دوربین های تصویربرداری حرارتی می توانند به راحتی برای حفظ و نگهداری ماشین آلات و پیش بینی حوادث مربوطه، نصب و راه اندازی شوند. علاوه بر این، هر صنعتی که از حرارت برای تولید استفاده می کند، از صنایع غذایی گرفته تا فرش، می توانند از سیستم تصویربرداری حرارتی استفاده کنند تا حفاظت و ایمنی حریق خود را ارتقا بخشند.

 Per Björkdahl (پِر بیجورکدال) از ONVIF

دوربین های حرارتی در موارد کاربری گوناگون، قابلیت آن را دارند که در مورد حوادث، هشدارهای زودهنگام دهند. با توجه به قوانین جدید در بخش نظارت تصویری همچون قانون GDPR، گاهی اوقات سازمان ها اجازه ندارند دوربین هایی را به کار ببرند که چهره افراد را ثبت می کنند. دوربین های حرارتی برای شناسایی افراد طراحی نشده اند، اما می توانند تشخیص دهند که چه زمانی حادثه اتفاق افتاده و منجر به افزایش دما شده است. این دوربین قادر به تشخیص چهره فرد نیست، اما می تواند نشان دهد که فردی در موقعیت مکانی مشخصی قرار دارد و برای اپراتورها هشداری ارسال کند که مثلاً فرد در حال نزدیک شدن به محدوده فنس های پیرامونی است.

Peter Ainsworth (پیتر اینسورث) از کمپانی Johnson Controls

از آنجا که هزینه دوربین های حرارتی طی هشت سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است، دسترسی به این دوربین ها آسان تر شده و صنایع و مصرف کنندگان بیشتری نیز از این سیستم ها بهره مند می شوند. برای مثال، ساختمان های اداری که معمولاً تنها از دوربین های اپتیکال استفاده می کنند، اکنون به گزینه نصب و راه اندازی دوربین های حرارتی نیز می اندیشند. دوربین های حرارتی نه تنها می توانند حریق را تشخیص دهند، بلکه قادر به تشخیص تغییرات دمایی شدید نیز هستند. به عبارت دیگر، زمانی که این دوربین ها به سیستم تهویه ساختمان وصل شده باشند، این سیستم بسته به تعداد نفرات در یک اتاق تنظیم خواهد شد.

علاوه بر این، دوربین های حرارتی می توانند در فروشگاه ها نیز نصب شوند تا از دارایی ها به شیوه ای متفاوت با دوربین های نظارت تصویری سنتی محافظت کنند. اگر یک فریزر آسیب ببیند یا خراب شود، یک دوربین حرارتی می تواند این تغییر را با توجه به تغییر دمای آن، فوراً نشان دهد و مانع از خراب شدن مواد غذایی گردد، در نتیجه از بروز خسارت ها خواهد کاست.

کلام آخر

موارد کاربری دوربین های حرارتی بسیار زیاد و متنوع هستند؛ همانطور که توسط کارشناسان در این مقاله مورد اشاره قرار گرفت. کاهش قیمت تجهیزات حرارتی راه را برای بهره مندی این موارد کاربری گشود و بسیاری صنایع دیگر نیز می توانند کار با این تجهیزات را آغاز کنند. اگرچه دوربین های حرارتی ده ها سال است که ارائه شده اند، اما اکنون شاهد افزایش موارد کاربری و قابلیت های جدید آنها هستیم که موجب ارتقا و بهبود سیستم های حفاظتی، حریق، مدیریت بحران، تهویه و غیره و غیره می شوند.

ثبت یک پاسخ