۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

فناوری ویدئوآنالیتیک که به دلیل کرونا مهم تر شد

فناوری ویدئوآنالیتیک هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق هنوز هم توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده اند. راهکارهای ابری نیز به دلیل مزایای ویژه ای که ارائه می دهند، همچنان رایج هستند. با این حال، با به وجود آمدن پاندمی کرونا ، راهکارهای مبتنی بر COVID-19 این روزها تأثیر بسیاری بر تقاضای کاربران تجهیزات حفاظتی داشته است.
دوربین های تب سنج

با توجه به این که تب، اصلی ترین نشانه کرونا به شمار می رود، تعداد روزافزونی از کاربران به سوی راهکارها و دوربین تب سنج روی می آورند؛ چرا که روشی برای محافظت از پرسنل مجموعه ها در برابر بیماری محسوب می شوند. برای مقابله با این بیماری، شاهد افزایش تقاضا برای دوربین های حرارتی تشخیص تب بوده ایم که اغلب در مکان های خاصی نصب و راه اندازی می شدند، از جمله فرودگاه های خاص.

Daniel Gundlach (دنیل گاندلچ)، مدیر کل زیرساخت های حساس در کمپانی FLIR Systems اظهار داشت: «در طول این پاندمی، مشتریان مایل هستند تا راهکارهای حرارتی را برای تشخیص تب و به عنوان وسیله ای برای محافظت از کارکنان و مهمانانشان و ارتقای ایمنی آنان راه اندازی کنند. دوربین های حرارتی بدون تماس FLIR، دارنده تأییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده، توجه بسیاری از سوی آژانس ها و سازمان های دولتی، فرودگاه ها و خطوط هوایی، اپراتورهای استادیوم و مجموعه های بزرگی همچون کارخانجات، فروشگاه ها و دانشکده ها دریافت نمود».

فناوری های بدون تماس

COVID-19 بیش از هر چیز از طریق ریزقطرات تنفسی بین افراد مجاور منتشر می شود. با این حال، ویروس ها توسط افراد آلوده روی سطوح نیز باقی می مانند و این نیز یکی از راه های اصلی انتقال است. به همین دلیل، فناوری بدون تماس نیز در این مدت رواج قابل توجهی یافت.

Mohammed Murad (محمد مراد)، نایب رئیس فروش جهانی و توسعه تجاری در کمپانی Iris ID اظهار داشت: «تحقیقات نشان داده که ویروس ها می توانند تا سه روز روی سطوح استیل ضد زنگ و پلاستیک بسیاری از ریدرهای اثرانگشت زنده بمانند. به همین دلیل مشاهده می کنیم که علاقمندی کاربران به راهکارهای بیومتریک بدون تماس مبتنی بر عنبیه ما بیشتر شده است. کرونا ویروس باعث شد تا کاربران فناوری های بیومتریک بدون تماس را برای احراز هویت بیشتر انتخاب کنند. بعید می دانم این علاقمندی به زودی تغییر کند».

هوش مصنوعی و آنالیتیک پیشرفته

در کنار فناوری های COVID-19، ویدئوآنالیتیک مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق نیز پر رنگ تر شدند. جالب است بدانید که ویدئوآنالیتیک بر پایه هوش مصنوعی که پیش تر به دلیل خطاهایی که داشت رد شده بود، اکنون با بیشتر شدن دقت آن طی سالهای اخیر، کنجکاوی بسیاری را برانگیخته است.

هوش مصنوعی در داخل دستگاه

به شکلی روزافزون اصطلاح هوش مصنوعی در دستگاه پر رنگ تر می شود؛ زیرا کاربران نهایی از آنالیتیک پیشرفته ای بهره مند می شوند که در داخل دستگاه هایی همچون دوربین ها به اجرا در می آید. Jerome Gigot (جروم گیگوت) مدیر ارشد مارکتینگ محصولات حفاظت تصویری در کمپانی Ambarella اظهار داشت: در مقایسه با سیستم های قدیمی که نیازمند یک سرور اختصاصی هستند تا آنالیتیک پیشرفته ای همچون تشخیص چهره را اجرا کنند، جدیدترین فناوری هوش مصنوعی روی چیپ سِت دستگاه، موجب می شود تا عملکرد هوش مصنوعی در داخل دستگاه صورت گیرد؛ ضمن این که در هزینه کلی سیستم نیز صرفه جویی می کند (اجرای ویدئوی کمتر، سرور ساده تر).

آنالیتیک مبتنی بر شبکه نورونی در ساده ترین سطح به کار می رود تا آلارم های غلط را از بین ببرد و سپس کارهایی همچون تشخیص چهره، تمییز چهره، ردیابی، تشخیص پلاک خودرو و تشخیص مدل وسیله نقلیه را انجام دهد.

حافظه ابری

برای موارد کاربری خاص، ابر راهکاری ایده آل به شمار می رود. برای مثال، کاربران نهایی در چند سایت می توانند از مزایای ساختار ترکیبی ابر بهره مند شوند و کاربران مشاغل کوچک نیز می توانند از یک مدل کسب و کار نظارت تصویری به عنوان یک سرویس بهره مند شوند. در نتیجه هزینه های سرور رکوردر حذف خواهد شد. به همین دلیل ابر رایج و محبوب باقی مانده است.

علاوه بر این، حافظه ابری در حال حاضر می تواند برای مقابله با کرونا نقش مهم تری را نیز ایفا کند. Andrew Elvish (اندرو الویش) نایب رئیس مارکتینگ در کمپانی Genetec متذکر شد: «با وجود چالش های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در سراسر جهان، این دوران برای بسیاری از پیشرفت های فنی، حکم یک آزمایش ارزشمند را داشت. نظارت مجازی از راه دور برای زیرساختهای حساس در این دوران فوراً به ذهن می رسد. این فناوری همچنین رواج چشمگیری یافت که توسط ابر به خوبی پشتیبانی شد. حال در دوره ای که محدودیت ها بسیار افزایش یافته اند، انعطاف این شبکه های مجازی، ارزش آنها را به وضوح نشان می دهد.

ثبت یک پاسخ