۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

رواج استفاده از ماسک با کمک دوربین مداربسته در دوران کرونا

پاندمی کرونا چالشی پیش بینی نشده برای مشاغل و کسب و کارها به همراه آورد. از فروشگاه ها گرفته تا ساختمان های اداری، انبارها و ساختمان های دیگر، همگی این سؤال برایشان به وجود آمده است: صاحبان، مدیران و کارفرمایان چگونه مطمئن شوند که در محل کسب و کارشان، ویروس منتشر نمی شود. یک راهکار بسیار ساده، یعنی زدن ماسک، به مؤثرترین و بهترین اقدام برای کنترل شیوع کرونا تبدیل شده است. اما یک راهکار رده بالا لازم است تا اطمینان حاصل کنیم که همه ماسک می زنند. دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی امروزه می تواند تشخیص دهد که آیا مردمی که وارد مکانی می شوند، ماسک بر چهره دارند یا خیر و از این رو به اجرای هر چه بهتر قانون استفاده از ماسک کمک می کنند.
لایه های حفاظت

این دوربین های نظارت تصویری همچنین می توانند با سیستم های اکسس کنترل یکپارچه سازی شوند یا در سایر اقدامات پیشگیرانه ادغام گردند تا لایه های امنیتی بیشتری را به مجموعه بیفزایند. این دوربین ها، راهکاری ایده آل برای سایت های دورافتاده و کم تردد محسوب می شود، یا مناطقی که تنها برای کارکنانی قابل دسترسی هستند که بر استفاده از ماسک نظارت دارند، اما در این مکان ها استخدام یک نیروی انسانی به عنوان نگهبان بسیار پر هزینه است.

دوربین هایی دارای قابلیت های تشخیص ماسک به ویژه زمانی مفید است که فناوری، به کمک دستگاه های اتوماتیک موجود در مجموعه بیاید، همچون پهپادهای حفاظتی.

در این شرایط، فرضیه، ساده است. زمانی که شخصی بدون ماسک توسط دستگاه حفاظت رباتیک خودکار تشخیص داده شود، سیستم می تواند بسته به ترجیحات کاربر، هشدارهای صوتی یا بصری تولید کند تا به افراد، زدن ماسک را یادآوری نماید. همچنین هشدارهایی را نیز به سیستم ذخیره سازی داده های مبتنی بر ابر می فرستد تا مجریان بخش حفاظت بتوانند داده ها را آنالیز کنند یا به سرعت موقعیت مکانی حوادث مهم را از ویدئو بیابند.

چرا ماسک؟

تحقیقی منتشر شده در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی A، به مزایای استفاده از ماسک اشاره می کند. اگر تنها 50 درصد از مردم، ماسک بزنند، نرخ انتقال کرونا به تدریج کاهش خواهد یافت. اگر 80 درصد از مردم از ماسک استفاده کنند، این نرخ، به سرعت سقوط خواهد کرد.

اما مردم علاقه ای به استفاده از ماسک ندارند؛ زیرا احساس گرما می کنند، افراد عینکی با مشکل بخار کردن عینکشان مواجه می شوند، هنگام صحبت کردن، دیگران صدایشان را به سختی می شوند و مشکلات دیگری از این دست. همه ما صنایعی را که زدن ماسک در آنها کم و بیش سال ها است که رواج دارد می شناسیم؛ همچون صنعت بهداشت و درمان، ساختمان سازی و صنایع سنگینی که با مواد خطرناک کار می کنند. اما برای عموم مردم ماسک زدن به مدتی طولانی، عادت نبوده و نیست.

همچنین می دانیم اقدامات دیگری که مدیران سایت ها برای جلوگیری از انتشار کرونا به کار می گیرند، کارآمد نیست. یکی از عواملی که موجب انتشار ویروس، در این مکان ها می شود آن است که بسیاری از کارکنان برای اینکه دستمزد روزانه خود را از دست ندهند، در صورت داشتن تب خفیف، آن را با خوردن قرص ایبوپروفن، پنهان می کنند تا اسکنرهای تب سنج مادون قرمزی را که برای جلوگیری از انتشار کرونا نصب و راه اندازی شده است، فریب دهند.

اهمیت ماسک و لزوم استفاده از آن تنها در این نیست که فرد را از بیماری محافظت می کند. بلکه اگر فرد مبتلا ماسک زده باشد، هنگام عطسه، سرفه یا نفس کشیدن، ویروس به فاصله زیادی منتشر نمی شود و بنابراین ماسک، سرعت انتشار ویروس از افراد مبتلا به سایرین را بسیار کند می کند، از جمله افرادی که ناقل هستند اما علائم بیماری را ندارند.

اثبات پیروی یا عدم پیروی از قانون

یکی از دلایل اصلی اجباری شدن ماسک توسط برخی از دولتمردان و مسئولان کشورها ساده است: ماسک زدن یکی از نشانه های اصلی است مبنی بر اینکه یک سازمان گام هایی در جهت محدود کردن انتشار کرونا ویروس بر می دارد. دوربین های تشخیص ماسک، همراه با سیستم های حفاظتی خودکار، می توانند مستنداتی را ارائه دهند که کارفرمایان برای تضمین اجرای قانون استفاده از ماسک، به آنها نیاز دارند.

به عنوان مثال، انباری مملو از کارگران مشغول به کار را تصور کنید. مسئولین شهری که این انبار در آن قرار دارد دستور می دهند که همه افراد هر زمان که از خانه بیرون می روند ماسک بزنند. کارکنان ناراضی از شرایط دیگر، بهانه ای یافته و نزد مسئولان بهداشت و سلامت محلی شکایت خود را اظهار داشته و ادعا می کنند که انبارشان قانون استفاده از ماسک را اجرا نمی کند یا حتی بدتر اینکه برای جلوگیری از احتمال سرقت در انبار، کارکنان را از زدن ماسک باز می دارد. از سوی مسئولان شهرستان، یک بازرس به آن انبار اعزام می شود.

دوربین های تشخیص ماسک برای مدیران سایت ها، اسناد و مدارک کافی ارائه می کنند تا بتوانند این ادعاها را رد کنند. سیستم های خودکار، ویدئوهای گرفته شده را در دیتابیس ابری ذخیره می کنند و ثابت می کنند که نه تنها استفاده از ماسک در آن انبار غیر مجاز نیست، بلکه ضروری نیز هست. هر بازرسی که در آن سایت کاری حاضر شود، می تواند ساعت ها ویدئوی گرفته شده توسط دوربین های مداربسته انبار را ببیند.

کاهش منازعات بر سر زدن ماسک

همه ما ویدئوهایی را دیده ایم که در آن خریداران خشمگین با کارمندان یا نگهبانان فروشگاه در مورد ماسک، درگیر می شوند، که این درگیری ها ممکن است خسارت های جانی و مالی داشته باشد.

تصور کردن سناریوهای مختلف که در آن سیستم های نظارتی خودکار می توانند مفید واقع شوند آسان است. در بخش بهداشت و درمان که احساسات و عواطف بسیاری از افراد (بیماران یا همراهانشان) ممکن است برانگیخته شود، سیستم های نظارتی خودکار می توانند برای نگهبانان گشت در محوطه های پارکینگ بسیار مفید و کارآمد باشند. برای مثال، این سیستم ها می توانند افرادی که ماسک نزده اند را تشخیص دهند و قبل از اینکه وارد ساختمان شوند، زدن ماسک را به افراد یادآوری کنند. همچنین می توان این سیستم ها را در راه ورودی قرار داد تا هنگام نزدیک شدن مراجعین به درب ها، هشدار دهد.

تغییر رویه جامعه

شناسایی رفتارهای ناهنجار در جامعه به افزایش امنیت کمک می کند. فناوری تشخیص ماسک نیز به یکی از هنجارهای اجتماعی تبدیل شده است که برای اطمینان از رعایت این هنجار توسط همه افراد، به راهکارهای نظارتی و حفاظتی نیاز است. در برخی موارد، هزینه این راهکارهای نظارتی، تنها 5 درصد از استخدام نیروهای انسانی نگهبان است.

ثبت یک پاسخ