۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
رویدادهارویدادهای خارجینمایشگاه

آیا دوران برگزاری نمایشگاه حفاظتی به سر آمده است؟

نمایشگاه ها تا پیش از سال 2020 همیشه یکی از عوامل اصلی تجارت و کسب و کار در صنعت حفاظت به شمار می رفته اند. در سال جاری شاهد بودیم که شیرازه برگزاری نمایشگاه حفاظتی که عاملی برای رو به رو شدن فروشندگان و خریداران است، از هم پاشیده شد. با اینکه مدتی است برخی از دست اندرکاران و کارشناسان به این باور رسیده اند که نمایشگاه ها دیگر تأثیرگذاری سابق را ندارند و شرکت ها از طریق برگزاری همایش و سمینار اهداف خود را دنبال می کنند، اما پاندمی کرونا مزید بر علت شد. پاندمی کرونا ایده نمایشگاه های بزرگ را زیر سؤال برد. امروزه حتی سفر هوایی نیز پر خطر به نظر می رسد.

خوشبختانه صنعت حفاظت به خوبی با نبود این نمایشگاه های بزرگ فیزیکی سازگاری یافت. تعدادی رویداد نمایشی آنلاین برپا شد که توسط برگزار کنندگان کنفرانس های ویدئویی مدیریت شدند. در حقیقت، سال 2020 فرصت های متعددی را در اختیار فروشندگان قرار داد تا آنان را به خریداران مرتبط سازد. دسترسی به این رویدادهای مجازی آسان بوده و در صورت عدم علاقه، به راحتی نیز می توان از آنها خارج شد.

مشاغل اینترنتی موفق، نمونه تحولات جدید

اکنون شاهد آن هستیم که جهان آنلاین، برقراری ارتباط با مشتریان را از همیشه آسان تر کرده است. در فضای مصرف کننده، مجموعه هایی نظیر Uber، Shopify و Airbnb ثابت کرده اند که اینترنت می تواند قابلیت های کار را به فضای جدیدی منتقل کند. اما در صنعت حفاظت، ما می شنویم که: «شما نمی توانید جایگزینی برای ارزش و اهمیت ملاقات رو در رو و حضوری بیابید». این جمله تا حدودی حقیقت دارد.

با این حال، وقایعی که در سال 2020 رخ داد به ما می گویند که گزینه های دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. توجه به این گزینه ها چندان پر هزینه نیستند و زمان زیادی نیز نمی برند. همچنین دیگر مجبور نیستیم بار سفر ببندیم، از فرودگاه، خود را به هتل برسانیم، هزینه و خستگی سفر را به جان بخریم و سه روز تمام در مرکز نمایشگاهی نمایشگاه ها، مجبور شویم غذاهای گران قیمت خریداری کنیم.

ارزش اقتصادی نمایشگاه حفاظتی

درسی که سال 2020 به ما داد آن است که مدل اقتصادی نمایشگاه ها و رویدادها را به دقت بررسی کنیم؛ هزینه برگزاری این نمایشگاه ها در برابر ارزش افزوده ای که ارائه می کنند چقدر است؟ با توجه به اینکه بدون این رویدادها چه مزایایی کسب کردیم این سؤال مطرح می شود که چرا و چگونه نمایشگاه ها تا این حد به بخش مهم و ضروری در صنعت حفاظت و صدها صنعت دیگر در سراسر جهان تبدیل شده اند.

معمولاً غرفه گذاران در نمایشگاه ها گله و شکایت های بسیاری در مورد آهسته بودن سرعت حرکت و تردد بازدیدکنندگان به دلیل ازدحام بالا، هزینه های بالای گرفتن غرفه و سفر به محل برگزاری نمایشگاه دارند. تمام این گله ها و مسائل این سؤال را در ذهن بسیاری به وجود می آوردند که آیا ارزشش را دارد؟

جبران هزینه ها

معمولاً یک غرفه گذار ناراضی، دلایلی نظیر موارد زیر را مطرح می کند:

  • تمامی رقبای من اینجا (در این نمایشگاه) حضور دارند. اگر من غرفه نگیرم و شرکت نکنم، معنای ناخوشایندی را در بازار بر علیه من می رساند. به همین دلیل من باید بزرگترین غرفه در مناسب ترین جای سالن برگزاری را بگیرم؛ چرا که این نشان دهنده جایگاه من در بازار خواهد بود.
  • ما باید به سردمداران فروش، خودی نشان دهیم تا برای شش ماه آینده فروش خود را بالا ببریم. اگر با یک مصرف کننده بزرگ ملاقات کنیم، درآمدمان به طور چشمگیری افزایش می یابد.
  • این تنها فرصتی است که با فروشندگان و همکاران دیگر خود از سراسر کشور دیداری داشته باشم. این هفته نیز یک جلسه فروش داریم. این کار به جبران هزینه ها کمک خواهد کرد.
گزینه های موفق تر

با توجه به این که در سال 2020، سالی بدون نمایشگاه را تجربه کردیم، آیا این توجیهات، کمرنگ خواهند شد؟ حداقل اینکه کمپانی ها در سال آینده موشکافانه بررسی خواهند کرد که با شرکت نکردن در نمایشگاه ها چه چیزهایی را از دست دادند و مهم تر اینکه چه تأثیری روی کسب و کارشان گذاشت؟

آینده نمایشگاه ها چه خواهد بود؟ بعد از وقفه سال 2020، غرفه گذاران و بازدیدکنندگان با دید بازتر و جدیدتری به نمایشگاه ها نگاه خواهند کرد. در نتیجه با دقت بیشتری به گزینه های جایگزین نمایشگاه های فیزیکی که به دنبال پاندمی جهانی کرونا به وجود آمده اند می نگرند.

تضمین ایمنی و حفاظت

حقایقی که در سال 2020 اتفاق افتاد و چالش هایی که برای جهان کسب و کار به وجود آمد، بر ماهیت تجارت در سال های آینده تأثیر خواهد گذاشت؛ از جمله بر نمایشگاه ها. در دوران کرونا، همه ما مجبوریم خود را تغییر دهیم، استراتژی های جدیدی را اجرا کنیم، با وجود چالش های جدید کار کنیم و در نهایت امیدواریم که به نتایج بهتری برسیم. نمایشگاه ها نیز نباید این تحولات را نادیده بگیرند. به احتمال زیاد، شرایط نرمالِ جدید بسیار متفاوت با گذشته خواهد بود.

بازار حفاظت، فرصت های جدیدی را در دوران کرونا یافته است؛ از جمله کاربردهای جدید از فناوری های موجود و تأکید بر اهمیت حفاظت و ایمنی. نمایشگاه ها نیز باید خود را با شرایط جدید وفق دهند تا بتوانند جایگاه خود را بازیابند.

ثبت یک پاسخ