۹ فروردین ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

ارتقای سیستم حفاظت پیرامونی در فرودگاه

فرودگاه بین المللی سان جوس Norman Y  Mineta سالانه 15 میلیون مسافر را جابجا می کند. این فرودگاه، طی چهار سال رشد سریعی اخیر داشته و گنجایش مسافر در آن با افزایش چشمگیری روبرو بوده است. این فرودگاه که در سان جوس کالیفرنیا (ایالات متحده) قرار دارد، در رونق تجارت، حمل و نقل و اقتصاد نقش مؤثری داشته است؛ چرا که بسیاری از کارکنان کمپانی ها و شرکتهای معتبری همچون Apple، Google، Facebook و Intel از جمله مسافران این فرودگاه هستند. تضمین امنیت مسافران و ارائه تجربه ای خوشایند، برای کاربران فرودگاه SJC بسیار مهم است. 1050 هکتار زمین به این فرودگاه اختصاص داده شده و فضای پیرامونی آن حدوداً 10 کیلومتر است. با چنین فضای گسترده ای، حفاظت پیرامونی این فرودگاه حساسیت و ضرورت بالایی دارد.
ارتقای حفاظت پیرامونی

با گذشت زمان و به علت وقوع حوادث مختلف مربوط به نفوذ عوامل بیگانه به فضای پیرامونی، حفاظت پیرامونی در سالهای اخیر برای فرودگاه ها یکی از اولویت های اصلی محسوب می شود. بر اساس گزارشی از یک منبع مطبوعاتی مرتبط، از سال 2004 تا 2016، 345 نفوذ پیرامونی در 31 فرودگاه اصلی ایالات متحده اتفاق افتاده است. فرودگاه SJC نیز مانند بسیاری از فرودگاه ها با چالش های ورود افراد غیر مجاز مواجه بوده است؛ به همین دلیل، ایمنی مسافران جزو دغدغه های اصلی و مهم آن قرار گرفت.

این فرودگاه برای ارتقای سیستم حفاظت پیرامونی خود، پروژه ای چند میلیون دلاری در سه فاز مختلف راه اندازی کرد. دو فاز اول بر ارتقای فنس ها متمرکز بود و فنس پیرامونی فرودگاه تا 3 کیلومتر افزایش یافت.

فاز سوم مربوط به تجهیز فنس ها به سیستم های تشخیص و نظارت تصویری اختصاص یافت. به منظورِ یافتن بهترین فناوری تشخیص آنالیتیک برای فنس ها، فرودگاه SJC با اتحادیه ملی Safe Skies مشورت کرد که به ارزیابی فناوریهای حفاظتی می پردازد. این شرکت، شش نوع فناوری مختلف را در حوزه های تصویربرداری حرارتی، دوربین های حرارتی مجهز به ویدئوآنالیتیک، سیستم های ویدئوآنالیتیک رفتاری، کابل های مدفون در خاک دارای سنسور فشار، سیستم های تشخیص لیزر و دوربین های بی سیم، ارزیابی و تست کرد. هر سیستم به مدت دو هفته تست شد و در پایان Safe Skies یک گزارش کار برای فرودگاه SJC ارسال نمود. بعد از تحلیل و بررسی، فرودگاه سیستم تشخیص نفوذ پیرامونی (PIDS) متعلق به کمپانی FLIR Systems را انتخاب کرد.

مزیت دوربین های حرارتی

Ken Castle (کن کسل)، نایب رئیس توسعه تجاری در کمپانی Ojo Technology که در این پروژه به عنوان یکپارچه ساز انتخاب شده بود، در مورد مزایای فناوری حرارتی FLIR گفت: «دوربین های حرارتی، لرزیدن یا تکان خوردن فنس ها را تشخیص داده و بلافاصله آلارمی را ارسال می کنند. مشکل اینجا است که چنین هشدارهایی می تواند در اثر برخورد حیوانات یا وزش شدید باد نیز فعال شود. اما فناوری آنالیتیک موجود در دوربین های حرارتی FLIR قادر است فوراً یک حیوان را از فاصله 45 متری و انسان را از فاصله 275 متری تشخیص داده و حتی جهت حرکت آنها را نیز مشخص کند».

ثبت یک پاسخ