۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
معرفی پروژه ها

تگ RFID برای ردیابی چمدان در فرودگاه بروکسل

فرودگاه بروکسل، راهکاری را برای اجرای فناوری شناسایی فرکانس رادیویی یا RFID، راه اندازی کرده تا برای مسافران، امکان مشاهده مکان چمدان هایشان را هنگام نشستن در فرودگاه، فراهم سازد. این راهکار خودکار، از یک سیستم RFID شامل ریدر و تگ تشکیل شده است.

در سال 2019، 26.4 میلیون مسافر در فرودگاه بروکسل تردد کردند، در حالی که این سفرها با 64 ایرلاین از و به 207 فرودگاه دیگر صورت گرفت. حجم بار و چمدان هایی که در طی این سفرها جا بجا شد، در روز به 42 هزار قطعه می رسید. به منظور بهبود تجربه مسافران در این فرودگاه برای مسافرانی که از سایر فرودگاه ها به این فرودگاه می رسند، فرودگاه بروکسل در جستجوی خدماتی بود تا بتواند به صورت خودکار مسافران را از وضعیت و موقعیت مکانی چمدان هایشان مطلع سازد.

مزایای تگ RFID در فرودگاه

سال گذشته، این فرودگاه کار با فناوری های چند کمپانی را آغاز کرد. یکی از این فناوری ها، راهکار bTag Experience نام دارد، که از تگ های UHF مبتنی بر RFID متصل به چمدان ها و نیز ریدرهای RFID، تشکیل شده است. این ریدرها در مکان هایی نصب شده اند که چمدان ها روی نوار نقاله گذاشته می شوند، تا تشخیص دهند که هر کیف یا چمدان چه زمانی و در کجا قرار دارد تا مسافران بتوانند بار خود را به راحتی پیدا کرده و بردارند. نرم افزارهای خود فرودگاه، داده ها را مدیریت کرده و آن را برای مسافران حاضر در فرودگاه ارسال می کند. کمپانی Aucxis، ارائه دهنده این راهکار مبتنی بر RFID، این فناوری را در فرودگاه بروکسل نصب کرده، سیستم را هدایت نموده و مشاوره های لازم را نیز ارائه می کند.

به گفته Glenn Schnieders (گلن اشنیدرز)، مدیر تولید اینترنت اشیا در فرودگاه بروکسل، هدف از این پروژه، ارائه قابلیت مشاهده برای مسافرانی است که می خواهند از جا و زمان رسیدن بارهایشان اطمینان حاصل کنند. وی افزود: «تجربه مسافر از منتظر ماندن برای دریافت بارها و چمدان هایش ممکن است گاهی اوقات پر استرس باشد». چمدان ممکن است اصلاً روی نوار نقاله قرار نگیرد یا روی نوار دیگری گذاشته و توسط شخص دیگری برداشته شود.

ردیابی چمدان با کمک تگ RFID

اشنیدرز خاطر نشان کرد: سیستم bTag، طراحی شده تا این نگرانی و دغدغه را از بین ببرد. وی اظهار داشت: «ما سعی می کنیم با ارائه آرامش خاطر به مسافران ، پیش از ورود به سالن دریافت چمدان ها، به آنان کمک کنیم تا بر این استرس و نگرانی خود غلبه کنند. کسانی که می توانند وضعیت بارها و چمدان هایشان را مشاهده کنند، سفر خود را در فرودگاه، مدیریت خواهند کرد. دیگر نیازی نیست تا در کنار نوار منتظر بمانید؛ در عوض می توانید در این فاصله تا رسیدن چمدانتان، یک فنجان قهوه بنوشید یا از خرید لذت ببرید».

مسافر برای استفاده از این سیستم، باید در ابتدا تگ bTag را تهیه کند، که به قسمتی از چمدان متصل می شود و بعد از این نیز می تواند آن را هر چند مرتبه که بخواهد در سفرهای بعدی، مجدداً مورد استفاده قرار دهد. bTag تقریباً هم اندازه یک کارت اعتباری است. مسافران باید پیش از آغاز سفر خود آن را سفارش دهند و پس از دریافت، آن را با اسکن QR کد چاپ شده روی تگ و وارد کردنِ اطلاعات شناسایی شامل شماره تلفن برای دریافت پیام های اطلاع رسانی، فعال سازی کنند.

ثبت یک پاسخ