۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

آیا سیستمهای متصل شما محافظت شده است؟

متصل بودن برای افرادی که سیستم های حفاظتی ، مخابراتی ، آلارم حریق و سایر سیستم های الکترونیکی را طراحی و نصب می کنند، امری بسیار مهم است. ساختمان ها و تسهیلات مسکونی و تجاری گسترده باید به تجهیزات الکترونیکی پیشرفته مجهز باشند تا دسترسی به شبکه پیشرفته داده ها ، سیستم ایمنی اضطراری و نوردهی ساختمان قابل کنترل باشند.

این تکامل دستگاه های متصل، تغییر عظیمی در قابلیت های سیستم ها و فناوری هایی که پشتیبانی می کنند ایجاد کرده است. چشم انداز این حوزه شامل فناوری های بیشماری از جمله شبکه سازی بی سیم، سنسورهای کوچکتر و جدید در انواع مختلف، انواع نرم افزارهای آنالیتیک و اینترنت اشیا یا IoTمی شود.

قابلیت ها و مزایا

اگرچه تمامی این قابلیت های عالی و جدید و مزایایی که دارند مورد استقبال همگان قرار می گیرند، اما نباید فراموش کنیم که همه آنها به مدارهای الکترونیکی حساس وابسته هستند. بنابراین هر چه وابستگی خود را به این سیستم ها افزایش دهیم، به راه اندازی بک آپ و سیستم های حفاظتی بیشتری نیاز پیدا می کنیم تا از عملکرد مناسب آنها اطمینان یابیم. رایج شدن استفاده از شبکه و قابلیت اتصال، مستلزم افزایش حفاظت شبکه است.

هر سنسور متصل به شبکه ای که داده های ورودی به سیستم حفاظتی بدهد، نیازمند انرژی و نوعی قابلیت اتصال است؛ چه اتصال بی سیم یا با سیم. حتی شبکه های بی سیم نیز به قابلیت اتصال با سیم نیاز دارند؛ زیرا نقاط دسترسی شبکه همیشه هر دو اتصال شبکه انرژی و با سیم را دارند.

به دلیل وجود اتصالات با سیم در هر سیستم حفاظتی ، هر سیستمی در برابر نوسان برق (کاهش یا افزایش شدت جریان انرژی) تولید شده، آسیب پذیر است. این سیستم ها همچنین نسبت به اختلالات الکتریکی که توسط کابل های مخابراتی و سیگنالی منتقل می شوند آسیب پذیرند. این اختلالات می توانند نوسان برق را مستقیماً به مدارهای الکترونیکی حساس ببرند.

سیستم هایی که اجزای فضای باز دارند، مانند دوربین فضای باز، سیستم های دانشگاهی و دستگاه های متصل به آنتن و دستگاه مخابراتی فضای باز، آسیب پذیری ویژه ای دارند. این سیستم ها در معرض عوامل بیرونی قرار دارند و می توانند تحت تأثیر نفوذ آب، باد شدید و سایر خطرات قرار گیرند.

نوسان برق قاتل خاموش تجهیزات الکترونیکی

اگرچه وابستگی ما به این سیستم های برقی رو به افزایش است، اما به موازات آن منابع اختلال الکتریکی نیز رشد می کنند و می توانند منجر به افزایش و کاهش نامطلوب جریان الکتریسیته شوند. نوسان برق را می توان یک «قاتل خاموش» تجهیزات الکترونیکی تلقی کرد؛ زیرا بیشتر این نوسانات انقدر کوچک هستند که پرسنل سازمانی نمی توانند آنها را تشخیص دهند. اگرچه این امواج تشخیص داده نمی شوند، اما به آرامی بر تجهیزات الکترونیکی آسیب وارد می کنند و طول و عمر و دقت عملکرد محصول را کاهش می دهند.

راهکارهای محافظت در برابر نوسان برق

یک باور غلط در مورد نوسان برق آن است که دستگاه های برقی و الکترونیکی فقط در زمان وقوع رعد و برق تحت خطر هستند. مسلماً درست است که رعد و برق علاوه بر خسارت زدن به وسایل، می تواند به تجهیزات رباتیک، خطوط ارتباطی و کامپیوتری نیز خسارت هایی وارد سازد و زمان عدم فعالیت سازمان را افزایش دهد.

با این حال، بیشتر متخصصان اتفاق نظر دارند که رعد و برق تنها مسبب 2 درصد از خسارت های ناشی از نوسان است. این یعنی 98 درصد از آسیب ها معمولاً در رویدادهایی به وجود می آیند که تشخیص داده نمی شوند.

بهترین اقدامات برای پیشگیری از این مشکل، آن است که هر دستگاه الکترونیکی حساسی در ناحیه اتصال برق متصل شده، به سیستم حفاظت در برابر نوسان برق مجهز شود و علاوه بر آن در نقطه ورودی برق به مجموعه نیز سیستم محافظت در برابر نوسان نصب گردد.

امواج برق آسیب زننده همچنین می‌توانند در داخل فضای پیرامونی مجموعه از سوئیچ بار القایی و نیز از طریق اتصالات برق ساختمان به وجود آیند. از آنجا که کابل کشی شبکه، مسیری مشخص برای نوسانات برق ایجاد می کند، محافظت از سیستم های الکترونیکی حساس با نصب حفاظت از امواج در هر دو انتهای تمامی تجهیزات متصل به شبکه، یک راهکار هوشمندانه به شمار می رود.

کاهش ریسک در راه اندازی تجهیزات با سیستم های حفاظتی

با پیشرفت صنعت حفاظت برای راه اندازی سیستم های قدرتمند و هوشمند با کمترین ریسک، همراه با دستگاه های متصل به شبکه های داخلی و بیرونی بیشتر، می بایست تمامی گام های لازم برای محافظت از این سیستم ها در برابر آسیب های ناخواسته و پیش بینی نشده را برداریم.

راهکارهای محافظت در برابر امواج و نوسانات برق (محافظ های برق) می توانند هر سیستم الکترونیکی حساسی را از حوادث مربوط به انرژی محافظت کنند، دقت عملکرد آنها را بهبود بخشند و عمر مفید این دستگاه ها را افزایش دهند. با یک فرآیند نصب ساده و با کمترین هزینه، راه اندازی سیستم محافظت در برابر امواج و نوسان برق با سیستم های جدید و افزودن آنها به سیستم های قدیمی تر امکانپذیر خواهد بود.

 

 

 

۱ نظر

ثبت یک پاسخ