۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
سیستم های بازرسیمقالات

آیا پروتکل های کرونا و سیستم بازرسی در فرودگاه ها، دائمی خواهند شد؟

در ماه های اخیر آمار سفرهای هوایی در فرودگاه های بسیاری از کشورها رو به افزایش می رود، اگرچه تعداد مسافرین هنوز کمتر از دوران قبل از کرونا است. مسافران با بازگشت به فرودگاه ها متوجه تغییرات حفاظتی می شوند که در دوران کرونا به وجود آمده اند و بسیاری از این تغییرات احتمالاً باز هم باقی خواهند ماند.

نیاز به فناوری بدون تماس

پایین ترین حجم سفر هوایی در تاریخ مربوط به ماه آوریل سال گذشته بود. با سقوط شدید تعداد مسافران، شرکت های هواپیمایی در جستجوی فناوری های جدیدی برآمدند تا بازرسی ها را به صورت بدون تماس انجام دهند و ترس از انتقال ویروس در میان مردم کاهش یابد.

پاندمی کرونا منجر به افزایش راه اندازی فناوری بدون تماس در حوزه غربالگری و بازرسی فرودگاه ها شد. فناوری CT اسکن یا توموگرافی رایانه ای با کیفیت بالایی که دارد، برای بازرسی چمدان ها به کار می رود و تصاویر سه بعدی ارائه می کند که آنالیز کامل تری از محتوای آن چمدان یا کیف انجام خواهد داد.

فناوری تصویربرداری

فناوری تصویربرداری پیشرفته (eAIT) که انرژی فرکانس رادیویی غیر یونیزه کننده را در طیف میلیمتر به کار می برد، مسافران را بدون تماس فیزیکی و به شکلی ایمن، بازرسی می کند و تهدیداتی نظیر اسلحه و مواد منفجره را که بعضاً در زیر لباس مسافر مخفی می کنند، به راحتی شناسایی خواهد کرد. اسکنرهای بدن با موج میلیمتری جدیداً جایگزین دتکتورهای فلزی شده اند و به عنوان یک روش غربالگری و بازرسی ارجح در سراسر جهان به کار می روند.

الگوریتم هوش مصنوعی

نوآوری های دیگر عبارتند از یک مسیر بازرسی اتوماتیک، پردازش تصویر متمرکز و هوش مصنوعی یا AI . در آینده ای نزدیک، الگوریتم های هوش مصنوعی قادر خواهند بود به طور خودکار چمدان ها و مسافران را پاکسازی کنند. در نتیجه فرآیند بازرسی روان تر و سریع تر انجام شده ضمن اینکه تنها تکیه به آلارم ها برای تشخیص موارد مشکوک از بین خواهد رفت. نیاز به بازرسی بدون تماس در دوران پاندمی می تواند استفاده از هوش مصنوعی را شتاب بیشتری ببخشد.

ماشین آلات CAT

CAT که مخفف فناوری احراز هویت اعتباری است به دستگاه ها و ماشین آلاتی اطلاق می شود که به صورت خودکار اسناد و مدارک شناسایی ارائه شده توسط مسافران در حین فرآیند بازرسی را تأیید می کنند.

تذکرات بهداشت و سلامت

تذکرات مربوط به بهداشت و سلامت در نقاط بازرسی ، از آغاز پاندمی به بخشی از فرآیندهای بازرسی فرودگاه تبدیل شده اند. تابستان سال گذشته، دپارتمان های حفاظت فرودگاه ها، کمپینی به نام «سالم بمان ، ایمن بمان» تشکیل دادند که شامل برقراری فاصله گذاری اجتماعی در میان مسافران ، تأیید هویت بدون تماس فیزیکی ، نصب شیلد پلاستیکی در مکان های مختلف و افزایش نظافت و ضدعفونی می شد.

غربالگری در ایستگاه بازرسی

یک کمپانی خصوصی به نام CLEAR به تولید و ارائه راهکارهای حفاظتی بیومتریک می پردازد. این کمپانی تجهیزاتی عرضه می کند که در نقاط بازرسی فرودگاه ها نصب و راه اندازی شده و افراد را از چشم ها، چهره یا حتی سرعت عملشان شناسایی می کنند.

تغییر الگوی حفاظتی در فرودگاه ها

با توجه به تغییر رویه حفاظت و بازرسی شرکت های هواپیمایی در فرودگاه ها ، انتظار می رود بحران کرونا الگوهای حفاظتی فرودگاه ها را تغییر دهد تا فضایی ایمن تر و محیطی امن تر حاکم شود. تدابیر و اقداماتی اجرا می شوند تا مسافران، پرسنل و سایر سهامداران بتوانند پس از کرونا نیز اطمینان و اعتماد خود را به فرودگاه ها حفظ کنند.

ثبت یک پاسخ