۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |
نظارت تصویری

استفاده از ویدئوآنالیتیک در فرودگاه ها

استفاده از ویدئوآنالیتیک در فرودگاه ها به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است؛ چرا که فرودگاه ها کم کم پذیرای سفرهای بیشتری می شوند. بر اساس گزارشی از McKinsey در سال 2021 ، سفرها به 85 درصد از آمار سفرهای سال 2019 خواهد رسید. توریسم داخلی کشورها نسبت به سفرهای بین المللی سریع تر افزایش خواهد یافت، اما حتی همین حد از رشد نیز در بسیاری از کشورها می تواند به فرودگاه ها فشار بیاورد.
یک دغدغه قابل توجه که فرودگاه ها باید با آن مواجه شوند، مدیریت صف است. همزمان و حتی بعد از پاندمی کرونا، مسلماً بازرسی های ایمنی و حفاظتی بیشتری از مسافران قبل از ورود به فرودگاه و قبل از سوار شدن به هواپیما انجام خواهد شد. راهکارهای مدیریت جمعیت که به مسئولین فرودگاه در کنترل صف ها کمک می کنند، ضروری تر از همیشه هستند.
اما مشتریان و یکپارچه سازان سیستم ها باید بهترین اقدامات را انجام دهند تا از ویدئوآنالیتیک مدیریت جمعیت و صف ها بیشترین بهره را ببرند. آمل کولکارنی (Amol Kulkarni) نایب رئیس و رهبر کمپانی هوش مصنوعی Dragonfruit AI ، برخی از این اقدامات را نام برده است.
  1. نصب تعداد کافی دوربین در مکان های مناسب
نصب تنها یک دوربین در جایی که می خواهید چهره افراد ایستاده در صف را ببینید شاید برای تشخیص فاصله بین آنان کافی نباشد. بهترین کار نصب دوربین به گونه ای است که بتوانید افراد را شناسایی کرده و جزئیات دیگری نظیر فاصله گذاری اجتماعی بین آنان را نیز تشخیص دهید.
همچنین، در صورت وجود چهار یا پنج صف، دوربینی که در گوشه نصب شده باشد شاید نتواند همه افراد را تشخیص دهد. بنابراین باید بیش از یک دوربین در برخی مکان ها و در زوایای متفاوت نصب کنید. در نتیجه می توانید در صورت بروز مشکلات مربوط به ازدحام جمعیت در صف ها و مسائل مشابه دیگر، شرایط را مدیریت کنید.
کولکارنی خاطرنشان کرد: «یک نکته مثبت در مورد فرودگاه ها، پویا بودن آنها است. زمانی که یک صف طولانی تر از حد معمول به نظر می رسد، مسئولین فرودگاه می توانند کانترهای بیشتری را باز کنند و از افراد بخواهند در صف جدیدی بایستند. اما سیستم نظارت تصویری باید به قدری منعطف باشد که تصویر صف ها را در هر جایی بگیرد. بنابراین تعداد کافی دوربین در موقعیت های مکانی مناسب، امری ضروری به شمار می رود.
  1. از یک صف به یک جمعیت
مدیریت صف های افراد منتهی به کانترها، بسیار ضروری است؛ اما عاملی حیاتی تر، مدیریت جمعیت است. درصد کمی از مردم در فرودگاه درست در یک صف می ایستند.
سایرین به صورت گروهی می ایستند، در اطراف فروشگاه ها پرسه می زنند، در رستوران ها و یا محدوده های انتظار می ایستند. دوربین هایی که به مدیریت جمعیت می پردازند، به مسئولین کمک می کنند تا موقعیت مکانی افراد را بدانند، از اجرای فاصله گذاری اجتماعی مطمئن شوند و غیره، دوربین های بسیار مهمی هستند.
کولکارنی در ادامه یادآور شد: «شما باید تصمیم بگیرید که چه می خواهید. آیا تنها می خواهید تعداد افراد را شمارش کنید؟ آیا می خواهید از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی مطلع شوید؟ نتایج را برای انجام چه کاری می خواهید؟ آیا می خواهید هشدار دریافت کنید؟ اگر جمعیت زیادی در محل حاضر است، می خواهید گزارشی دریافت کنید؟ آیا می خواهید هر یک دقیقه هشدار دریافت کنید یا فواصل زمانی بیشتری مد نظرتان است»؟
  1. انتخاب یک راهکار آنالیتیک مناسب در زمان پاندمی کرونا
تضمین شمارش تعداد افراد حاضر در مکانی مشخص به ویژه از نظر حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا اهمیت دارد. ممکن است یک راهکار آنالیتیک داشته باشید که تعداد افرادی که وارد فرودگاه شده یا از آن خارج می شوند را شمارش می کند، اما این راهکار لزوماً تصویری از افراد حاضر در مکانی مشخص به شما نمی دهد.
وی افزود: «ممکن است حدود 1000 نفر در داخل فرودگاه حضور داشته باشند که این تعداد زیادی نیست، اما مشکل، زمانی بروز پیدا می کند که همه این 1000 نفر در یک نقطه تجمع کرده باشند. تنها داشتن تعداد افراد به شما کمک شایانی نخواهد کرد. آنچه شما نیاز دارید، راهکار آنالیتیکی است که بتواند نرخ توقف افراد در فضاهای مختلف در بازه های زمانی متفاوت را به شما ارائه کند. این اطلاعات به اپراتور فرودگاه یا مدیریت آن کمک می کند تا اقدامات کنترل تجمع و ازدحام را به درستی انجام دهد».

نتیجه گیری

به طور خلاصه، هنگام ارائه راهکارهای ویدئوآنالیتیک به منظور مدیریت صف در فرودگاه ها باید سه عامل اصلی را در نظر بگیرید. نصب و راه اندازی تعداد مناسب دوربین در مکان های مناسب، برای نظارت بر تجمع دائماً در حال تغییر در یک فرودگاه امری ضروری به شمار می رود. دانستن اینکه جمعیت در کجا متمرکز است به محض ملاحظه صف ها برای شرایط پس از پاندمی کرونا بسیار مهم است. در نهایت، استفاده از یک راهکار آنالیتیک مناسب که بتواند دیدگاه کاملی به شما بدهد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

ثبت یک پاسخ