۹ فروردین ۱۴۰۳ |
مقالاتنظارت تصویری

7 دلیل برای انتخاب لنز چشم ماهی به جای دوربین چند سنسوری

یکی از دو راهی های مهم بر سر راه یکپارچه سازان این است که آیا از لنز چشم ماهی استفاده کنند یا از یک دوربین چند سنسوری. هر دو گزینه، شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت های آنها نیز زیاد است. به عنوان مثال، یک لنز چشم ماهی ، تصویری جامع و یکپارچه تر می دهد، در حالی که چند سنسوری ها می توانند در هر متر تعداد پیکسل بیشتری ارائه کنند و هر یک از سنسورها می تواند بر روی نواحی بخصوصی فوکوس کند.

در این مطلب، پیتر کیم (Peter Kim)، مشاور فنی جهانی کمپانی IDIS Global توضیحاتی ارائه می کند تا بعضی از مزایای چشمگیر استفاده از لنز چشم ماهی را مشخص کند.
  1. فاقد نقطه کور

با یک دوربین چشم ماهی، هیچ نقطه کوری نخواهید داشت. به عبارت دیگر شما قادر خواهید بود تا هر شخصی را که مد نظرتان است و به هر کجا که می رود، دنبال کنید؛ چه به صورت پخش زنده و یا در پخش مجدد ویدئو. بر عکس، یک دوربین چند سنسوری با چسباندن تصاویر در کنار یکدیگر کار می کند؛ در نتیجه احتمال ایجاد خلاء در ویدئو و از دست دادن تصویر حوادث حساس و مهم وجود دارد.

  1. یکپارچه سازی بهتر با VMS

مانند تمامی دوربین های تخصصی، ردیابی و مدیریت دوربین های چند سنسوری بستگی شدیدی به نرم افزار مدیریت ویدئوی انتخابی دارد. بنابراین عملکرد و توانایی استفاده از تمامی قابلیت های دوربین می تواند بستگی شدیدی به هر یک از تنظیمات انتخابی داشته باشد.

همزمان با رایج تر شدن استفاده از دوربین های چشم ماهی، کاربران از مزایای استفاده از یک راهکار جامع end-end بهره مند خواهند شد، چرا که نرم افزارهای مدیریت ویدئو یا VMS در این دوربین ها قابلیت پیشرفته تر و کاملتری را نسبت به دوربین های PTZ ارائه خواهند کرد.

  1. موارد کاربری ارتقا یافته

دوربین های چشم ماهی امروزی ، از حساسیت بالاتری نسبت به شرایط کم نور برخوردار هستند. به عبارت دیگر کاربران می توانند از قابلیت های مختلفی مانند نقشه برداری حرارتی بهره مند شوند که در شرایط کم نور می توانند جزئیات و داده های بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند. تمامی این داده ها از یک دوربین با یک لنز واحد تهیه می شوند.

کیم خاطرنشان کرد: «دست یافتن به این حجم از اطلاعات با چند دوربین چند سنسوری، دشوار است. قرار دادن یک سنسور در یک زاویه دقیق ، احتمال فضای خالی و نقطه کور را در ویدئو افزایش داده و در نتیجه امکان از دست دادن یک صحنه حساس و مهم نیز فراهم می شود».

  1. بهینه سازی حافظه

یک دوربین چشم ماهی همچنین صرفه جویی چشمگیری در حافظه و پهنای باند نسبت به دوربین های چند سنسوری انجام می دهد؛ زیرا کاربران تنها یک ویدئو را ذخیره سازی می کنند. با وجود استفاده از H.265 و کدک های فشرده سازی تخصصی و نیز فناوری برای کنترل و مدیریت رزولوشن و نرخ فریم، حافظه تنها نیمی از هزینه های کلی یک سیستم نظارتی جدید را جبران می کند. این نکته، عامل بسیار مهمی در هنگام تصمیم گیری برای خرید به شمار می رود.

  1. کاربری آسان

دوربین های چشم ماهی، با سنسور واحدی که دارند، از نصب آسان تر و سریع تری برخوردار می باشند. علاوه بر یافتن یک مکان مناسب برای نصب دوربین، یک مهندس دیگر مجبور نیست نگران میدان دید باشد. به عبارت دیگر، نصب دوربین چشم ماهی در مقایسه با دوربین چند سنسوری بسیار سریع تر خواهد بود.

کیم افزود: «آنها همچنین در مکان هایی مانند راهروها و مناطق پذیرش، انعطاف بیشتری در نصب دارند؛ زیرا گزینه نصب روی دیوار که برای دوربین های چشم ماهی امکان پذیر است، امکان پوشش 180 درجه و کامل را فراهم می سازد. یک دوربین چند سنسوری، با توجه به اینکه پوشش آن به جایگاه نصب آن بستگی دارد، عمق دید کمتری در فضاهای تنگ و باریک به شما می دهد».

  1. هزینه های کمتر

دوربین های چشم ماهی ، کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر نیز هستند. با توجه به اینکه اجزای قابل حرکت کمتری دارند، خطر عدم موفقیت در ثبت یک صحنه و احتمال بیش از حد داغ شدن دوربین در آنها نسبت به دوربین چند سنسوری کمتر است؛ زیرا حرارت، ارتباط نزدیکی با چرخه عمر هر دستگاه الکترونیکی دارد. بنابراین با دوربین چشم ماهی، کاربران از مزایای تعمیر و نگهداری آسان تر و کم هزینه تری بهره مند می شوند و در نتیجه موجب صرفه جویی در هزینه ها برای کاربران و پر سود شدن خدمات تعمیر و نگهداری برای یکپارچه سازان خواهد شد.

  1. ظاهر زیباتر

در نهایت، بیایید به ظاهر آن توجه کنیم. دوربین های چند سنسوری، جثه ای درشت و نسبتاً زمختی دارند. برعکس، چشم ماهی ها زیبا و ظریف هستند. آنها در مدل های فشرده ای به بازار ارائه می شوند که می توانند هم روی سقف و هم روی دیوارها نصب گردند. در نتیجه گزینه ای عالی برای مکان هایی هستند که مشتریان نمی خواهند مورد نظارت شدید قرار گیرند؛ همچون فروشگاه ها، رستوران ها، هتل ها، ادارات بیمه، لابی ها و سایر محیط های بازاریابی.

ثبت یک پاسخ