۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |
IoTمقالات

بررسی محاسبات edge و 5G در حفاظت و اینترنت اشیا

محاسبات edge و 5G در میان کاربران با آگاهی بیشتری دنبال می گردد. همچنین این محاسبات ، کاربری های متعددی در هر دو زمینه حفاظتی و غیر حفاظتی دارند. مزایا و موارد کاربری آنها در نمایشگاه Computex امسال مطرح گردید.

محاسبات Edge از مفهومی صرفاً تئوریک به واقعیت تبدیل شده است. این فناوری ، پردازش داده ها را از ابر به حافظه دستگاه یا edge منتقل می کند. بدین ترتیب داده ها در نزدیکی محل تولیدشان با هویت کاربر پردازش می شوند. این هویت ممکن است کارخانه ، مجموعه یا یک فروشگاه باشد. این قابلیت، چند مزیت مختلف دارد. با پردازش روی edge ، لازم نیست پهنای بانک شبکه را با ارسال تمامی داده ها به ابر محدود کنید.

زمانی که اتفاقی رخ می دهد، پردازش داده های نزدیک تر به رویداد ، پاسخ سریع تری خواهد داشت.

سانجی مهراترا (Sanjay Mehrotra) ، رئیس و مدیرکل کمپانی Micron Technology طی سخنرانی خود در رویداد مجازی Computex اظهار داشت: «محاسبات از پایگاه داده ها به پایگاه هایی برای داده ها تبدیل شده اند. این گذارِ داده-محورِ قابلیت ها منجر به هوشمندی بیشتر و تصمیمات سریع تر خواهد شد.

Edge یا حافظه دستگاه، در حال گسترش خدمات نزدیک تر به مشتری بوده و از داده ها و اپلیکیشن ها استفاده کارآمدتری می کند.

یکی از فناوری هایی که ارتباط تنگاتنگی با محاسبه edge دارد، 5G است. این فناوری سرعت بسیار بالاتر، تأخیر پایین تر و اتصال قدرتمندتری را مقدور می سازد. به گفته 3GPP ، فناوری 5G سرعت دانلود یک گیگابیت بر ثانیه و حداکثر تأخیر 0.5 میلی ثانیه را امکان پذیر می کند. 5G همچنین به یک میلیون دستگاه در هر کیلومتر مربع اجازه اتصال می دهد.

محاسبه edge و 5G فناوری های مکمل یکدیگر هستند و برای نشان دادن ارزش خود، هر یک به دیگری نیاز دارد. قدرت 5G در اپلیکیشن هایی مانند تولید محصولات هوشمند، شهر هوشمند و حمل و نقل هوشمند شکوفا می شود؛ چرا که این بخش ها به شدت به محاسبات edge وابسته هستند.

علاوه بر این، محاسبات edge برای دستیابی به آنالیز داده ها و پاسخ دهی تقریباً آنی به سرعت بالا و تأخیر پایین 5G نیاز دارد.

موارد کاربری

در حقیقت، محاسبات edge و 5G در کنار هم مزایای متعددی برای بازارهای مختلف به همراه دارد. کاربران نهایی می توانند بر این فناوری ها متکی شوند تا به پاسخ سریع تر و مدیریت کارآمدتری دست یابند.

حفاظت

در صنعت نظارت تصویری ، مزایای محاسبه edge آشکار است. به جای انتقال داده ها بین edge و ابر، دستگاه edge به تنهایی می تواند پردازش را انجام دهد؛ مانند دوربین IP یا یک سرور edge. زمانی که ناهنجاری تشخیص داده شد، هشداری می تواند تقریباً بلافاصله ارسال شود و پاسخ دهی سریع را اثبات کند. داده های ویدئویی که پردازش آنها روی edge بسیار پیچیده است می تواند به ابر ارسال شود؛ جایی که قدرت محاسبه بیشتر است.

IoT صنعتی

تولید محصولات هوشمند، وابستگی شدیدی به تعدادی سنسور دارد تا کارآیی و بهره وری بالاتری را داشته باشند. زمان از کار افتادن یا تعطیلی تولید می تواند بسیار فاجعه بار و پر خسارت باشد. پیش بینی زمانی که ماشین آلات یا تجهیزات قرار است از کار بیفتند، به شدت به پردازش edge داده های سنسور بستگی دارد. همچنین 5G محاسبات edge را در تولید محصولات هوشمند شتاب خواهد بخشید.

لیو (ST Liew) نایب رئیس کمپانی Qualcomm Technologies اظهار داشت: «5G تأثیر چشمگیری روی موارد کاربری صنعتی خواهد داشت. در نتیجه صنایع در آینده منعطف ، بی سیم ، با نظارت مداوم و بهینه سازی شده خواهند بود. 5G اعتبار ، دسترسی و مقیاس پذیری را با تأخیر پایینی ارائه می کند؛ یعنی هر آنچه که برای اینگونه محیط ها لازم است».

استیون وو (Steven Wu) ، نایب رئیس مرکز تحقیق و توسعه در کمپانی DFI اظهار داشت: «یک مزیت اصلی شبکه 5G آن است که می تواند مقدار عظیمی داده را مدیریت کند. دوم اینکه 5G می تواند داده ها را با اتصالات سریع ، مطمئن و با تأخیر ناچیز تحویل دهد. تمامی ویژگی های شبکه 5G الزامات مهم برای عملیات مبتنی بر داده در کارخانجات را پوشش می دهد».

بهداشت و درمان هوشمند

محاسبات edge فرصت هایی برای بخش بهداشت و درمان نیز به همراه دارد. برای مثال پردازش داده ها روی دستگاه در بیمارستان به متخصصین اجازه می دهد تا ناهنجاری ها یا بی نظمی های موجود در سلامت بیماران را به سرعت بشناسند. علاوه بر این، اطلاعات بیمار، به فضای ابر منتقل نخواهد شد و حریم خصوصی افراد را خدشه دار نمی کند.

حمل و نقل

شاید هیچ کجا به اندازه حمل و نقل هوشمند شایستگیِ داشتن محاسبات edge و 5G را نداشته باشد. این بخش سطوح مختلفی دارد. در وسایل نقلیه ، سنسورهایی نظیر LiDAR و دوربین ها داده ها را به سیستم دستیار راننده پیشرفته (ADAS) منتقل می کنند که باید در کسری از ثانیه تصمیم گیری کند. این ویژگی در وسایل نقلیه خودران آینده، ضروری خواهد بود.

بنابراین مفهوم « اینترنت وسایل نقلیه » و مدیریت ترافیک مطرح می شود. برای مثال، زمانی که کامیون ها در ناوگان سفر می کنند، می توانند داده ها را برای نظارت یکدیگر انتقال دهند. در مدیریت ترافیک، داده های ویدئویی و سایر سنسورها می توانند روی دستگاه، پردازش شوند تا پاسخ های مختلفی بدهند؛ مثلاً افزایش تعداد لاین ها برای کاهش تجمع ترافیک. 5G بین تعداد بیشماری از سنسورهای موجود، ارتباطات آنی با تأخیر ناچیز برقرار می کند.

خانه هوشمند

خانه هوشمند نیز از دستگاه های IoT برای دستیابی به هوشمندی بهره می برد. اخیراً داده های تولید شده توسط این دستگاه ها اکثراً به ابر منتقل می شوند؛ اما روش رایج، انتقال پردازش به edge است. به ویژه در دوربین های نظارتی و اسپیکرهای هوشمند.

نتیجه گیری

محاسبات edge پردازش را به شدت ارتقا می بخشد و این موضوع رایجی است که با 5G تسریع می شود. کاربران نهایی باید از این فناوری ها بهره مند شوند تا به حفاظت ، کارآیی و هوشمندی بیشتری دست یابند. اپراتورهای مخابرات در حال اجرای شبکه 5G هستند و باید خدمات خود را در موارد کاربری که در این مطلب از آنها یاد شد، گسترش داده تا درآمد خود را افزایش دهند و برای مشتریان نیز ارزش افزوده بیشتری به ارمغان آورند.

 

 

ثبت یک پاسخ